Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

BarnetMitt: 9-12 år

For dere med barn mellom ni og tolv år. Her kan dere diskutere og utveksle erfaringer.
lekser i 4.klasse
 21:33 7.09.2006
sønnen min har nå begynt i 4.kl. og jeg synes det er helt sykt hvor mye lekser de får. Denne uken hadde de ikke mindre enn 23 lekser på ukesplanen! Det synes jeg er for mye for en 9åring, noen som er enige/uenige i det?
Det blir satt av 2-3 skoletimer i uken hvor de har mulighet til å jobbe med ukesplanen, men i de timene blir det ikke jobbet mye effektivt. Det er snart så jeg lurer på om læreren er til stede i det hele tatt. Pratet med en annen mor i klassen idag,og hun hadde ikke hørt at de fikk jobbe på skolen med ukesplan engang. Sønnen hennes hadde aldri gjort lekser på skolen. Synes det er rart at elevene kan sitte i timen uten å gjøre noen ting uten at læreren reagerer.Og forrige uken mistet de 2 av de timene p.g.a. "gåprøve".
i tilleg til leksene har de ca. 8 engelske gloser som skal pugges, med påfølgende gloseprøve på fredag. Og 6-8 norske diktatord som skal pugges, og de skal lese minst 15 min. i en bok hver dag.

Jeg er ikke imot lekser, men dette synes jeg blir for mye. Synes lekser i småskolen burde oppmuntre til å innarbeide gode arbeidsvaner og være litt lystbetont, men også opparbeide ansvarsbevissthet for skolearbeidet. Det eneste leksemengden fører til her i huset er frustrasjon og motvilje.
Det hjelper lite at vi oppmuntrer og skryter av han fordi han jobber bra med leksene hjemme, når han må sitte i ca2 -3 timer hver dag etter skoletid for å ha sjangs til å komme igjennom før fredag. Denne uken har han vært på en fotballtrening og spilt en kamp, resten av tiden på ettermiddagene har gått til leksearbeid. Ikke tid til lek med kamerater, barnetv eller avslapping.Får vondt av han når jeg ser han er kjempesliten, og jeg likevel prøver å motivere han til å gjøre ferdig leksene.
Hadde vært interresant å høre hva andre på barn på den alderen har av lekser.
Regner med at dette blir ett hett tema på foreldremøte...
Anonym
Sv: lekser i 4.klasse
 00:02 8.09.2006
Hei hei.

Har selv en sønn som begynte i 4 klasse.De har 2 sider mattelekse,1 norsk skrive oppgave,5-6 engelske ord som skal kunne skrives og forståes,5-6 norske ord som må kunne skrives til Fredagen,de skal også skrive en linje med de engelske ordene i ei pen skrift bok og så til slutt skal de lese 1side i engelsk i uka og lese 2 sider i norsk lesebok hver dag.

Synes dette er tøft og det går en del timer til leksene i løpet av uken,prøver å legge inn litt pauser slik at han får litt avveksling.Det er veldig viktig å forsette å motivere han og gi han masse skryt og ros.

Har en sønn i 5 kl også og det blir ikke mindre lekser der heller.

Er heller ikke imot lekser,men i moderate mengder slik at der blir positivt istedet for et det blir et ork.
Anonym
Sv: lekser i 4.klasse
 08:27 8.09.2006
Ja, jeg synes min datter i 4. klasse også har for mye lekser. Vi tok faktisk dette opp i fjor, for de hadde veldig mye lekser da også, uten at det hjalp.

I år har den eldste datteren vår begynt på ungdomsskolen, og de har langt mindre lekser enn niåringen!
La Tessa
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------