Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

BarnetMitt: 9-12 år

For dere med barn mellom ni og tolv år. Her kan dere diskutere og utveksle erfaringer.
regler
 16:57 11.10.2006
Barna mine på 9 og 12 har lite besøk av andre barn. Jeg har hørt at det er for kjedelig hjemme hos oss. Dette gjør meg vondt og jeg har forsøkt å fire på regler vi har i huset.Vi er kanskje litt strenge, jeg vet ikke... F.eks så øker jeg playstation-tid og jeg ser en annen vei ved f.eks manglende bordskikk hos de som er på besøk.Dette strider mot egen overbevisning og jeg synes heller ikke at vi har så mye mer besøk. Vi har et lite hus og barnerommene er små, så hos oss brukes ofte stuen av barna. Jeg trekker meg gjerne tilbake enten på kjøkkenet eller på soverommet med en bok.
Vel, dette var noen refleksjoner. Hva mener dere der ute? Skal man fire på regler? Har barna deres ofte besøk?
Anonym
Sv: regler
 21:32 11.10.2006
Mine barn har mye besøk (de er 8, 11 og 16). Det er egentlig noen her nesten annenhver ettermiddag. Jeg er litt streng på å begrense "skjerm-tid" (dataspill/TVtitting/x-box) - de har max 1,5 timer tilsammen på hver av dem hver dag (men de kan "spare" tid fra dag til dag). Men som oftest når de har med barn hjem, blir de med etter skolen, og så lager de seg litt mat (pannekaker eller nudler eller posesuppe eller noe sånt) når de kommer fra skolen i 2tiden, og gjør lekser sammen og så driver de ofte på med litt "skjermsløving" (men han & kompisene minste bygger ofte lego på rommet og idag hadde hun på 11 & venninnene eksperimentert med sminken min uten å få lov)... frem til jeg kommer fra jobb i 5tiden og da stikker de ofte ut litt eller holder meg med selskap mens jeg lager middag, om ikke noen skal på trening av noe slag, eller de som trenger hjelp med lekser spør om det. Jeg tror de synes det er litt fritt og fint å holde på litt på egenhånd hjemme.

Men jeg har aldri drevet direkte feilretting av andre barns bordskikk når de er her - det opplever jeg blir for følsomt og ydmykende (men det hender jeg sier sånn som "ups - jeg har visst glemt å gi deg serviett, her er den" om noen for eksempel slikker fingrene, slafsing, slikking på kniver og til og med spising med fingrene velger jeg å overse). En gjest er en gjest og jeg retter heller ikke på min svigerinne som tygger med åpen munn eller min eks-svigerfar som slikker tallerkenen. Det eneste jeg er helt nazi på er at alle barn må vaske hendene før vi spiser, og rydde bort egen tallerken etc. etterpå.

Har du spurt barna om hvorfor det er for kjedelig? Hva de gjør hos andre venner som de ikke kan gjøre hos dere?
Anonym
 10:56 12.10.2006
Mine eldste er 9 og snart 13, og de har begge besøk ganske ofte.
Jeg egentlig ikke tekt så veldg over det der med regler. Vi har ikke noen bestemt tidsbegrensing av TV- og data-sitting. De hadde skkert sittet der i dagesvis hvis de hadde kunnet, men så skal det jo spises, bakes, lekes med lillebror på 2, hoppes på trampoline i det uendelige, osv., så som oftest sitter de ikke så lenge at jeg synes det blir noe problem.
Jeg har heller aldri stusset på de besøkende barnas bordskikk, synes som oftest de er veloppdragne og greie.

Skulle egentlig ikke tro at det er så mye festligere hos oss enn hos dere, men jeg er altså ikke spesielt streng, kanskje med nntakk av godteri/søtsakspising og leggetider (de må ofte legge seg tidligere når de overnatter her en helg enn de gjør hjemme).

PLeier barna dine å invitere med seg andre hjem, da? Jeg vet at mange barn liker seg best hos seg selv - kanskje det bare er det at deres barn har overvekt av sånne venner?

Den venninnen min 9-åring liker seg best hos, er hun som har valp =)
La Perla
 13:18 12.10.2006
Barna mine har nok invitert andre hjem. Spesiellt han på 9 år har vært ivrig, men ikke nå lenger. Han har fått for mange avslag, tror jeg. Når det gjelder dette med bordskikk, så har jeg nok opplevd et par episoder som for meg er ubegripelig oppførsel. Har opplevd besøk som sitter å roper ved bordet og viser fram maten i munnen ved å rekke ut tungen som da er full av ferdigtygd middag. Jeg overså handlingen så det er ikke det at jeg korrigerer, men har nok veldig lyst. Har også opplved at besøk "sikrer" seg mat ved å øse full tallerkenen sin på en så overdrevet måte at alle vet at mesteparten blir liggende urørt og deretter havner i søpla..
Det er andre ting også. F.eks hopping i sofaen. Det overser jeg ikke. Mine egne barn får ikke lov så hvorfor skal gjestene ignoreres? Så det med bordskikk var bare et eksempel.
Når barna mine er borte på besøk, synes jeg det er litt mye playstation. Hos oss får de en time. Ellers så prøver jeg å gjøre litt ekstra når det kommer noen...steker vafler, leier en film hvis noen skal overnatte.
Anonym
 19:21 8.11.2006
Hos oss er det stadig mange barn, men vi har regler for hvordan barna får oppføre seg, eller skal vi si vanlig folkeskikk.Ingen som sier noe på dette, de kommer igjen og igjen.Tror ikke jeg er så mye annerledes en deg, men synes de greier å regulere playstation - tid selv da de leker også en del med biler, utelek osv.Å hoppe i sofaen er heller ikke lov hos oss, og vi følger med at alle er greie med hverandre. Det virker som om barna synes dette er trygt.

anonym
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------