BarnetMitt: 9-12 år
For dere med barn mellom ni og tolv år. Her kan dere diskutere og utveksle erfaringer.
hjelpe til hjemme for lommepenger |
19:30 23.10.2006 |
|---|---|
Vi har avtale med vår 10 år gamle gutt at han støvsuger og vasker gulvet i gangen hver torsdag, han støvsuger også rommet sitt og får av og til oppdrag om å støvsuge andre steder. For dette får han 50 kr i uka pluss penger til andre aktiviteter etc som måtte dukke opp. Synes dere at dette er for strengt, stiller vi for store krav til ham med dette? |
|
| frukt | |
Sv: hjelpe til hjemme for lommepenger |
14:18 24.10.2006 |
|---|---|
Her får gutten på 9 år 300 kr i måneden. Vi har valgt å gi per måned for at han skal øve seg på å fordele pengene. Det går kjempefint. Han får jo alt han trenger fra oss, men pengene skal brukes på sånne ekstra ting han har lyst på, f.eks. cd, fotballkort, tegneserier osv. I tillegg legger han i penger hvis han vil kjøpe noe som er dyrere enn hva jeg foreslår når vi kjøper noe til han, og så sparer han litt som han kan bruke til å kjøpe større ting eller til ferien. "jobbene" hans hjemme er å lage middag en dag i uka (jeg hjelper han litt, da, hvis det er noe som er litt vanskelig), enten dekke på eller rydde av bordet hver dag i forb. med middag, holde rommet ryddig (hvertfall til en viss grad) og vaske og skifte sengetøy en gang i uka + litt grundigere en gang i måneden, ta inn posten når han kommer fra skolen og rengjøre gangen en gang mellom fredag og søndag (riste teppe, rydde vekk det som ikke hører hjemme der og sette/henge ting på plass og vaske gulvet). I tillegg så hjelper han til med småting som dukker opp, f.eks. tar han med søpleposen ut hvis den ligger ved døra, henger opp litt klær sammen med meg eller faren (særlig hvis det er hans klær, da) og hjelper av og til lillesøster med lekser (fordi han synes det er gøy). Han har selv vært med å bestemt hva han skal gjøre, så selv om det er en del så klager han ikke. Hvis han går skikkelig lei av noe, så får han gjøre noe annet. Som du kanskje forstår synes jeg ikke du er streng. Jeg synes barn skal lære seg å bidra hjemme, men det er lurt å la de få være med å bestemme va de skal gjøre. Sønnen min bruker ca 45 minutter til 1 time når han lager middag. Ofte er jeg sammen med han om det meste, men det er han som styrer det og an bestemt hva vi skal ha osv. Å vaske rommet + skifte sengetøy tar ca 30 minutter, og å vaske i gangen tar ca 15-20 minutter. Hente post og å dekke på/av bordet tar noen få minutter. Det vil si at han har faste "plikter" som tar tilsammen ca 2 timer i uka, og det meste kan han bestemme helt selv når han gjør. Det er ikke særlig mye det, men jeg synes det er nok foreløpig. |
|
| Anonym | |
Sv: hjelpe til hjemme for lommepenger |
00:25 25.10.2006 |
|---|---|
Tror den vanligste tabben vi foreldre gjør, er å undervurdere våre poder, eller rose dem for lite i en travel hverdag..Så lenge det er oppgaver han selv synes er ok og liker, eller velger selv, er det vel postivt? Vi har løst dette på ca samme måte, men med liste på kjøleskapet med oversikt over oppgaver de kan gjøre, og hva de får for dette- og da får de øyeblikkelig betalt. Da slipper vi også den totalt utslitte trusselen om at ukepengene blir tatt fra dem hvis ikke oppgavene deres er utført også- siden motivering og "straff" er en dårlig kombinasjon. For oss fungerer denne løsningen bra, siden de i denne alderen ikke har noe egentlig behov for ukepenger, de får det de trenger fra oss.Våre barn er 9 og 10 år gamle, og sparer på denne måten til ting de ønsker seg-og gjett om huset er blåst i perioder:) Slik er det nå engang, men de lærer seg samtidig at når du strever for noe- er det faktisk gøy både å gjøre jobben- og kanskje sette mer pris på det de kan kjøpe seg, eller bare se sparegrisen vokse.. De går utrolig langt på skryt;) |
|
| Silene | |