For dere med barn mellom ni og tolv år. Her kan dere diskutere og utveksle erfaringer.
Styre hvem de skal være venner med
11:41 26.08.2006
Går dere inn å aktivt styrer hvem barna skal være venner med? Slik at det lokale bøllefrøet ikke får bli med hjem. Sier høyt og tydelig at vi liker ikke at du er sammen med ham. Lærer barnet, at står du sammen med dem, tror de som går forbi at du er likedann, og da skuler de kanskje på deg når du skal innpå butikken, fordi de tror du skal naske også. Samme med skolebussen, og ødeleggelse og plaging og alle andre slike ting som foregår der?
Anonym
Sv: Styre hvem de skal være venner med
11:06 31.08.2006
Jeg velger ikke hvem barna mine skal leke med,det gjør de selv.Men til eldstemann på 9 har jeg sagt at det er en i klassen han ikke trenger å være så mye sammen med.Dette pga aat min sønn annen hver dag kommer hjem og sier at "Tom"har vært stygg med han igjen."Tom" er en veldig dominant gutt som skjelden klarer å være sammen med med flere på en gang,og som derfor stenger ute de han ikke vil ha med seg.Jeg er så lei av å høre om "tom" at jeg sa at han burde finne seg noen andre å være sammen med,slik at han ikke blir skuffet hele tiden.Ordentlige venner gjør ikke slik.Etter dette har han vært sammen med "Tom" innimellom og det går kjempefint.Problemet er bare at de hang sammen som erteris før.
Rødstrømpe
10:43 2.09.2006
Barna skal da velge selv hvem de vil være venner med! Eneste måten jeg synes det er riktig av oss foreldre å blande oss inn på, er å fortelle barna våre litt om "vennskapsregler", for å hjelpe barnet å skille mellom de ekte, gode vennene, og de som bare vil utnytte vennskapet.
Barna skal selv velge venner, men vi som foreldre skal gi barna grunnlaget til å velge de "riktige" vennene!
Anonym
21:47 7.09.2006
Vi har ikke direkte gått inn og sagt at den og den får du ikke lov til å leke med. Men vi oppmuntrer til lek med de vi ser gutten vår leker en god lek med. Det er noen av gutta i gata det bare blir bråk og tull ut av leken med, og det er like mye vår egen gutt sin feil. Mens andre gutter leker han veldig rolig og fint med. Og det er selvfølgelig lettere å si ja til overnatting når det er en av de han leker fint med enn med de mer viltre.
Og ettersom han blir større nå så ser han det selv også. Og hen velger de han har en fin lek med. De som snakker stygt om andre og lager bråk, de vil han ikke leke med. Han jagde faktisk en klassekamerat hjem fordi gutten snakket stygt om bestekameratene til sønnen min. Da tenkte jeg at vi har oppnådd en god del i oppdragelsen!
ruth cole
11:54 19.10.2006
Mitt datter velger selv sine venner.
Det hender selvsagt at hun har besøk av noen som jeg ikke er så veldig begeistret for, men det viser jeg på ingen måte hverken overfor min datter eller gjesten.
Nå bor vi ganske landlig til der avstandene er store. Barna må derfor planlegge besøk hos hverandre, og de må kjøres/ hentes. Det er litt enklere da å si at det ikke passer med besøk da enn om de bor i nabolaget og plutselig står utenfor døra.
Men som sagt, datteren min får være sammen med hvem hun vil, men det kan hvis vi vil begrenses noe uten at barna får mistanke om det.
-Maja-
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg.
Klikk her for å logge inn eller bli medlem