Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

Spiseforstyrrelser hos små og store

Her kan du komme med dine bekymringer og erfaringer rundt å ha et barn med spiseforstyrrelser, være bekymret for at du har det, eller rett og slett være spiseforstyrret selv. Dette er ingen slankedebatt!
Vennlig hilsen jordmor Siri
Han er sååå kresen når det gjelder mat!!!
22:02 27.07.2006
Vi har litt av et problem, så vet nesten ikke hvordan jeg skal få dette frem på best mulig måte.

Vi sliter med gutten vår på 3 år når det gjelder mat. Vanlig hverdagslig mat. I tillegg er han sta og er egentlig ikke villig til å prøve nye ting. Før, for ca 3-4 mnd spiste han leverpostei, skinke, prim, ost og syltetøy. Nå skal han ikke ha brødmat og skal han ha brødmat spør han etter nugatti. Det har vi aldri, så det får han ikke hos oss... og ikke kommer vi til å kjøpe det heller. Men han godtar heller ikke noe annet pålegg og det fører til at han går sulten og sutrer, trasser og er lite vennlig mot oss og andre barn i nabolaget. Jeg synes det er viktig at han lærer seg å spise vanlig mat siden han snart begynner i barnehagen, jeg er selvsagt redd han skal bli gående sulten slik at han er tverr og sårbar. Dette er selvsagt ikke en god måte å få til vennskap og læring på. Og han er sta nok til å ikke spise i barnehagen.

Får han ikke det han ønsker kan han gå sulten til middag i 5 tiden. Da har han kun fått et glass juice tidligere på dagen. For min egen del, ønsker jeg ikke å gi etter for nugatti, har ikke tro på at det vil løse problemet vårt.

Mat han ikke har sett før er også uaktuelt for han å smake på, uansett om det er frukt, godteri eller mat. Han er livredd for å prøve, og det ender med at vi må true han med legging, så med skriking og styr så spiser han litt.

Slik det er nå er det lite trivelig hjemme og jeg orker ikke å dra noen steder med en sulten treåring heller.

Er det noen som i det hele tatt har noen råd å komme til meg? Vet ikke hvordan jeg skal klare å få en normal hverdag.
marihøne i nord
Sv: Han er sååå kresen når det gjelder mat!!!
22:00 10.08.2006
min datter er også kresen ner det er mat, hu er nu 4 og har varit det sen hu var 2 1/2 år, det jeg gør att hu får ikke lov og gå fra bordet føren hu har spist upp en del av den maten som hun får, det hjælper faktiskt, hu kan sitta allt fra 15 min til 1 1/2 timme, men hu spiser ivartfall, det var de rådet jag fick av min lege.

det er ikke så lett men om du væl går in før det og sier til han att han får ikke læmna bortdet før han har spist så mye som du sier kan han sitta der till han gør det.

det er iallafall mitt råd, før mig funkar det, kan funka før dig med,
men du får rækna med att det blir liit grining og suttring ett par dagar till han lær sig.
Anonym
00:37 27.08.2006
Ja, dette er ikke noe kjekt. Først av alt, har dere sjekket ham hos legen? Kan være noe han mangler som gjør at han ikke vil ha mat. Ellers kan det være at han kontrollerer dere gjennom maten ( trassalder). Er det noe han liker å gjøre? Se video f.eks eller lese. Inngå avtaler- hvis han spiser en halv skive får han belønning. Viktig at måltidet ikke skal vare mer enn 30 minutter. Men han må sitte på stolen sin i disse 30 minuttene. Spis gjerne sammen med han. Skryt av maten. Hva med nugatti eller sukkerfritt sjokolade pålegg fra helsekost på lørdagen hvis han spiser i ukedagene? Du kan også prøve med at han skal spise så og så mange biter- utfordre- " du klarer ikke en bit til, du har ikke lov å spise mer, nå snur jeg meg, og du tør ikke røre en liten smule engang" med glimt i øyet og ros når han evt tar en bit, spill overrasket.

Jeg motiverte sønnen min med smilekalender- 10 smil- en tur i svømmehallen. Mange smil over lang periode- gav leke som han ønsket seg.

Lykke til!!
miamaja
21:19 30.08.2006
Vår kresne er 5 år, og har vært sånn siden han var rundt året. Vi har gitt etter på de fleste punkter, dvs han får nugatti på skiva og dyppe alt av middagsmat i ketsjup. Min oppfatning er at barna faktisk trenger mat, og at det ikke er heldig å gå hele dagen bare på et glass juice.

Nå som han har passert 5 år ser vi at det endelig begynner å gå riktig veg. De siste par ukene har han faktisk spist både kylling og pizza, og nå foretrekker han leverpostei fremfor nugatti!

For oss har det vært viktig å ikke gjøre mat og måltider til et sirkus. Dvs vi orker ikke trassing, sutring og krangling. Det er årsaken til at vi har laget mat vi vet han liker i stedet for å servere ting som resulterer i negative følelser i forhold til det å spise.

Hos dere har ikke dette var mer enn 3-4 mnd, og derfor syns jeg dere kan ta det med ro en stund ennå. Men det er ingen god løsning å la han gå uten mat i det lange løp! Hvis dette ikke retter seg (med eller uten nugatti) så bør dere kontakte lege og be om råd.
kakura
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem
Google 

BarnetMitt.com    Web

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)