BarnetMitt: 9-12 år
For dere med barn mellom ni og tolv år. Her kan dere diskutere og utveksle erfaringer.
Kan noen lese dette og komme med noen råd? |
13:50 8.11.2006 |
|---|---|
Har en gutt på 10 år. Opplevd han som ukonsentrert og en litt "svevende" og passiv til tider. Når det gjelder skolearbeidet sliter han veldig, bruker ekstremt lang tid med selv den minste lille ting. Trenger veldig mye oppfølging når det gjelder praktiske ting som å finne fram klær, pakke skolesekk, mat etc. Opplever han som veldig umoden. Nå har skolen koblet inn PPT for å utrede han videre blant annet for disse tingene. Han er en blid og fornøyd gutt ellers og virker som han trives både på skolen og hjemme. Noen som kjenner seg igjen i dette og har det på samme måten, eller som vet om det kan være noe "galt" med gutten min som gjør at han er sånn?? |
|
| Anonym | |
Sv: Kan noen lese dette og komme med noen råd? |
18:23 8.11.2006 |
|---|---|
Heia! Har en gutt på snart ti år. Han er omtrent sånn som du beskriver at din gutt er! Alt går i sakte film, men han gjør det han skal gjøre. Leksan sliter han mest med og bruker ofte veldig lang tid med de, men det kan skyldes at han har et annet morsmål enn norsk, så han sliter kanskje litt mere med å skjønne innholdet og begrepene i tekster osv. Vi har ikke koblet inn noen, og jeg ser heller ikke det behovet, for han fungerer veldig bra ellers på skolen og hjemme. Han har venner og ting å gjøre på fritida, men det er det at man må få han i gang. Vi har også bodd lenge hos besteforeldrene, så de har nom skjemt han bort en god del, med at de har gjort ting for han, som å pakke bagen, smøre brødskiven osv. Trur likevel at han er normal og det samme trur jeg om din sønn. Kanskje de bare har kommet til denne alderen...... kroppen begynner å endre seg snart og til noen kommer det tidligere. Vet ikke om dette var til noe hjelp, men følte bare at jeg måtte skrive dette! Håper det går bra med han og at du får bare en bekreftelse på at ting er som de skal være! |
|
| Anonym | |
14:15 10.11.2006 |
|---|---|
Heisan Har selv en gutt på 9. Han har alltid vært en liten tenker, som liker ro rundt seg. Han er forsiktig av natur, og har aldri vært den som har vært tidlig ute med å ville lære ting. På- og avkledning har alltid tatt tid, og det kan ta veldig lang tid på badet, både morgen og kveld. Men samtidig kan han være veldig kjapp når han selv ønsker det. Nå går han i 4. klasse, og tilbakemeldingen har hvert år vært at han bruker lang tid i garderoben, og kommer sent inn i klasserommet. Dette har vi jobbet mye med, og snakket mye om hjemme. Utover skoleåret har det som regel bedret seg, men etter en lang sommerferie kommer han igjen ut av de gode vanene. Når det gjelder min sønn tror jeg ikke det feiler ham noe. Det er bare det at tempo ikke er hans sterke side, og så drømmer han seg nok lett bort. Men verken jeg eller hans far har heller ikke vært de raskeste i så måte, + at gutten er vant til at vi har god tid her hjemme (jeg jobber deltid, og vi har derfor aldri trengt å stresse mye). Forrige skoleår inngikk vi en avtale med sønnen vår, der fokus var på det å være kjappere. Vi konsentrerte oss om matematikken på skolen, men påpekte at det gjaldt også andre områder. Alt etter hvor mye han hadde fått gjort unna på skolen, fikk han stempel eller klistremerker på en plakat. Og etter så så mange stempel/klistermerker fikk han ønske seg kinotur, leker, spill etc. I tillegg måtte han gjøre ferdig sider hjemme som han ikke var ferdig med på skolen. Denne plakaten var i bruk på seinhøsten, og ga raskt resultater. Han ble bevisst sitt eget tempo, og fra nyttår i fjor fikk vi ukentlig tilbakemelding fra skolen om at gutten var presis inn i klassen og at han jobber raskt og godt. Dette holdt seg ut skoleåret, selv om vi ikke lenger brukte denne plakaten. Min erfaring er at masing på tempoet ikke hjelper særlig mye. Det skaper bare misstemning. Mange ganger hjelper det bedre å fokusere på det positive. Ros er nok mer effektivt enn ris, iallefall i vårt tilfelle. Håper det går bra med sønnen din, og at dere sammen finner en god løsning. Det er ikke moro å stadig få tilbakemelding som kun går på at barnet kommer sent eller jobber for sent, for barna har jo andre og mer positive sider også, sider som ofte ikke får noe fokus pga deres somlete uvaner. Samtidig håper jeg det ikke feiler ham noe. Men det er jo positivt at han nå får muligheten til å bli utredet, for dersom det skulle være noe, er det jo bedre, både for ham og dere, at det evt. blir oppdaget så tidlig som mulig, og at dere får den hjelp dere da har krav på. Lykke til. |
|
| msbu - fødeklar | |
18:10 10.11.2006 |
|---|---|
Har en gutt selv på 9 år. Han var akkurat slik som din gutt nå er. Det er først nå i høst at han har blitt mer aktiv.Vi tok tida til hjelp og fikk han med på aktiviteter som fotball og hopping.Dette var for han veldig positivt, og vi skjønte at disse aktivitenene gjorde noe med oppmerksomheten hans og konsentrasjonen hans. Er nå en blid og særdeles aktiv gutt, som fremdeles av og til kan gå ut døra om morgenen uten skolesekken. |
|
| køben | |