Her kan du komme med sukk og løsninger og undringer på hva som er lurt å gjøre både med egne barn og andres barn når det kniper, det hender jo det! Eller om du har noen oppskrifter som har fungert særs bra, så del dem gjerne med oss andre som sliter litt:-)
Vennlig hilsen jordmor Siri
4 år og vil ikke sove om natten
09:33 5.10.2006
Jeg har en datter på 4 år som i det siste har bestemt seg for å stå opp midt på natten hvis ikke hun får sove i sengen vår. Hun er lys våken kl. 02.00 og det er helt umulig å få henne til å sovne igjen uten mye hyl og skrik. Vi føler nå at vi har forsøkt alt: Samtaler hvor vi forklarer hvorfor hun må sove (Som hun gir inntrykk av å forstå veldig godt), Skrikemetoden (Varer bare i det uendelige til hun hikster så mye at hun ikk får puste), Belønning i form av klistremerker etc dersom hun er flink, "Straff" i form av at hun ikke får ha på seg det hun vil dersom hun ikke er flink (ser ikke ut til å ha noe effekt). Vi har forsøkt å både være snille og strenge, men ingenting ser til å bite på og nå er vi så slitne at vi har gått tom for ideer.
Hun har ikke ligget mye i vår seng tidligere, men hun har hatt lange perioder hele tiden hvor vi har måttet gå inn til henne 2 -3 ganger om natten for å trøste. I disse periodene har hun hatt mye mareritt, men nå virker det som ren trass. Er det noen som har gode råd på hvordan vi kan bli kvitt dette problemet, vi trenger sårt en god natts søvn.
Hei på deg, jeg har all forståelse for situasjonen din.
Vi har selv en gutt på 2 år som hadde akkurat samme problem, men da vi har 3 gutter, og alle har vært likedan begynte dette å tære ganske mye på ekteskapet vårt.
Vi har også prøvd ALT som gikk an, men fikk anbefalt en homøopat som skulle være veldig flink, og vi var desperat etter å få en løsning på denne "nattevesitten", og vi tok kontakt.
Først var vi på en konsultasjonstime der vi gikk igjennom en masse spørsmål, og så fikk vi en homøpatmedisin.
Tro det eller ei, men etter 4 dager har gutten vår sovet som en liten prins hele natten. Om han våkner, da følger vi han opp i sengen igjen, og det er ingen protest.
Dette vil jeg virkelig anbefale for andre som er i samme situasjon, og vi her i familien har fått en helt ny hverdag med utsovede barn, og ikke minst jeg og ektemannen får være kjærester, og ha sengen for oss selv. Lykke til!!
jeg har en fire-åring datter som selv står opp HVER BIDIGE NATT og jeg blir sakte med sikkert mental av det!!
dette har nå pågått i over ett år og jeg begynner å bli utrolig trøtt og sliten!
kompromisset vi har kommet fram til med den håpefulle er det at vi har lagt inn madrass på gulvet og hun kan sove der om hun kommer inn. i to dager forsøøkte hun å komme opp i min seng, men s lenge jeg var konsekvent var det greit. siden har hun bare lagt seg der uten noe diskusjoner.
hun får gjerne komme opp i dobelstsenga men ikke før på morgenen etter at klokken har ringt. da setter jeg heller klokken på et kvarter før slik at vi får kost oss litt.
trøster meg med det at hun vil forhåpentligvis vil vokse det fra seg..
Jeg kan huske da jeg var lita, gikk jeg oppi sengen til mamma og pappa FORDI jeg følte meg trygg og kunne dele natta med dem. Grunnen til at jeg gikk til dem, det var fordi jeg trengte kos og trygghet. Jeg var trygg i min seng, men jeg var redd for å ligge alene når jeg først hadde våknet. Det tok lang tid før min mor sa at jeg skulle prøve å ligge i sengen min gjennom natta. Samtidig følte jeg det var rettferdig siden jeg hadde kommet inn til dem hver natt over laaang periode. Så etterhvert ble det mindre og mindre.
Så klart, alle foreldre er forskjellige, og hvis mor er i jobb krever man sin søvn. Å legge en madrass ved siden av dobbelsengen hørtes en glimrende idè ut.