For dere med barn mellom ni og tolv år. Her kan dere diskutere og utveksle erfaringer.
Overreagerer jeg?
21:14 1.10.2006
Jeg har en bror på 12 år, som er tyve år yngre enn meg selv, og jeg bor ikke i sammen med ham. Jeg kjenner ikke så mange 12 år gamle gutter, og vet ikke hva som er "normal" oppførsel, men jeg klarer bare ikke å la være å stadig irritere meg over hva han sier og gjør.. Jeg burde vel ikke blande meg, men føler jeg må si ifra når det gjelder min ett år gamle datter. Han kommer med så mange småfrekke kommentarer, som gjerne går ut på at han "skulle vært kvitt henne", men ofte formulert mye styggere. Mine foreldre mener visst at han fremdeles er så liten og søt at det er greit at han sier hva som helst, men jeg synes vel at en tolvåring er stor nok til å forstå at man ikke går rundt og ønsker andre mennesker døde (ihvertfall ikke sier det..)
Sist ble jeg skikkelig sint, da han satte en lekepistol mot hodet hennes, og jeg kjeftet derfor på ham for det. Da ble han som vanlig kjempesur, og min mor likte ikke at jeg kjeftet på ham.. Liker i utgangspunktet ikke våpen, heller ikke som leketøy, men syntes ikke at hans oppførsel overfor min datter var akseptabel.
Synes i utgangspunktet det er feil å blande meg i oppdragelsen av min egen bror, men føler jeg ikke kan la være når det er min egen datter det går ut over. Tror nok han er spesielt umoden for alderen, men han blir og behandlet som et lite barn, og det er vel også litt av grunnen..
(Irriterer meg også over masse annet, som at han er veldig urenslig, og spiser som en gris, men det er en annen historie..)
Er det for mye å forvente at en tolv åring skal forstå og vite bedre?
Er det feil at jeg sier i fra?
Ønsker synspunkt fra dere her!
Anonym
Sv: Overreagerer jeg?
10:50 2.10.2006
Jeg synes ikke du overreagerer.
Han er stor nok til å skjønne at man ikke sier sånt, og ihvertfall stor nok til å skjønne det når du forteller ham at man ikke gjør sånt.
Min eldste er snart 14, og det er helt utenkelig at hun skulle gjøre sånt med lillebroren på 2.
La Perla
10:51 2.10.2006
snart 13, mener jeg.
La Perla
21:12 3.10.2006
Jeg har også en søster på tolv, hun er kanskje moden for alderen, men det er helt utenkelig at hun skulle gjøre eller si sånne ting!
Å prate slik om andre er vel ikke noe som bare kan passere uansett alder?
Men en kommentar til innlegget ditt kan være noe jeg ikke tenkte over selv, men som søsteren min selv har gitt uttrykk for: Jeg er den første i søskenflokken har fått barn, og for min søster - som jo er en skikkelig "attpåklatt" - har det vært rart/uvant å plutselig ikke være minst lenger. Kanskje din bror føler noe liknende, og reagerer på sin egen måte?
Når det er sagt, så er det mange år siden søsteren min måtte øve på bordmanerer, eller gikk møkkete rundt ol.
Jeg synes absolutt ikke du overdriver, og ut fra hva jeg kan lese ut av innlegget ditt, så ligger kanskje noe av årsaken hos dine foreldre?
Anonym
22:30 12.10.2006
Jeg tror broren din rett og slett er alt for bortskjemt. Har en sønn på 10 år som aldri ville gjort noe lignende med sine to yngre søsken eller noen andre for den saks skyld. Både han og 4-åringen må ha bordmanèrer og er renslige. Kanskje du kan ta en skikkelig prat med broren din selv, forklare ham hva du mener uten å forsøke å såre ham. Ved å vise ham litt respekt mens du forteller hva som er forventet av han kan hjelpe. Kjefting hjelper sjeldent. Når han er 12 år burde han være ei god potensiell barnevakt mener jeg, men han er nok ikke så moden ennå....?? Kanskje visst du blir "kompis" med han?
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg.
Klikk her for å logge inn eller bli medlem