Har du et barn som sliter litt med vennene sine kan du lufte frustrasjonene dine her, få gode tips eller gi andre gode tips. Dette er et av de virkelig vanskelige forholdene ved det å være foreldre.
Vennlig hilsen jordmor Siri
Sjefete 4 åring
09:10 12.10.2006
Vår datter på 4 år har en tendens til å være ganske sjefete når hun leker med andre barn på sin alder (når hun leker med eldre barn bare dilter hun etter og gjør alt de sier). Hun skal bestemme hva de skal leke med og hvordan og hvis hun ikke får viljen sin vil hun ikke leke med dem lenger. I dag fikk vi vite at hun gjør det samme i barnehagen. Når hun er hjemme forsøker vi å snakke til henne og forklare at hun må la andre slippe til for at det skal bli gøy for alle - og det virker som om hun forstår dette, men etter en stund bare fortsetter hun som før (Vi kan jo ikke blande oss inn i leken hele tiden). Er det noen som har tips på hvordan vi kan takle denne situasjonen? Jeg er redd for at det til slutt ikke er noen som har lyst til å leke med henne lenger.
Hm, ikke så lett dette nei. En vil jo at ens egen unge ikke bare skal dilte etter andre og. Har hatt litt av det samme med min 6 åring, når hun har venner på besøk hos seg. Litt av problemet tror jeg er at hjemme hos andre er det de som bestemmer, og når de kommer til henne vil hun bestemme. Ser at ungene i dag er vant til å bli hørt og vant til å få viljen sin. Litt for mye kanskje?
Iallefall, så har vi måtte ta dette opp med henne. F.eks ville hun ikke la venninden få spille data, hun skulle bare se på, og det endte med at hun ble lei seg og ville hjem. Vi snakket om dette etterpå og forklarte at de må bytte på og spille, at venninden ble lei seg. Har forklart at de kan bestemme hver sin gang hva de skal leke. Og at hun heller ikke behøver å gjøre alt som andre bestemmer hjemme hos de.
Nå er hun jo litt eldre en din 4 åring, og skjønner litt mer av det vi sier. Men du kan jo jobbe med det litt gradvis. Og som du sier, noen konflikter kan de kanskje greie å ordne opp i selv, uten at vi blander oss inn.