Har du et barn som sliter litt med vennene sine kan du lufte frustrasjonene dine her, få gode tips eller gi andre gode tips. Dette er et av de virkelig vanskelige forholdene ved det å være foreldre.
Vennlig hilsen jordmor Siri
Når la barnet bli med venner hjem?
22:02 7.08.2006
Sønnen min er 4 1/2 år og går i barnehage. Her har han fått seg en bestekompis. De leker utrolig godt sammen og han har flere ganger spurt om ikke kammeraten kan bli med ham hjem eller om han kan blir med kammeraten. Det er jo veldig koselig, men har helt til nå sagt at han må vente til han blir litt større ( han har vært på besøk hos venner hvor jeg kjenner foreldrene godt da ). Her om dagen traff jeg på faren i barnehagen da jeg skulle hente min sønn. Vi snakket litt om at det hadde gått ann å få til det en dag. I kveld ringte han og sa at min sønn bare kunne bli med dem hjem i morgen. Så kunne jeg hente ham i seks sju tida. Med en gang tenkte jeg at det måtte vel gå bra. Jeg spurte min sønn og han ble kjempe glad. Jeg fikk ikke lov å bli med. Fikk streng beskjed om at han ikke skulle bli hentet før etter barnetv:o) Sitter her og er litt smånervøs nå for kjenner jo egentlig ikke foreldrene så godt. Har jo møtt de i barnehagen noen ganger og snakket så vidt med dem, men ikke noe mer enn det.....mulig jeg er litt bekymret av meg, men er liksom første gang han blir med noen i barnehagen hjem uten meg....han har egentlig bare godt av det for har blitt litt mammadalt:o) Og ble egentlig litt sjokkert over at han ikke ville ha meg med........hva er deres erfaringer? Når lot dere barna deres dra på besøk til venner uten at dere var med? Da tenkter jeg på venner i barnehagen e.l hvor man ikke alltid kjenner foreldrene veldig godt......
Anonym
Sv: Når la barnet bli med venner hjem?
12:52 8.08.2006
Ta det helt med ro, dette går nok bra og skulle det være noe står vel nummeret ditt på en telefonliste de får fra barnehagen? En annen gang kan jo du ta med begge hjem til dere. Dette er jo en utmerket måte å knytte vennskapsbånd på.
jeg har ei jente på 4 år og hu har to venner hu brukar bli med hjem eller di kommer hit.. så bor vi ikke så langt unnan varandra heller 15 min gå vei. jeg syns det er positivt att hu er hoss vennerna sina så hu ikke blir redd før att åka bort sen ner hu blir eldre. så ta det med ro, jeg tror din sønn kommer att si ifra om han ikke liker og vara hos vennen sin utan dig.
nei herlighet - han er jo 4 1/2 år og stor gutt!! Jenta vår var med sin venninne fra barnehagen hjem for ettermiddagen første gang da de var 2 1/2. hun er dessuten ofte innom nabojentene i om ettermiddagen eller helgene - går frem og tilbake som hun ønsker det (vi har felles hage), og kan være borte lenge om gangen. hun storkoser seg. hvorfor skulle hun ikke det?? (nå er hun 3 1/2). Gi gutten din en sjanse til å bli selvstendig - han er ikke baby lengre, og kan fint si fra til dere hvis han opplever noe han ikke liker. når barna er på besøk hos hverandre er det jo også lettere å bli kjent med foreldrene - man snakker jo med dem både før og etter besøket om hva de har gjort og hvordan det har gått osv. Jeg syns nok du er litt overdrevet bekymret...
Helt enig med siste innlegg! En stor gutt på fire og et halvt! La ham få slippe til!
Men når det er sagt, skjønner jeg veldig godt din lille bekymring. Hadde det akkurat slik selv, da jenta vår i en alder av tre skulle være med venninne hjem! Denne venninna var barn nr 2, så foreldrene hadde litt mer erfaring enn oss!... hadde slett ikke tenkt å begynne med det så tidlig. Men, når vi hadde gjort det en gang, så fortsatte vi - og inviterte med andre hjem.
Vi inviterte først, og ba foreldrene på kaffe når de henta. Det ble starten på veldig gode relasjoner, som vi alle nyter godt av nå, både som vennskap blant de små, og store! Samtidig er også terskelen for å bruke hverandre som barnevakt mye mindre, det er et gode vi alle er interessert i!
Og enda en ting - dette forebygger mobbing. Har man vært med noen hjem/vært hjemme hos noen, er terskelen mye høyere for å være slem. Og det hjelper barna til å bli venner - noen trenger litt slike puff.
All grunn til å fortsette! Men bruk litt tid med foreldrene.
Datteren min begynte i barnehage når hun var 2,5 år (var hos dagmamma før det), og fant seg en bestevenninne med en gang. Begge har vært hjemme hos hverandre flere ganger uten foreldrene. Og begge synes det er veldig stas å gå på besøk og få besøk.
Jeg synes det kan være litt deilig med noen fritimer på ettermiddagen når hun er med venninnen hjem. Jeg har ALDRI vært bekymret for datteren min, men har jo av og til vært litt nervøs for at hun ikke skal "oppføre seg" når hun har vært i litt trassige perioder..
Anonym
Sv: Når la barnet bli med venner hjem?
01:11 9.02.2007
Kan jo forstå at du er litt bekymret, det finnes jo mange slags folk......
Men en kan ikke overbeskytte ungene, en er jo nødt til å la de gå ut i verden for å bli selvstendige.
Har selv latt mine døtre bli med andre hjem fra 3 års alder, og de har ofte hatt med seg venner hjem. Ser at dette bygger positive relasjoner mellom barna, godt å ha med seg over til skolen.
Tanken på overgrep er jo noe som foreldre kanskje tenker på. En kan jo snakke med barna om at ingen har lov til å ta på dem osv. Det har de jo om på skolen og. Viktig med en åpen tone med barna, slik at en snakker sammen om ting som skjer.
Det går nok bra! La gutten din bli med vennen hjem.