Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

BarnetMitt: 6-8 år

For dere med barn i alderen fra seks til åtte år. Her kan dere utveksle tanker og erfaringer.
Når få egen mobil?
 16:23 17.08.2006

Har en 7 åring som begynner å ferdes litt lengre fra husveggen enn at jeg kan rope henne inn. Begynner å bli lei av å måtte ut å leite hver gang vi skal spise eller det er på tide å komme inn. Har dessuten en liten jeg ikke kan gå fra, og som gjerne er i pysjen når 7åringen skal hentes inn. Leker derfor med tanken på å skaffe henne en lettfattelig mobil. Med regler om bruk selvf. Ikke til å drive å ringe andre.
Er det god eller dårlig idè? Noen med erfaringer?
Anonym
Sv: Når få egen mobil?
 20:17 17.08.2006
Vi har en gutt på 6 år som også ferdes lengre og lengre. For langt til å rope, men ikke så langt. Vi bruker en walkie-talkie med en rekkevidde på ca 1 km (tror jeg). Hvis ikke mer, iallefall ikke mindre. Funker veldig bra. Mobil synes jeg er litt for tidlig for han,men jeg vet ikke hvordan jenta di er. Hmm, de reglene er jeg litt usikker på om ville bli overholdt her i gården.
"Nita"
 12:14 18.08.2006
Takk for god ide om walkie-talkie, skal prøve det. Syns også det er for tidlig. Også enig med Maud om å ikke være den som drar igang dette mobilstyret. Vi bor også i typisk nybyggerfelt med mange unger i lik alder der alle synes å få alt de peker på.

Anonym
 09:17 18.08.2006
Min gutt er 7 og jeg har litt av det samme problemet, men jeg har bestemt meg for at mobil det får han ikke enda. Vet at barna snakker om det i klassen og at mange av dem ønsker seg mobil. Foreløpig har ingen fått det og vi bor i et område der barna får masse hele tiden. Jeg vil slett ikke være førstemann til å gi etter. Håper de andre også holder stand noen år til. Jeg synes 7-åringer er for små til mobil, har tenkt tidligst når han er 10. Ser at andre nabounger har walkie-talkie, mulig det blir det hos oss også. Eller er han jo temmelig sikker på klokka, så jeg gir ham beskjed om når han skal komme hjem. Ikke alltid han er presis, men det er jo en god trening... Lurer på å starte et belønningssystem på det nå (har nesten et eller annet i fokus) med stjerner på kjøleskapet og 10 stjerner utløser en belønning, f.eks kino.
Maud
 10:31 21.08.2006
Jeg tenkte at gutten min skulle få når han blir 10 år,men for tiden,så går han sjelden lenger enn at jeg kan rope på han (han blir 7 i år). Men om det blir sånn at han begynner å ferdes lenger,og det blir et problem å få tak i han,så kommer jeg til å vurdere mobil før. Vet om flere 7 åringer her som har mobil,men syns det blir litt tidlig enda,hvertfall for min gutt,han er nok ikke så moden.

Men syns det med walkie talkie var kjempelurt :-)
superglad81 med jentebaby
 17:26 21.08.2006
Hei,

Ja, walkie-talkie er morsom og en ide, men som all annen elektronikk ikke alltid helt til å stole på ("batteriet var tomt "- "jeg hørte den ikke...")

Når jeg var 7 år gammel (lenge siden!) var avtalen at jeg skulle si i fra til mine foreldre hvor jeg skulle. Hvis det ble endringer i planen, måtte jeg ta en tur hjemom for å oppdatere dem.

De stolte på at de kunne finne meg der hvor jeg hadde sagt jeg var, jeg visste at de ville komme til meg hvis det var noe.
Dette fungerte fint.

Samme avtalen har jeg med mine to sønner på 7 og 8 år. Det har fungert godt hittil.

Men det er klart, det er fort gjort "å glemme seg" og jeg ville blitt fryktelig bekymret hvis jeg ikke fant de. Heldigvis bor vi i et område hvor mange kjenner hverandre og holder øye med hverandres barn.

Ikke lett å komme med et enkelt svar, du...
Anonym
 13:24 2.09.2006
datteren min er åtte år nå..synes det er for tidlig å gi henne egn mobil.
men nå begynner hun å ta bussen på egen hånd etter hvert(skolebuss)
hun går på en annen skole enn de andre barna på feltet,så da er hun aleine på skoleveien rett og slett..
kommer til å følge henne til bussen om morran,og den stopper rett utenfor skolen hennes,så det bør gå bra..men når hun kommer hjem kan jeg ikke møte henne..da er jeg på jobb enda...så jeg tenkte å gi henne en mobil til disposisjon der.så hun kan ringe meg om det skulle være noe,og slik at jeg kan ringe og sjekke at alt er bra...
hun får ikke lov å bruke den annet enn til skoleveien foreløpig
tirill
 22:10 16.09.2006
Hva med den gode gammeldagse klokka? Mine unger har fått når de var 9 år, men da har den mest bare ligget hjemme og bare blitt slått på innimellom. Eldste mann som er 13 har færst det siste året begynt å De første ukene har det vært stas selvfølgelig. Minstemann på 8 skal vel og få når han blir 9 pga at de andre har fått det da. Jeg synes det er greit at ungene lærer selv å komme inn til bestemte tider. Men han på 8 må jeg ofte leite litt etter da han glemmer seg av....
Hanne Elise
 12:10 17.09.2006
Sånn i utgangspunktet virker mobil som en god idè. Å kunne ringen ungen og si "kom hjem" eller høre etter hvor de er. Men i praksis? 6-7 åringer er jo høyt og lavt og opp/ned. Den mobilen tror jeg må byttes ut ofte i så fall? Man må vel regne med at de mister og glemmer den en del tror jeg? 7 åringer hopper, klatrer, turner og snubler for mye til å ha mobil mener jeg.
Anonym
 21:38 19.09.2006
da min sønn var på den alderen fikk han digitalklokke. Da kunne vi stille inn alarmen med det tidspunktet han skulle hjem på. Veldig praktisk og greit! og rimelig, en klokke skal de jo etter hvert ha likevel.
ruth cole
 12:15 15.10.2006
Hei!
Jeg synes det er altfor tidlig med mobil til sjuåringene...min sønn fyller sju om et par mnd og jeg mener at han får lære seg til å følge klokka. Vi måtte da hjem til middag når vi var små vi også.... Misforstå meg rett... vi skal følge med i tiden, men hvordan skal det gå med de senere når de aldri lærer seg å være selvstendige og ta ansvar ifht å holde avtaler? Da synes jeg det er en bedre idè med et belønningssystem med klistremerker og belønning hver tiende gang de klarer å være presise f.eks. Kommer de for sent så må de f.eks inn tidligere neste kveld. Slik at det får konsekvenser når de ikke holder alvtalen. Så får mobilen komme når de har dette inne og viser at de kan ta ansvar.

<Celia>
 14:33 15.10.2006
Det går jo an å kjøpe en mobil som ikke er hennes, men som hun får ha med seg når hun skal litt lenger vekk hjemmefra eller når hun f.eks. skal noe etter skoletid. Men før hun får den bør du ta en prat med henne om hva det koster å ringe og slikt, sånn at hun ikke ruinerer dere. Det går vel an å få abonnement med kostnadsgrense på? Eller hva med å skaffe et abonnement hvor familienes mobiltelefoner kan ringe gratis til hverandre?
Anonym
 15:44 19.10.2006
Jeg gjør klare avtaler når hun skal komme hjem og sånn. Peker på klokka, ber henne om å si i fra hvis hun går et annet sted enn vi har avtalt. Tror ikke mobil er løsningen. Det er litt latskap spør du meg.. de må jo lære å holde avtaler:) bare min mening..
bubblan
 21:37 20.10.2006
Jenta mi er 7 år og har egen mobil.
Men hun bruker den bare når det er nødvendig.
Vi har nettopp flyttet til en ny plass hvor hun lett kunne rote seg bort når hu gikk ut så da var det greit å sende med mobilen.
Forøvrig bruker hun klokke og passer på tiden når hun skal inn.
Men walkie talkie var også lurt..
Vurderer å skaffe det istedet..
kakemonsteret
 16:23 22.10.2006
Her bruker vi klokka. Det er fint for den sitter fast på armen. Sønnen min er 7 år og han hadde mistet mobilen eller walkie talkien med en gang. :)

Det er ingen i klassen hans som har det enda og håper det er en stund til noen får det og. Syns ikke han skal ha det før han er 10 år.
Men det vurderer vi fortløpende :)
Frk Mutant AS
 22:48 6.08.2007
Vår datter fikk egen mobil til 7-årsdagen sin, og hun bruker den kun når hun skal lenger vekk enn i hagen... grunnen til at hun fikk mobil er fordi hun stakk avgårde med nabogutten og politiet måtte tilkalles... da ble de funnet ved sjøen, så da synes jeg at det er bedre med mobil...
Nina27
 13:48 14.08.2007
Min er åtte år og jeg synes det fortsatt er for tidlig med mobil.

Jeg har derimot lært henne klokka og hun kommer stort sett hjem til avtalt tid nå.
Anonym
 14:51 14.08.2007
Det er vel egentlig umulig å svare på om det er en god eller dårlig ide for ditt barn. For mine barn ville det vært en dårlig ide, de ville mistet/ glemt mobilen umiddelbart. Men barn er forskjellig, kanskje du har ei lita ei som er ryddig av seg?

For min del ville jeg syns det var en bedre ide å lære ungen klokka, avtale tidspunkter og steder og terpe og terpe på å holde avtaler. Det har fungert hos oss. Med klare konsekvenser når avtalene brytes.
Filifjonka
 22:40 10.09.2007
har ei stedatter som fikk når hun var6-7år...av pappen da.ikke mammen self..men det har funka fint...har reist en del aleine så da er det praktisk å kunne få tak i hu...
Anonym
 08:23 25.09.2007
jeg tenker rundt 12 ca??
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------