Her kan du utveksle erfaringer rundt det å være alene, få tips om fine turer man kan dra på og rettigheter du kanskje ikke var klar over at du hadde. Få støtte og sukke litt selv også.
Vennlig hilsen jordmor Siri
Barnefar er mye sint
21:39 6.11.2006
Har en liten sønn på snart 1 år, og faren hans og jeg har ikke gjort annet enn å krangle siden gutten ble født nesten. har vært mye styr med hans sønn fra før og hans eks.Min eks har et voldsomt til sinne. har han press på seg så kan han bli sint bare han ikke får opp en mail. Gutten vår er redd når det er høye stemmer. Bare jeg roper et navn ( en som er litt unna) så skvetter han og jeg ser redsel i hans øyne.eksen min er veldig opptatt, så normalt har han vært hjemme ca 2-4 timer om dagen, selv da er han opptatt med tlf og data. Nå vil han ha samvær med sønnen, men jeg er redd for det. Hva om faren blir sint? Han blir utolmodig om sønnen gråter, om gutten prøver å få kontakt og pappa sitter på data så kommer et høyt HUFF.... jeg vil ikke være der å skjerme han, trøste når han gråter. Hva skal jeg gjøre? Jeg er fortvilt. hans far har også vært ond mot meg, slengt meg i sofa, dratt med ned noen trappetrinn, gitt meg blåmerker, kaldt meg for stygge ting, med alle mulige stygge ord. Jeg går i dag til psykolog pga han. Men han ser ikke selv at han gjør noe galt, er selvfølgelig min feil alt. Nå har sønnen min begynt å vise sinne, han sitter å skuler på meg og kjefter, og da mener jeg skikkelig kjefter. han slår meg og blir sint når jeg sier han ikke skal slå. Vet han er liten, at dere kanskje mener han ikke skjønner hva som foregår, men jeg VET han gjør. En periode ville han ikke sitte på fanget til faren, var bare mamma. Han er en liten mammadalt kan jeg si. Jeg er bekymret for gutten min.
Anonym
Sv: Barnefar er mye sint
13:35 20.12.2006
Dersom du er redd for sønnen din under samvær pga farens sinne ville jeg krevd samvær under tilsyn eller krav om terapi før han får samvær eller noe slikt. Du går selv til psykolog pga han, så ta det opp med psykologen og hør om h*n vet hva du skal gjøre. Og at han begynner å vise sinne overfor deg (gutten altså) er noe han har lært av faren, og han trenger å lære at slik skal det ikke være.
Er enig i at du bør prøve å få til tilsyn og hvis ikke det går få redusert samværet mest mulig. Har du bevis for hans aggresjon, mishandling av deg el. sønnen din, anmeldelser, legeerklæringer, bilder, vitner osv., bruk det! Da er det lettere å nå frem. Rådfør deg med en god advokat! Lykke til!Hilsen noen som har vært gjennom lignende
Anonym
17:06 18.06.2007
Det er mer typisk jenter å ikke ta det alvrolig nok, enn at vi overreagerer.
Syns du skal kjøre på med det du føler er rett.
Det høres absolutt ikke bra ut.
Og prata med han med en megler tilstede. Inntil da, prøv å hold på sønnen din. Er ikke rett at barn skal oppleve sånt. det ER skadelig.
selv om det er vanskelig i rettssystem og sånne ting, hvilket er horribelt, så må man kjempe. du må det for gutten din sin skyld. du sliter med ettervirknig av hans oppførsel, tror du gutten din er noe sterkere?
KJemp jente. Er faen ikke riktig at mannfolk skal få gjøre sånt.
det er både psykisk og fysisk mishandling.
Ingen fortjener det, uansett.
bruk alt du kan mot han for det det er verdt.
Syntes faktisk du skal ta dette seriøst,
Jeg var i samme situasjon.. og gutten min måtte se og høre altfor mye, før vi kom oss ut.
Det er ikke bra for små barn,det setter spor i dem!!
En gang klemte barnefaren fingeren til 1-åringen min i døra. Bare fordi han ikke fant noe han lette etter.
Det var så vondt å se hvor sinna han var på faren etterpå.
Klarer man ikke holde sinnet sitt i sjakk, så har man ingenting å gjøre rundt barn...
Anonym
15:11 30.12.2007
huff jeg blir skremt når jeg leser hva dere skriver hær, hva er det dere tenker med eller på?? jeg kan ikke skjønne hva han har gjort mot deg har med barnet å gjøre. han kan vell være en god far for det. dette høres helt villt ut, jeg tror du overfører din egen redsel over på barnet. skjerp dere, dette er å bruke barnet på å fremme din egen sak. å det samme gjelder dere andre
Å kreve samvær med tilsyn er nesten umulig, desverre, med mindre far går med på det selv. At han skal gå i terapi må han også bestemme selv, med mindre ekstreme tilfeller der han har skadet barnet kan bevises. Har selv vert i retten med en far som slo barnet vårt når han var bare 6 uker gammel. Han fikk en prøvetid med samvær der bestemoren var tilstede(selvsagt ingen som kunne følge med på om hun faktisk var til stede) og deretter har han hatt vanlig samvær. Selv om jeg hadde både dagboknotat, journaler fra helsestasjon, familiekontor og psykolog og folk som kunne vitne på at han hadde fortalt hva han hadde gjort, ble ingenting av dette godkjent som noe bevis, da måtte eg ha politianmeldt han, men mest sansynlig ville ikke det ført til noenting. Desverre er det slik systemet er, utrolig synd, men sant. Men får å komme med noe oppløftene også.. samvær har gått fint en god stund nå, og det ser ut som barnet har det bra når han er der. Kanskje har han til slutt skjønt at han må ta det sammen. Så nå nyter jeg den tiden der alt går bra, og hvis det en gang i fremtiden skulle skje noe, tar jeg det når det kommer.
Anonym
14:27 9.01.2008
selvfølgelig vet barnet hva som foregår!!! og selvfølgelig tar barnet skade av det.
du skal absolutt dokumentere slike ting som skjer, og evt politianmelde det .selv om saken blir henlagt, kan det komme til nytte senere. blir barnet skadd, skal du også ta det med til lege, og fortelle hvordan skaden har skjedd (helsepersonell har en selvstendig plikt til å rapportere barnemishandling).
at han ikke innrømmer selv at det er galt, er jo et bevis på at her blir det ikke noen bedring heller. det kan det ikke bli med mindre han vet selv at han må forandre seg.
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg.
Klikk her for å logge inn eller bli medlem