Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

BarnetMitt: 9-12 år

For dere med barn mellom ni og tolv år. Her kan dere diskutere og utveksle erfaringer.
søvnbehov og leggetider 11-12 åringer
10:47 29.09.2006
Vi har en del diskusjoner om leggetider og søvnbehov her om dagen - og den vanlige "alle andre" greia dukker selvfølgelig opp. "Alle andre" får være oppe mye lenger, får se ditt og datt på TV osv.

Vi har både eldre og yngre barn (mine, dine) og min erfaring er at når det begynner å bli litt hormoner i kroppen på barna, trenger de faktisk vel så mye søvn som de gjorde et par år tidligere, hvis ikke blir de dorske, gretne og vriene å ha med å gjøre.

Jeg mener en 11-12 åring trenger 10 timer søvn/hvile om de skal være lette å vekke om morgenen + ha appetitt til frokost. De kan klare seg med ned til 8 timer søvn/hvile, men da er de matte og slitne og vil bare ligge i sofaen og holde på med data + se tv når de kommer fra skolen (ikke noe overskudd og tiltakslyst) + at de sover opptil 12 timer i helgen når de kan sove ut om morgenen (og da blir det veldig treg start på fridagene). 10 timer søvn/hvile innebærer at om man skal stå opp 7-halv8, må man være i seng 9-halv10.

Hva mener/gjør dere andre?
Anonym
Sv: søvnbehov og leggetider 11-12 åringer
11:38 29.09.2006
Enig!
Her er det sengetid klokken 9 for barn i den alderen.
Queen of Fools
17:13 30.09.2006
Støtter deg i dette. Min 11 åring er i seng kl 2100 og får lese litt på sengen. I helgene kan hun være lenger oppe.
Anonym
23:58 30.09.2006
Jeg har to gutter på 8 og 11 år, og ei jente på 6. Guttene legger seg 21 hver kveld hvor de begynner 8.30 neste dag. Også får de lov å være oppe til 21.30 - 22.00 når de begynner 9.45. I helgene har vi ingene klare grenser, bortsett fra at han må legge seg før midnatt. Dette gjelder 11 åringen. 8-åringen sovner gjerne i 22 tiden.
Anonym
11:58 1.10.2006
Da lurer jeg på et par ting:

Når 11 åringen får være oppe til midnatt i vanlige helger (ikke nyttårsaften) - hva er da passe leggetid for en 14 åring og en 16 åring for eksempel? (Mitt problem er nettopp en 12 årig bonusdatter som synes hun bør få være oppe til midnatt, men da protesterer jo de eldre som henholdsvis -fjorten- som må legge seg 23 i helgen - og seksten - som må være hjemme til midnatt.)

Har dere ikke behov for å ha litt voksentid etter at barna har lagt seg? (Jeg/vi trenger ihvertfall, ikke minst i helgene, å kunne sette oss ned sammen med et glass vin etter at barna har lagt seg/gått på rommet).

Om familien skal gjøre noe sammen lørdag eller søndag (en skitur eller sykkeltur for eksempel) - når er barna våkne og opplagt til det om de har vært oppe til midnatt? (mitt problem er at den samme 12 åringen gjerne sover til 11, ikke er ferdig med frokosten før i 12 tiden osv)

Dessuten synes jeg at vi sliter med jet-lag-aktige tilstander (vansker med å snu døgnet tilbake) i hele den første delen av skoleuka om vi gir etter og er "snille" og lar barna (12 åringen igjen) være oppe så lenge i helgen som du skisserer...

HI
Anonym
18:58 15.05.2007
Så herlig å lese at vi er fleire med restriktive leggetider...:) Er såå lei av å høyre : "alle andre får legge seg mykje seinare!" Veit jo at nåken får gå og "henge" ute i helgane til både kl 00. og 01. Synes sjøl det er galskap og uansvarlig.. Vi legger 12 åringen i ni tida i vekedagane..Seinast 21.30. 10 åringen kvart på ni,seinast ni. I helgane er det vanlig med leggetid i ti tida..seinast elleve(om noko spesielt skjer)
lonamor
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem
Google 

BarnetMitt.com    Web

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)