Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

BarnetMitt: 9-12 år

For dere med barn mellom ni og tolv år. Her kan dere diskutere og utveksle erfaringer.
Begrensninger på tv/data/tv-spill?
 11:32 28.09.2006
Samboeren min har en sønn på 11 år som sitter foran en av disse skjermene dagen lang. Jeg mener han bør få begrensninger på dette. Men jeg vet ikke så mye hva som er vanlig for barn i denne alderen, og lurer derfor på hva dere andre gjør med dette? Jeg mener det umulig kan være bra for et barn å se tv og spille dataspill fra det kommer fra skolen til leggetid. Jeg vet i hvert fall at jeg selv har følt meg helt ør og tom de gangene jeg har holdt på for lenge med slike ting...
Anonym
Sv: Begrensninger på tv/data/tv-spill?
 17:18 30.09.2006
Her er reglene i vårt hus- poden er 11 år.
Data kan brukes annenhver dag, mand, onsd og fredag. Av og til lørdag eller søndag (da er vi ofte på hytta så da slipper vi det maset;-)
De dagene hun har datadager får hun 3 timer til dagen. Disponerer dette selv mellom data og tv. De dagene hun ikke har data kan hun se en time på tv per dag. Dersom det er en spesiell film eller noe får hun se den selv om den da varer litt lenger. Utover dette får hun se programmer jeg syns er ok. Begrensningen gjelder mest cartoon etc
Anonym
 11:23 1.10.2006
Sønnen min på 10 1/2 får en time om dagen til disposisjon, da kan han enten se tv eller spiller data. Helt grei avtale mellom meg og han.
Aga:-)
 21:12 1.10.2006
12 åringen her får bruke data én time om dagen. Han får sitte litt lenger hvis han har skolearbeid han skal gjøre på datan, hvis han er syk og trenger noe for å få dagen til å gå eller når han chatter med slektningene våre i utlandet.

Vi har ingen tidsbegrensning på TV fordi han ikke er så ivrig til å sitte lenge foran TV'n. Han skal alltid lå av TV'n hvis han ikke følger med på det som går, og i helgene skal han ha vært ute før han får sette seg ned å se TV (med mindre han har spurt på forhånd hvis det er noe han har veldig lyst til å se).

Synes det er fornuftig å sette grenser. Ingen har godt av å sitte foran en skjerm hele dagen.
Anonym
 23:04 6.10.2006
Blant ungene i gata er det vanlig regel å ha én time med skjerm til dagen og kanskje en skjermfri dag i uken. Jeg synes kankje at det er litt strengt. Jeg ville hatt problemer med å holde meg til det selv.
Kebbelife
 15:52 11.10.2006
Hei, sånn er det hos oss: vår gutt på snart 12 er meget interessert i å sitte lenge foran pc. Han laster ned musikk å sitter på msn. Han får sitte en time, men ikke hver dag. Tiden passer han selv. Når lekser er unnagjort kan han heller gå ut, synes jeg. Noen ganger får han sitte lenger enn en time, men sklir dette ut en periode så har vi innført friuker. Da får han ikke bruke maskinen på hele uken. Dette har han vært med å diskutert fram selv. Ble litt overrasket da han foreslo en hel uke uten pc. Jeg advarer alltid på forhånd om at nå synes jeg det er litt mye pc-bruk. Bruken avhenger mye av leksemenge, vær, faste fritidsaktiviteter osv. Tv ser han ikke så mye på at jeg synes det er et problem. Kanskje mellom en halv time til en time hver dag.
anne69
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------