For dere med barn mellom ni og tolv år. Her kan dere diskutere og utveksle erfaringer.
Noen andre med jente på 9 år som leker med dukker?
10:53 18.10.2006
Hei !
Har ei datter som nettopp har fyllt 9 år.Hun har hatt en veldig dukke periode og styrer veldig med baby dukken sin.
Jeg synes det er så fint at hun vill være et barn og ikke "tidlig voksen".
Mange av de andre jentene i klassen har sluttet for lengst med dukke lek,merkelig de er jo bare 9 år....
Min datter behandler den som baby og styrer skikkelig:-)
Hun triller gjerne tur med "babyen sin",men innimellom ser de andre jentene rart på henne og guttene slenger dritt...
Det er så sårt,hun er jo et barn og må få leke og kose seg i barndommen.
Noen andre som har 9 åring som er glad i dukker enda ?
Håper det:-)
Anonym
Sv: Noen andre med jente på 9 år som leker med dukker?
11:46 18.10.2006
Har en jente som blir 9 neste uke. Hun har aldri lekt så mye med vanlige dukker, men leker med barbie og polly-dukker. Ønsker seg polly til bursdagen. Hun har en venninne som er ett år eldre, og hun leker med polly sammen med datteren vår. Og Barbie. Har ikke hørt noen kommentarer på dette, og datteren min koser seg masse.
Håper din datter tør å være barn noen år til, ikke kjekt å bli "voksen" for tidlig.
Fru Gyldenkron
12:00 19.10.2006
Min datter på 9 år har aldri brydd seg så mye om dukker. I de siste årene har hun lekt med Bratz hvis hun har lekt med dukker.
Jeg vet at jenter som er eldre enn 9 år leker med dukker. Men de får kommentarer fra andre og leker i det skjulte, noe som jo er synd.
-Maja-
20:53 4.11.2006
Heisann:)
Jeg var selv sånn, jeg lekte med dukker helt til jeg ble 12 år! Jeg hadde ei ett år ynngre veninne som jeg lekte sammen med, og kan ikke huske at jeg fikk noen kommentarer på det. Eller jo, forresten... Av en lærer jeg hadde! Hun hadde en datter som var ett år eldre enn meg, og hun så at jeg kjøpte en dukke en gang. Så læreren lurte på om jeg ikke burde slutte å leke med dukker, og hun sa til meg at datteren hennes syntes jeg var teit fordi jeg gjorde det.
Altså, det var faktisk ganske slemt gjort synes jeg! 12 år og leker med dukker, hva så? Lærerne er jo de siste som skal bry seg synes nå jeg... Uansett mistet jeg jo interessen for dukker etterhvert. Folk er jo forskjellige, noen mister den interessen tidlig, andre sent. Noen har jo ikke interesse for dukker i det hele tatt.
Tror jeg holdt på så lenge fordi min yngre veninne hjalp til å holde liv i det;)
Keikantzu
19:43 9.11.2006
Jeg syns at foreldre skal la barna sine få lov å styre selv hva de vil leke med. Foreldre skal i hvert fall ikke presse barna sine til f.eks. å slutte å leke med dukker. Jeg vet om ei jente som slutta å leke med dukker da ho begynte på skolen fordi ho rett og slett ikke torde å leke mer med dukker, fordi moten sa at man sluttet å leke med dukker når man begynner på skolen. Jeg lekte med dukker enda da jeg var 9 år.
Jeg husker at mora mi begynte å mase på meg om nå var det på tide at jeg skulle slutte å leke med dukker, slutte å ha kosedyr i senga,... og jeg husker at jeg hatet min mor når ho la seg opp i det. Det syntes jeg jaggø meg ho ikke hadde noe med. Hva jeg hadde i senga i mitt private soverom, det hadde ingen noe med.
Jeg husker også at min mor nektet meg å huske der min bestemor bodde, bestemora mi ville heller ikke at jeg skulle huske der fordi ho mente jeg var blitt for stor til å huske. Jeg var tenåring da. Jeg husker jeg ble så forbanna, hvis jeg ville huske var det min sak. Min bestemor og mor var sykelige perfeksjonister som var redde for hva naboene syntes om at en tenåringsjente huska. Hvis jeg ville huske, så dreit jeg i at noen andre kanskje syntes jeg var for gammel til det.
Så jeg er veldig for at barn skal få lov å leke hva de vil og med hva de vil. De blir tidsnok voksne, barn skal ikke lære å slutte å leke. Den dagen kommer tidsnok at interessen for barnslige leker forsvinner. Så bare la din datter få fortsette å leke med dukker.
nøffemor
01:54 11.11.2006
Min datter på 11 leker fortsatt med dukker.
Riktignok mest med Bratz, og det er jeg glad for.
De skal jo modnes sakte og rollespill er en fin måte å leke ut det de lærer underveis, om det er på den ene eller andre måten...
3godklumper
10:43 22.12.2006
jeg lekte med barbie til jeg var ca 11-12 år. jeg hadde en venninne som var 5 mnd yngre som jeg lekte med
mammaen til kehb
15:33 31.12.2006
Hei. Jeg har selv en datter på 9 år. Hun leker med dukker og lekedyr enda. Har vært litt bekymret, men folk jeg har pratet med sier at hun må få regulere dette selv. La barn være barn så lenge som mulig. De blir fort nok voksne.
Anonym
19:18 8.01.2007
Min datter på 12 leker med dukker med sin 14 år gammel venninne akkurat nå. Det er utrolig sjeldent at hun leker med dukker nå, men ca en gang annenhver måned. Leker litt oftere med Barbie da, men begynner å bli slutt med det også nå.
Men tviler på at dette er noe de snakker om på skolen :)
Synes at det er koselig at de leker ennå jeg, selv lekte jeg lenge med barbiene mine... De skal bli så fort voksne nå, de er jo knappe født før de settes på klær som passer bedre på tenåringer!
Vigdismor
21:18 18.05.2007
Enig! Barn i dag blir altfor tidlig voksne, de vet ikke hva de har gått glipp av før det er for sent, fordi de er så ivrige etter å være kule fjortiser. Jeg (27) lekte med dukker og barbie til jeg var 12 år og jeg visste da at barndommen min var i ferd med å slutte, så jeg ville nyte det så lenge jeg kunne! Barn trenger den magiske eventyrverdenen de få årene de er barn.
Ikke vær bekymret når 9-åringer leker med dukker! Det er fullstendig normalt. Det er dagens fjortiskultur som er unormal og farlig for barna våre!
Jeg ser jo oftere jenter på 9 år i undertøysavdelingen på H&M enn i lekebutikken i dag. Hører de roper "Å, se den kule stringtrusa! Har du sånn?"
Grøss...
La barna leke! :o)
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg.
Klikk her for å logge inn eller bli medlem