Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

Spiseforstyrrelser hos små og store

Her kan du komme med dine bekymringer og erfaringer rundt å ha et barn med spiseforstyrrelser, være bekymret for at du har det, eller rett og slett være spiseforstyrret selv. Dette er ingen slankedebatt!
Vennlig hilsen jordmor Siri
4 år og alvorlige spiseforstyrrelser...
01:09 30.08.2006
Noen fler som har barn med alvorlige spiseforstyrrelser?
Anonym
Sv: 4 år og alvorlige spiseforstyrrelser...
10:38 3.09.2006
Hei. Jeg har en gutt på 6 år som har slitt med spiseforstyrrelser i mange år. Han har vært inn og ut av sykehus. Det bunnet i en alvorlig reflux som han nå blir medisinert for. Maten går det bedre med, men han er en særspiser, spiser kun kylling, pasta, gulerøtter og brød med nugatti. Vi prøver å utvide horisonten litt, men det tar lang tid.
miamaja
15:27 4.09.2006
Heia
Jeg har en sønn på 3,5 år som i all høyeste grad er en særspiser, det er veldig slitsomt, vet snart ikke hva jeg skal tilby han å spise.
Er i god dialog med helsestasjonen ang dette problemet men dessverre har ingen av deres råd vært til hjelp.Jeg har prøvd alt mellom himmel og jord for å snu den onde sirkelen men uten hell.

Han har også veldig lett for å kaste opp/brekke seg, det blir bare verre og verre. Han brekker/kaster opp nå ca 2-3 ganger i døgnet. Han kan brekke/kaste opp av matlukt, snakk om noe han ikke liker, når han er på toalettet eller dersom han har på seg gensere som når opp mot halsen. Jeg begynner nå å lure på om han har reflux - skal bestille han time hos legen. hvordan merket dere at deres gutt hadde reflux. Er veldig interessert i opplysninger om dette.
Gabrielle06
22:59 5.09.2006
Hei du. Vi fikk vite ved ren tilfeldighet at gutten vår hadde refluks. Han hadde veldig dårlig vektoppgang, Ferritin ( jern) var ekstremt lav, slapp og sliten, samt mye hoste og brekninger om natta. Han fikk dessuten mye infeksjoner. Han hadde mye vondt i magen. Barnelege på sykehus tok pH registrering som viste mye tilbakestrømming av syre. Går nå på Losec. Har prøvd å slutte med denne, men da er vi tilbake til spisenekt. Få time til barnepoliklinikk, og ernæringsfysiolog. Min erfaring er at helsestasjonen ikke har peiling. Høres ut som om gutten din er på vei til å utvikle en spiseforstyrrelse. Gutten vår er veldig sensitiv for matlukt og "ekkel" smak på maten som han sier. Han brekker seg og, men det er mest for å slippe å spise.
miamaja
20:04 13.03.2008
Hei

Dette med reflux, tilbakestrømming av syre, hoste brekninger om natta.... jeg ville sjekke om han har Achalasi (Akalasi) på norsk. Det er en innsnevring av spiserøret ned til magesekken som gradvis forsværrer evnen til å svelge mat/flytende. En snikende, meget sjelden lidelse som kan ramme både barn og voksne og som absolut skal ha behandling. De finner den ved kontrast rtg/gastroskopi.

håber elles det ikke er så ille, klem
Anonym
00:49 8.09.2006
Hovedinnlegger her..

Høres ut som sønnen din, Gabrielle06 har reflux ja, min sønn har også store spiseproblemer noe vi tror bunner i reflux som liten, dette har han delvis vokst seg fra i dag... Men min sønn har aldri spydd/gulpet slik som reflux barn gjør, men mye annet som gjør at leger mistenker det i dag, bare synd ingen hørte på meg da han var liten.

Min sønn skal sette Peg knapp snart, og det gruer vi oss veldig til.

Lykke til, dere to..

Anonym
15:22 5.10.2006
Min datter er snart 1,5 år - og har brukt sonde i 1 år.
Begynte da hun var 2 mnd, og fikk 2 tenner i minnen, samtidig med at hun ble kraftig forkjølet. Dette førte til at hun nektet bryst og flaske.....og det ble værre og værre etterhvert. Hadde henne til barnelegespesialist som fant et ørliten arterium septum defekt i hjertet - noe som ikke skulle ha noe å si - og som hun mente var vanlig blandt så små barn. Denne skulle gro sammen av seg selv.

Var innlagt på sykehus til mange utredninger, men har til dags dato - over 1 år etterpå funnet NOEN forklaring op hvorfor hun ikke vil spise. Er det noe som er sikkert er det at hun er en FRISK jente fysisk. Ellers er hun e meget oppegående liten søt jente, som er utrolig blid og glad i mennesker. En liten solstråle!! Mne nåe det kommer til mat har det bare låst seg helt.
Da hun var 11 mnd, hadde hun 16 tenner, og matinntaket hadde gått i perioder bra\ elendig ettersom tannfrembrudd kom. Men hele tiden spiste hun for lite slik at hun har fått tillegg på sonde.

Nå er det en ille periode som har vart siden i vår. Spiser lite til ikkenoe - og ingen vet hvorfor. Vi er under opplegg av sykehus og habiliteringstjeneste, for spisetrening etc - men ingen fremgang.
Det er bare sååå rart, da det ikke er noe som skulle tilsi at hun ikke skulle spise. Får hun sjokolade så sluker hun det med god appetitt - i SMÅ mengder selvfølgelig. Men hun spiser det da.

så - vel, om noen har hørt om dette før, så please fortell....
eller om dete har tips eller ideer...? her mmå alt prøves.

Noen andre som har opplevd det samme??

Znuppeline.
znuppeline
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem
Google 

BarnetMitt.com    Web

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)