Her kan du lufte tankene dine og kanskje en og annen frustrasjon om det å ha barn på barneskolen eller kanskje å være lærer på barneskolen? Her kan man også høre om hvordan det er på andre skoler, kanskje få tips til å ta med seg videre til skolen der dine barn går. Fyr løs!
Vennlig hilsen jordmor Siri
Hvordan er det med svømming på deres skole?
18:57 18.09.2006
jenta mi begynte i 2. i høst og har begynt med svømming, men det er nesten en vits, for de skal bare ha 3. hver uke (deler klassa i tre så 18 stk svømmer hver uke). Skjønner nesten ikke vitsen når det blir så sjelden. Visste at de skulle ha svømming i andre, og da gikk jeg ut fra det var hver uke, eller i det minste annen hver....
Heldigvis meldte jeg henne og lillesøstra på svømmekurs i høst og, for de kan umulig lære å svømme på skolen.... Tror de senere har svømming i 4. og 6. klasse.
Men det jeg synes er litt rart er at noen vi kjenner som går på en annen skole (sentrumsskolen) i samme kommune har visst hver uke..... De er litt over 30 elever på trinnet mot våre 50, men likevel.... Bruker den samme svømmehallen
Hvordan er det hos dere?
hos oss har de intensiv svømmetrening i 3. klasse. Sønnen min hadde det fra januar til mars to ganger i uken. Vi fikk høre at de da ikke skulle ha før i 8. klasse igjen, men nå har det blitt forandring. Så nå har de svømming i 5kl også. Tror nok det er kommunen som legger føringer her.
Vi har en 2.klassing også. De har svømming 7 tirsdager etter hverandre. Dette er vissnok klassetrinnet de satser på og som får mest, men jeg er ikke imponert over kvaliteten på svømmeopplæringen.
Her har ALLE ungene, fra 1klasse til 7 klasse svømming hver eneste uke fra oktober til april :))
Ja, til og med ungdomsskolen er i svømmehallen en gang i uken :o))
Ikke vanlig sikkert, men synes det er ekstremt bra at de har lagt det opp slik:)
skolen her er så heldig å ha baseng, så fra 1-7 kl har de svømming en gang i uka fra sep-mai ungdomskolen som ligger rett nedefor har og det tilbudet, verre for de andre skolene de må med buss til oss og har bare annen hver uke.
Jenten her går i 4. klasse, og har svømming annenhver uke. Det er første året de har svømming, og hvordan det blir på senere klassetrinn vet jeg ikke.
Personlig mener jeg at det ikke er skolen sitt ansvar å lære ungene å svømme, hvorfor kan vi ikke sende de på svømmekurs?? Det koster et par hundrelapper, og de lærer utrolig mye.
Anonym
Sv: Hvordan er det med svømming på deres skole?
13:33 15.09.2007
Hei. Jeg som skrev hovedinnlegget.
Jeg sender mine på svømmekurs, er eneste sjanse å få lært de skikkelig å svømme (jeg kan svømme godt selv, men er ingen god lærer...)!
Jeg synes det er så pass viktig at de kan svømme at jeg synes de burde hatt mer på skolen.
Jeg har råd til å ha de på kurs, men vet mange synes det er dyrt. Koster 1500 kr her for 15 ganger. Instruktørene er kjempeflinke. Mine to eldste har nettopp begynt på 4. kurset (siste kurset før de kan evt begynne på svømmetrening, hval, skilpadde, pingvin og selunge). To kurs hadde nok holdt i forhold til å klare seg godt i vannet, men mine trivdes så godt, så de fortsatte.
Det burde ikke være slik at de med litt dårlig råd ikke får lært å svømme.
Forresten har de svømming også i 3. her (og muligens et år senere), men fortsatt bare 3. hver uke.
Alle skoler burde hatt egne svømmetrenere. Lærerne kan ofte lite og ingenting om svømmeopplæring.
Her i byen har de 12 timer med svømming i 3. klasse, men kvaliteten er høyst varierende, alt etter hvilken lærer de har med seg.
Hilsen en som jobber i svømmehall og som har sett mye rart.
Anonym
Sv: Hvordan er det med svømming på deres skole?
14:39 8.02.2008
Jeg har også en andreklassing. De har svømming i utgangspunktet annenhver uke, men plutselig blir svømmebassenget stengt (det er byggearbeider der nå), så det kan gå både tre og fire uker mellom hver svømmetime.
Ideelt sett burde de naturligvis ha fått svømming hver uke i alle årene i grunnskolen, men slik de økonomiske realitetene er for skolene rundt omkring så er jo dette umulig. Politikerne roper høyt om at de satser på skolen, men alt de gjør er å øke antall timer ungene skal være på skolen, samtidig som de reduserer på voksentettheten. Og i svømmebassenget er det faktisk livsviktig at det er nok voksne med!
Her er det svømming hver uke fra første klasse på skolen våre går. Er veldig glad for det. Vi tenkte vi skulle gå på famile bading utenom å øve på å svømme..