Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

Vaksinedebatten

Vaksinering er et omdiskutert tema, det er det ingen tvil om. Det er heller ingen tvil om at vaksiner i hovedsak redder liv rundt om på hele kloden vår og at vaksinasjonsprogrammer har utryddet feks kopper som sykdom. Av 1000 barn som ikke er vaksinerte og får meslinger, så vil ett av dem dø, også her til lands.
Så har man også situasjoner der vaksiner ikke har vært skikkelig utprøvd før man tar dem i bruk, og dette har blitt store tragedier. Feks Thalodomid barna som ble født på 70-tallet.
Før du fatter en beslutning om hvorvidt du skal la være å vaksinere barnet ditt, så ta en skikkelig diskusjon med helsesøster eller fastlegen din, alternativt våre barneleger som du kan treffe på nettprat på www.gullsmokken.com.
Slit debatten med helsa, men fatt ikke beslutningen din på bakgrunn av innleggene her.
Vennlig hilsen jordmor Siri
Egypt
 13:21 13.11.2006
Skal til egypt med 9 mnd gammel jente nå snart, lurer også på dette med vaksiner. Hun er ikke vaksinert i det hele tatt ennå. Er det farlig om vi holder oss på turistplasser, passer på renslighet og tar med mat til henne fra Norge? Har vært der før jeg ble gravid og ble ikke syk... Hvilke er de viktigste vaksinene om hun trenger noen?
Agora
Sv: Egypt
 14:55 13.11.2006
Hun bør vel vaksineres.

Sjekk her:

http://www.fhi.no/eway/default0.asp?pid=223&oid=0&e=0&trg=ContentArea_ 4498&MainArea_4320=4498:0:15,1223:1:0:0:4320;4349;::0:0:0&ContentArea_4498=4336:28 940::1:4781:2:4320;4498;::10:0:0

og her:
http://www.reiseklinikken.no/reisevaksiner.html

Hvis du fortsatt ammer er hun bedre beskyttet.
Spør legen - jeg tror ikke barn trenger de samme vaksinene som voksne, men siden hun ikke er vaksinert mot noe fra før, tror jeg hun er ekstra utsatt. Mange av sykdommene man vaksineres for i barnevaksinasjonsprogrammet er fortsatt utbredt i Nord-Afrika.

Det er dessuten veldig vanlig med mageinfeksjoner der...Så PASS PÅ hva hun får å spise.

God tur!

Anonym
 23:31 17.01.2007
Anna wahlgren skriver i boken sin at hun tok barna sine med til Egypt, og at de ble smittet med difteri. Minstemann som bare hadde fått en utilstrekkelig vaksine, døde, av difteri.
Anonym
 22:10 19.01.2007
jeg ville også tenkt på difteri....spesielt, hadde nok ikke reist dit med uvaksinert unge....ikke 9 mnd i allefall....ikke om jeg fullammet heller.....synes det høres litt skummelt ut........
rama73
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------