Dette er stedet for å dele erfaringer - og kanskje bli litt pirret også?
Med vennlig hilsen
jordmor Siri
Mannen min klager :(
21:57 30.08.2006
Vi har vært sammen i snart ti år, og gift i fem. Syns vi stort sett har det bra sammen, men likevel har vi vel et problem..
Jeg har født tre barn på tre år (et av dem dødfødt til termin) så det har tatt på både kropp og psyke! Utenom permisjonstiden har jeg jobbet fullt, og noen i nær familie har psykiske problemer- som fører ekstra belastninger på oss..
Føler meg egentlig sliten, har vel lite selvtillit og har ikke ofte overskudd til sex. Har snakket med mannen min om dette, og han sier han forstår. Likevel sa han for ikke så lenge siden at han var fristet til utroskap fordi jeg gir ham lite oppmerksomhet (da var minstemann 1 mnd!!!). Det har ikke akkurat gitt meg bedre selvfølelse og mer lyst for å si det slik.
Vet ikke helt hvor jeg vil med dette, men jeg lurer på om det er egoistisk av meg å forvente at mannen min skal forstå at jeg er sliten pga av alt som har skjedd og at lysten er deretter?
Anonym
Sv: Mannen min klager :(
11:18 1.09.2006
Om det er egoistisk av DEG å forvente at han skal forstå?!?!?
Kjære deg, det er egoistisk av HAM å ikke forstå!
Du har vært gjennom en tøff tid og det er klart at det sliter på deg både fysisk og psykisk. Det å si at han er fristet til utroskap syns jeg rett og slett er barnslig og minner mest om et pressmiddel.
Om du ikke når gjennom til ham selv, så ta ham med til helsestasjonen eller til familierådgivning. Mange som sliter med det dere gjør. Man er sliten, gir hverandre liten oppmerksomhet og kommer i en ond sirkel. Håper dere klarer å snakke sammen slik at han forstår hvordan du har det. Tar tid å komme seg på fote igjen.
Heisann.
Dette er ikke for å være ekkel mot deg, men det er jo ikke bare han som må forstå deg, hva med å forstå han litt også?
Husk at mannfolk er og vil komme til å være annerledes enn oss.
Går litt på prioritering også dette.
Jeg har vært sammen med samme mann i 9 år og vi har to barn sammen. Jeg følte det akkurat som du beskriver det. Men etter å ha gått litt dypere i meg selv fant jeg ut at jeg var litt vel egoistisk. For har du lyst så prioritere du det samme hvor klar og sliten du er. Og faktisk var det akkurat det som var godt når mann var utslitt. Så sover mann så mye bedre etterpå. Så hva om dere snakker sammen og prøver å finne en mellom vei? Han får jo ikke når han vil ha og da er det egentlig du som bestemmer alt! Kanskje du har kan gjøre det noen ganger uten at du har lyst, kanskje du får lyst underveis også, det virket i allefall for meg. Så fikk jeg en mye triveligere mann som gjorde mer for meg også :)
Dette er bare vel mente tips, ikke ment som kritikk.
Ønsker deg lykke til!
Håper dere får det godt sammen.
Mvh. HH
Anonym
Sv: Mannen min klager :(
22:00 18.09.2006
Eller kanskje overskuddet hennes kommer hvis mannen deltar mer med husarbeid og barnepass/-oppfølging?
Jeg vil på det sterkeste fraråde å ha sex fordi man føler seg presset av den andre eller "for den andres skyld" for å forhindre at han er utro. Har man ikke lyst så har man ikke det, men det går an å undersøke hvorfor man ikke har lyst og jobbe med det.
Jeg har full forståelse for at man ikke har overskudd når hverdagen er fyllt opp! Men husk at sex også handler om vaner. Ettersom tiden går kan man bli så vant med at sex ikke er en naturlig del av samlivet at det blir litt glemt bort. Tror man skal være oppmerksom på dette fordi det kan gjøre at man driver fra hverandre nesten umerkelig inntil man oppdager hvor langt det har gått.
Men alt til sin tid. Snakk med mannen din og sett av god tid til å prate sammen om dette (skaff barnevakt og gå ut). Slike samtaler er investering for samlivet!!
Synes synd på deg jeg, jeg mener at han godt kan avlaste deg litt. O g er trangen for stor for han så får han ta i bruk høyra. Synes det er veldig dårlig gjordt av han å begynne å snakke om at han er fristet til utroskap, når poden er kun 1mnd. Sex er ikke det første du tenker på i ukene etter en fødsel.