Denne debatten er for alle som ikke er medlemmer av en kjernefamilie, og det er vel de aller fleste. Her kan du komme med hjertesukk og dele erfaringer med andre så mye du orker!
Her er anonymknappen tatt bort.
Vennlig hilsen jordmor Siri
Hva gjør man med slossing mellom stesøsken?
03:03 8.08.2006
Jeg er i den situasjonen at jeg har en sønn på 7 og to stebarn på 6 og 8(jente og gutt).Stebarna mine bor i USA og kommer hit 10-12 uker hver sommer + 1-3 uker hver jul. Barna trives godt i hverandres selskap og har kjent hverandre i litt over 3 år. Det store problemet denne sommeren har vært at de hele tiden kjegler , slår og sparker hverandre. (alle mot alle) Har prøvd det meste når det gjelder å få dem til å slutte, men det nytter ikke så nå er jeg tom for ideer. Lurte på om det er noen andre som har lignende problemer og noen gode ideer om hvordan jeg kan få en stopp på denne slossingen. Jeg mener de er så store nå at de må forstå at man ikke løser noe med å sloss.
Nå nærmer riktignok sommeren seg slutten og hjemmreisen for barna kommer med stormskritt.Så vi kan jo håpe på en roligere sommer neste år.
nattugle
Sv: Hva gjør man med slossing mellom stesøsken?
11:31 14.08.2006
Vanskelig å skulle gi råd når man egentlig vet så lite om situasjonen.. Jeg har selv hatt god erfaring med å rose barna når de leker fint sammen, og enkelte ganger å gripe inn når man merker at noe er i ferd med å bygge seg opp. Har da stilt spørsmål til barna og fått i gang en diskusjon om hva som er rettferdig og "hvordan vi ønsker å ha det"- har mange ganger vært overrasket over resonneringsevnen og rettferdighetssansen de legger for dagen bare man får roet ned situasjonen.
Ellers så tror jeg det er viktig som foreldre eller steforeldre å aldri akseptere vold/slåssing som konfliktløsning, barn på 6-8 år vet at det ikke er lov å slå. Regner med du har prøvd time-out eller fjerning av goder- evt belønning for god oppførsel (ingen slåssing)? Barn i denne alderen er ofte svært mottakelig for denne måten å jobbe på. Det motiverer med belønning og minner barnet på det man har blitt enig om i fellesskap. Viktig å få barn med på opplegget, "kjøpe pakken" fra starten av. Er ikke helt for belønningssystemer for enhver pris og til alle formål bare så det er sagt, men akkurat med denne problemstillingen tror jeg det kan bli riktig.
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg.
Klikk her for å logge inn eller bli medlem