For dere med barn mellom ni og tolv år. Her kan dere diskutere og utveksle erfaringer.
Ukelønn til en 10-åring
18:51 8.11.2006
Heia! Vil med dette høre om hvor mye dere andre betaler ungene i ukelønn og hva ukelønna innebærer? Om dere har faste rutiner på hva som skal gjøres og om dere betaler mer om barnet gjør mer hjemme, som et bonus??
Jeg og min samboer er litt uenig med ukelønna. Han mener vi skal ha fast sum og faste gjøremål og jeg mener at han skal ha fast sum og faste gjøremål, men gjør han noe ekstra, så kan han få mer i ukelønn. Det er ikke snakk om store summer, men kanskje ett tillegg på 10-20 kroner hvis han har vært flinkere enn ellers.
-Trenger noen synspunkter-
Anonym
Sv: Ukelønn til en 10-åring
20:06 9.11.2006
Heisann!
Jeg har ei jente på 10 år. Vi har kommet frem til en løsning der hun får 100 kr hver fredag hvis hun har vært flink å gjøre oppgavene sine. De består i å sette på plass fra oppvaskmaskinen hver gang den er ferdig, og tørke støv og støvsuge rommet hver fredag og holde det i orden. Ukepengene er delt opp slik: 50 kr for å ta rommet SKIKKELIG, og resten for å tømme oppvaskmaskinen hver dag. Er det en dag hun ikke gjør oppgaven sin, trekker vi 5 kr.
Er ikke rommet tatt til fredag kl 20, blir hun trukket 50 kr.
I begynnelsen var det ikke så nøye for henne at hun fikk "full pott", men nå er hun blitt godt vant, så hun gjør som regel det hun skal.
Er hun flink å hjelpe til litt ekstra i løpet av uken, belønner vi henne som regel litt ekstra, leier en film, går på kino, bowling etc.
Ingeling :)
20:52 9.11.2006
Jeg forstår virkelig ikke at barn må bli betalt for å hjelpe til hjemme...?
Mine barn hjelper gjerne om de blir spurt, og rydder rommet sitt når det trengs...
De lærer at vi må samarbeide for å få det til.
Penger til ulike aktiviteter får de om det passer sånn.
Englefjes
11:24 8.12.2006
D e jo ikke at dem Må få penger til å gjøre ting hjemme, men at dem får ukepenger, mens dem lærer å gjøre ting. Så da syns jeg at det er kjempe greit at dem får ukepenger. Av det så lærer dem at penger ikke vokser på trær eller at man bare putter en el anna slags kort i minibanken, og der rauser det ut masse penger. Og resultatet av alt dette er, at han hjelper enda mere til i hjemmet, som jo er kjempe flott! Man er jo en forelder og da er det ens oppgave og lære barna sine, som feks at han/hun ikke kan forvente å få penger bestandig for ting dem gjør i hjemmet, men hvis dem ikke hjelper til og gjør sine oppgaver, så trekker man av ukelønnen. Og når det skjer, så oppdager dem at det lønnes for dem å gjøre de tingene dem skal.
Og med tida, så faller alt naturlig på plass. Med de ukepengene han får hver uke, så må han kjøpe det han vil ha til helga eller spare. Om han kjøper godter for hele summen eller noe annet, så er det velfortjenet penger. Det synes jeg iallefall.
Anonym
11:16 8.12.2006
Takk for gode tips! Nu har vi innført regler til 10-åringen og d går kjempebra, og fra deg fikk æ et flott opplegg når d gjelder ukepenger! Og han er blitt så flink og han er blitt mere bevisst på hva han egentlig får i ukepenger og hva han mister, hvis han ikke gjør de tingene han skal. En flott oppmuntring hjelper på og han lærer en masse i tillegg, når han må handle/se pengene sjøl!
Så takk atter en gang! :)
Anonym
12:19 10.11.2006
Synes det er en fin alder å innføre ukepenger. Barn lærer mye av å få egne penger og kjøpe noen ting selv, ikke bare spørre mamma og pappa om penger hver gang de ønsker seg noe.
Synes det er en selvfølge at barn skal hjelpe til hjemme, og selvfølgelig kan man si at de ikke får ukepengene sine om de ikke har gjort det dere har avtalt. Men jeg synes det gir feil signaler å gi barna mer penger for å hjelpe mer til hjemme. Alle skal bidra til fellesskapet, noen ganger må de gjøre litt ekstra, andre ganger ikke. Eneste gangen jeg ville gitt noe ekstra, var hvis jeg ba om hjelp til noe som ikke kan regnes å gå "felles'en", og som opplagt er mn eller mannen min sin oppgave og også tar litt tid. Et eksempel kan være å preparere ski til vinteren (som jeg gjorde for mine foreldre fra jeg var 12-13- fordi de ikke visste hvordan de skulle gjøre det) og andre slike oppgaver som er litt spesielle. Men synes ikke man skal gi ekstra betalt for å rydde ut av oppvaskmaskina eller støvsuge gulvet. Det blir feil.
Anonym
09:40 16.11.2006
Vi har en gutt på 9 år, han får 50 kr hver lørdag, da er han flink til å hjelpe til å dekke på bordag, rydde oppvasken av og til osv. Før fikk han mye nå og da i lekebutikker osv, nå har vi bestemt at han får spare selv til det han har lyst på. Så nå SPARER han alle pengene sine, har ikke kjøpt noe enda. Så han har lært mye at ting koster!!
Anonym
13:03 19.11.2006
Sønnen vår får 50 kr. hver Fredag, men får alt han trenger utenom.
tåa™
21:17 16.12.2006
Min sønn på 10 år har hatt ukepenger fra han var 7.
Han må for de pengene rydde rommet sitt og putte skittentøyet i kurven.Han ba selv om mer penger og da fikk han gå med søpla hele uken for en tier ekstra.
Når jeg fikk tulla i sommer hjelper han litt til der og får 10kr ekstra der og siden han fylte 10 nå så økte den vanlige ukelønna.
Så nå får han 40kr i ukelønn og 20kr i lønn.
Han synes dette er helt fint og kjøper hva han vil for sine penger.
Har vi gotteri får han av oss og da sparer han sine penger helt greit det.
Ellers er han flink å smiske med mamma så synd på han er det ikke han får nok i løpet av månten men tror det er viktig at barna har egne penger de tjener og får disponere.
Min er blitt veldig fornuftig med penger nå.
surfelil med 2 flotte barn ♥
01:20 15.01.2007
Vi har en liste som er laget i samarbeid med våre 9 og 12 år gamle barn. Der står det hvor mye de tjener på de ulike oppgavene de kan gjøre, fks: lufte hunden 3kr, ta ut bosset 1 kr, osv.
På den samme listen står det hva de får trekk for, fks: banning -2kr, komme 10 min eller mer for sent hjem -5kr osv.
Dette fungerer MYE bedre enn ukepenger, og barna må jobbe for lønnen og spare opp selv. De har vært altfor bortskjemte fordi vi har hatt god råd, og forstod ikke verdien i penger før de begynte å tjene dem selv. De bestemmer selv når de vil ha pengene sine utbetalt og hvor mye de vil ha om gangen, men vi har satt en grense på 500 kr utbetalt om gangen. Mer enn det får de ikke utbetalt med mindre det er noe de skal kjøpe som koster mer. De får ikke ha mer liggende.
Anbefales til alle å bruke et slikt system. Barna synes det er topp, og går aldri "tom" for penger på listen.
Bambino&brødrene
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg.
Klikk her for å logge inn eller bli medlem