Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

Barneoppdragelse, BarnetMitt

Her kan du komme med sukk og løsninger og undringer på hva som er lurt å gjøre både med egne barn og andres barn når det kniper, det hender jo det! Eller om du har noen oppskrifter som har fungert særs bra, så del dem gjerne med oss andre som sliter litt:-)
Vennlig hilsen jordmor Siri
HJELP! 3 års trassen er skikkelig igang - trenger tips...!!! (Samme som barnet mitt 3-5)
23:43 28.10.2006
Vet ikke helt hvor jeg skal begynne... Men vår sønn fylte 3 år for et par mnd siden og nå har han snudd fra å være en grei og herlig gutt til en gutt som slår, sparker, ikke hører et ord av hva vi sier, ler når vi sier nei, og bryr seg svært lite om våre meninger og regler...
Vet at dette er en alder hvor de begynner å bli mer selvstendige og at dette kan være en vanskelig alder for alle parter...
Han er veldig kosete og god og det er han fortsatt - det er bare det at han driver oss så langt til vanvidd - vi vet ikke hva vi skal gjøre lenger for denne unge herren regjerer i huset!
Vi er konsekvente (tror vi hvertfall) og sier nei til ting han ikke får lov til og ja til ting som er greit. Vi roser han når han gjør noe bra og gir beskjed hvis han ikke er snill.
MEN: han har begynt å slå og sparke så fælt - og ikke bare gjør det vondt - det er helt uaktuelt å oppføre seg sånn... Har prøvd å sette han på rommet men han bare ler og ser på den biten som lek, har prøvd å snakke rolig å si at det gjør vondt, at vi blir lei oss og at det ikke er lov å slå og sparke. I tillegg har han begynt å si "dumming" etc til oss og av og til andre også.Vil også få med at han ikke er sånn i barnehagen..
Nå ønsker jeg tips fra noen som kanskje har opplevd det samme... Hvordan takler man denne perioden?
Han har alltid hatt egne meninger og det er vel og bra - men jeg føler jeg mangler respekt og vet ikke helt hvor jeg skal begynne...

Vi får barn nr 2 i juni (ennå lenge til da) og gud vet hvordan det blir hvis vi ikke tar tak i dette nå. Føler at vi gjør det vi kan men trenger nok råd her.....
ღC's mamma med baby i magenღ
Sv: HJELP! 3 års trassen er skikkelig igang - trenger tips...!!! (Samme som barnet mitt 3-5)
15:34 11.11.2006
har faktisk netopp beynt å slite med dette selv med min egen nå... så han og, har vert en utrolig snill gutt helt til nå i det siste....
så i dag faktsik satte jeg med ned å lagde et regel ark til han...
med få og enkle regler som skulle følger:
IKKE SUTRE UTEN GRUNN
IKKE SLÅ
VÆRE HØFLIG
RYDDE ETTER OSS
er reglene han må følge... det jeg og tenkte var lurt var å innvolvere han i prosessen, så vi diskuterte hver regel, til han og var enig, og fant mange fine disney bilder å ha med på arket, så printet vi det ut og han fikk henge den på kjøle skapet....
hver kveld kommer vi til å gå igjennom, og han skal få et klistremerke for hver regel han har vert flink og følge....
Så har vi blitt enig om at om han neste lørdag har klart å få 6 klistremerker på hver regel, skal han få en liten premie....
altså, han får en feil på hver, litt må vi jo tåle:p
Har tro på at det vil funke, for han e veldig entusiastisk på det nå, så får vi bare krysse fingrene å håpe:p

han har og foresten time out vist han ikke skulle høre... dette funke kjempe bra, så lenge d ikke er på rommet, men en stol i gangen... så han ikke får noen glede ut av det....
Anonym
Sv: HJELP! 3 års trassen er skikkelig igang - trenger tips...!!! (Samme som barnet mitt 3-5)
10:40 13.11.2006
Høres bra ut, men hvordan får du ham til å sitte i ro på stolen når han har time out- det er HELT umulig his oss altså- får det ikke til
Anonym
13:32 27.02.2007
Hei jeg har en jente som blir tre i mai. Hun nekter også å sitte stille på en stol,så det vi gjør er å gi henne timeout på gjesterommet. Der er det kjedelig,ikke noe spennende å se på eller leke med. Der må hun være i tre minutter(i samsvar med alderen) Eller til hun roer seg ned. Hun slår seg ofte helt vrang og skriker,sparker å slår i døren. Men hun vet at hvis hun roer seg ned får hun også slippe ut. Vi har en regel om at hun får to advarseler før det blir time out. En beskjed,en advarsel og time out på tredje. Dette virker for vår del og det blir lengre og lengre mellom hver time out. :) Det du kan trøste deg med er at dette ikke er uvanlig for tre åringer. Datteren min hadde også en periode på rundt to uker hvor hun var HEEEELT bajas. Det som hjalp for vår del var å forbli rolig(Ja det er vanskelig...tell til ti,tjue om du må:) hvis barna ser at vi blir sinte så har de jo oppnådd det de vil.Eks: min datter nektet å kle på seg,sparket og slo og vrei og vridde på seg. Da tok jeg ungen under armen(i pysj) så sa jeg:ok da drar vi i bhg uten klær!(jeg tok klærne hennes under den andre armen) DA ble det andre boller. Jeg fikk kle på henne og vi kunne dra.:) Vær bestemt men rolig. Prøv gjerne med klistremerker for god oppførsel og forklar barnet konsekvensene av det å slå,sparke..ect ect. Lykke til:) Det går over etterhvert;)
Anonym
13:33 27.02.2007
Skrev feil jeg...hun blir 4 i mai. Og som med deg var trassen værst i fjor.
Anonym
22:03 15.04.2007
Jeg har lite tro på å bruke klistremerker som belønning på oppførsel. vi har brukt klistremerker når han skulle begynne på do, men det mener jeg er annerledes.
Vår gutt er fire år nå. Han kan av og til rope dumming og sånt til oss når han blir sinna. Det tar jeg ikke så tungt, da det ikke skjer ofte. Jeg mener man må akseptere litt "dårlig oppførsel" fra barna i enkelte perioder/aldre. Eks. må man akseptere at et barn på 1- 1 1/2 stadig drar i duker, tar pyntegjenstander og liknende. På samme måte aksepterer jeg at min sønn på 4 av og til slenger seg på gulvet i frustrasjon fordi han ikke får se mer på disney- channel. Jeg mener vi som foreldre ofte er så redde for å ikke oppdra nok...
Jeg synes vi i vår familie har det stort sett veldig harmonisk. Likevel hender det at han slår oss eller roper dumming. Da sier jeg at dette er ikke lov og roer situasjonen, men jeg vet at det er bedre å snakke om dette senere når gutten vår ikke er sinna lenger. Sånn er det jo med oss voksne også, det er lettere å snakke når man ikke er sinna eller følelsene koker...
Altså. jeg tror at det er viktig med grenser, men det er ikke alltid viktig å være prinsipprytter...
Lykke til
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem
Google 

BarnetMitt.com    Web

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)