BarnetMitt: 9-12 år
For dere med barn mellom ni og tolv år. Her kan dere diskutere og utveksle erfaringer.
Når man blir mobbet på skolen |
16:11 7.11.2006 |
|---|---|
Jeg var en av de uheldige barna som ble veldig mye mobbet på skolen da jeg var barn. Særlig da jeg gikk i femte og sjette klasse ble jeg utsatt for daglig psykisk terror av noen elever i klassen. Det var et fåtall elever i klassen som var lederne for mobbingen og som satte opp andre barn til å plage meg. Jeg ble utstøtt og jeg ble plaget av barna på skolen. Jeg husker det verste av alt var at når jeg ble sint på de som plaget meg, så gikk skylda alltid tilbake på meg. Lærerne nektet å høre på forklaringen fordi jeg ble sint i klassen. Jeg prøvde å klage min nød til lærerne når jeg ble mobbet. Men ingen hjalp meg. Ingen ville tro på at jeg ble mobbet, fordi barna gjorde stygge ting mot meg som lærerne ikke så og da nektet de å se hva som gjorde meg sint på skolen. Når jeg klaget over at barna plaget meg, så nektet også de som mobbet meg at de hadde gjort meg noe, og da trodde de til min fortvilelse alltid på de andre og ikke på meg. Jeg var mutt putt alene i verden. Jeg fikk straff på skolen for å bli sint på barna, men årsaken til mitt sinne ble aldri hørt på. Lærerne nektet å se at jeg ble mobbet og de nektet å hjelpe meg. Foreldrene mine nektet også å tro på at jeg ble mobbet på skolen, og når jeg forsøkte å klage min nød til min mor om hvor stygge de var mot meg på skolen, så skyldte hun alltid på meg. Hun sa bare til meg "slutt å bli sint på de andre barna, skylda går bare på deg hele tiden". Men problemet var at for meg var det helt komplett umulig å bli sint, fordi jeg opplevde det som en daglig tortur å bli mobbet på skolen. Alle barna som tok kontakt med meg var bare ekle mot meg. Jeg fikk dritt hver dag, og bare kjeft av lærerne for å bli sint. Ingen ville se hvordan jeg led. Jeg lurer på hvordan det er i dag på skolen med barn som blir mobbet mye. Er lærerne mer medgjørlige og hjelpsomme til å forsøke å se mobbing nå? Hvis en elev prøver å si at han blir mobbet daglig på skolen, er lærerne mer åpne for å se problemen og ta eleven som klager alvorlig nå? Eller er det fremdeles fryktelig vanskelig å være mobbeoffer på skolen, er det fremdeles slik at de voksne ignorerer barn som klager over at de blir mobbet? Er lærere flest åpne for å diskutere problemer med elever, eller ignorer de interne konflikter mellom barn? Er det fremdeles slik at den som tar igjen får straffen, og årsaken til at en elev blir sinna på skolen blir oversett, selv om sinnet skyldes mobbing? Jeg lurer veldig på om mobbing er litt mindre utbredt på skolen nå enn det var for 20 år siden? Er det noen som kan si noe om det? Er dagens lærere flinkere til å se etter mobbing og forsøke å løse de problemene enn de var før i tida? Jeg håper noen her inne kan svare meg på det. |
|
| Anonym | |
Sv: Når man blir mobbet på skolen |
19:34 9.11.2006 |
|---|---|
dytte, dytte, Vær så snill å svar meg her inne. Jeg venter så veldig på å få svar fra noen på dette. Jeg håper noen som leser innlegget mitt har muligheten for å svare meg på det. Hovedinnlegger |
|
| Anonym | |
23:15 9.11.2006 |
|---|---|
Hei! Jeg ble påvirket av "dytte"-innlegget ditt, så nå svarer jeg, selv om dette langt i fra er noe hyggelig tema for meg. Jeg ble også mobbet på slutten av barneskolen, egentlig er det mye av det du skriver som kunne ha passet på meg. Bortsett fra at jeg aldri klaget til noen, og at da jeg til slutt brøt sammen trodde foreldrene mine på meg. Det er mulig de også så blåmerkene mine, jeg fikk nemlig gjennomgå fysisk også, men siden lærerne aldri gikk rundt og så i friminuttene, var jeg fritt vilt. Da foreldrene mine til slutt sa fra, koblet skolen inn PPT i form av en psykolog som satt og tegnet kruseduller på en papirlapp mens han intervjuet meg, og konkluderte med at alt jeg sa var løgn siden jeg snakket så rolig om mobbingen. Dermed ble ingenting gjort. Så jeg kjenner meg igjen i beskrivelsen din av hvordan ting var den gangen vi var små. Men du spør om mobbing nå, og jeg har blitt voksen og sitter på den andre siden av bordet, dvs. at jeg jobber i skoleverket. Som du nok sikkert kan skjønne er mobbing noe som opptar meg, og svaret på spørsmålet ditt, er at det varierer veldig fra skole til skole og fra lærer til lærer, men at det nok dessverre fortsatt er mange skoler og lærere som har mye å lære om mobbing og hvordan man håndterer barn som mobber eller blir mobbet. Det finnes en del anti-mobbeprogrammer, og noen av dem har såkalt dokumentert effekt. Likevel blir jeg alltid skremt når en rektor sier at det ikke forekommer mobbing på hans/hennes skole. Det vil alltid være tilløp til mobbing, siden det alltid vil være noen elever som kommer til skolen med en bagasje av dårlige erfaringer - alt fra rus, vold og misbruk i hjemmet, til foreldre som ikke har tid til barna sine - og/eller som sliter med lærevansker og komplekser pga disse, og som vil få ut sine frustrasjoner. Skolen må være bevisst at disse finnes, og må ha en plan for å hjelpe dem, men også for å sørge for at ikke andre elever blir ofre. Og fremfor alt må de voksne stå frem som tydelige ledere og ikke være redde for å gripe inn i situasjoner og konflikter. Du spør konkret om det fortsatt er slik at den som tar igjen får straffen, og at lærerne overser årsaken til at elever blir sinte. Ja, noen ganger er det nok dessverre slik, selv om mange lærere er flinke til å skjønne at barns sinne har årsaker en må grave i. Men det største problemet er nok nøling og redsel for å ta feil avgjørelser, ikke vond vilje. Jeg slutter her, så får du heller spørre mer hvis det er noe du lurer på. Og hvis årsaken til at du skriver er at du er redd for at dine egne barn er utsatt, så nøl ikke med å ta kontakt med kontaktlærer eller skolens ledelse for å drøfte bekymringen din og sørge for at de undersøker skikkelig! Lykke til! |
|
| Anonym | |
16:01 10.11.2006 |
|---|---|
Stakkars deg! Du ble også utsatt for å bli beskyldt for å lyve om at du ble mobbet. Jeg lurer på hva logikken er i at voksne skal tro at barn dikter opp at de blir mobbet? Hvis man ser at det er et barn som har det vanskelig og ser ulykkelig ut på skolen, så fatter jeg ikke hva vitsen er med å tro at et barn fantaserer om at det blir mobbet? Hvorfor skal et barn dikte opp at andre barn mobber det, hvis alt sammen bare er oppspinn? Jeg forstår ikke logikken i det i det hele tatt. |
|
| Anonym | |