Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

Barn og vennskap debatt

Har du et barn som sliter litt med vennene sine kan du lufte frustrasjonene dine her, få gode tips eller gi andre gode tips. Dette er et av de virkelig vanskelige forholdene ved det å være foreldre.
Vennlig hilsen jordmor Siri
når lillesøster ikke får være med
19:59 23.07.2006
jeg har to jenter med knapt to års mellomrom som er perlevenner når vi er hjemme eller andre steder og det bare er de to. Eldstejenta har ei venninne som er hos oss innomellom. Da er de ikke så ivrige på å ha lillesøster med på leken. Jeg synes det er helt i orden at de trekker seg tilbake på rommet og leker alene. Men forrige gang hun var hos oss stod de utenfor rommet og ropte: Ingen får komme inn og leke med oss!!! Lillesøster som ikke en gang hadde prøvd seg å nærme seg dem ble jo litt lei seg. Pappaen i huset satte seg ned og lekt med lillesøster og det ble så moro at de to jentene på loftet kom ned for å være med på leken. Jeg synes at det er helt greit at de vil være alene litt, men absolutt ikke at de driver med demonstrativ utestengning. Situasjonen løste seg jo på en grei måte. Men hvordan synes dere en bør reagere på en slik situasjon? De to "store" venninnene er forøvrig fire år.
Anonym
Sv: når lillesøster ikke får være med
21:28 23.07.2006
Jeg lærte den leksa når jeg var liten ja..
Alltid ta med lillesøster om du ikke vil gå glipp av noe selv...
Jeg og mine venninder oppførte oss demonstrativt mot min 6 år mindre lillesøster. Men når det kun var meg og lillesøsteren min, så var vi perlevenner!
Det endte opp med at mamma og søsteren min lekte med barbi utover hele stuegulvet (noe vi aldrig fikk lov til)
Og når jeg og min venninde spurte om å få være med..da fikk vi høre:
" Ingen andre får leke med oss eller være i stua!"
Tro meg..jeg lekte alltid med søsteren min etter det.
Det skal være likt!
Om man spør pent om å få være men, så ser jeg ingen grunn til at man skal si nei. Men det må gå begge veier.
Jeg tror denne lærdommen sitter i meg enda.
For jeg har noen venner som ingen andre kunne tenke seg å henge sammen med, av diverse årsaker.
Men de er snille. og de gjør ingen noe vondt. Da er det liksom ingen grunn til å ikke være venn med de selv om man kanskje er litt litt spesiell...
blomst25
19:42 24.07.2006
jentene fikk nå være med når de kom. Jeg synes faktisk det er bedre å si nei du får ikke være med enn å bare rope ut at ingen får være med når lillesøster ikke en gang har spurt om å være med. Det er liksom ¨måten det gjøres på som er problemet.

Vet ikke helt om jeg skjønte poenget med slutten av innlegget ditt blomst 25. Men takk for svar. Jeg har aldri hatt noen lillesøster selv, bare en lillebror og det blir noe helt annet. Det er jo egentlig litt interessant å høre om hvordan andre har opplevd det som små eller situasjoner fra andre foreldre.

Det finnes jo ikke noe fasit, men jeg vil jo at døtrene mine skal være trivelige mot hverandre og andre og ikke stenge andre ute.

Hovedinnlegger
Anonym
14:06 28.07.2006
Jeg ville nå snakket med de to eldste og forklart dem hvorfor dette ikke er greit! Fortelle dem at de kan leke sammen alene på rommet hennes innimellom, men at de ikke får lov til å "demonstrere" - hvis de demonstrerer så er det bare leit for den andre. En slik demonstrasjon ville jeg ikke akseptert! Lag heller en avtale med den eldste om at hvis de vil være alene, så må de spørre en voksen om den voksne har tid til å leke med den minste... De er store nok til å skjønne en slik forklaring.
Barbalala & oktoberspiren
20:18 28.07.2006
Takk det var en god ide. Egentlig tenker jeg at det er greit å ta det opp når situasjonen ikke er der. Venninna er storesøster selv, så jeg tror egentlig hun har opplevd noe liknende selv. Så da skjønner de nok poenget
kalana
20:21 28.07.2006
jeg glemte å trykke på anonymknappen, så det var jeg som var hovedinnlegger. Men det er jo ikke så farlig.
kalana
20:46 16.10.2006
lillesøsteren i huset vårt får ofte ikke være med storebror som er 3 år eldre. Noen ganger er det helt greit fordi han trrenger å være alene med kompiser. Men det får ikke lov til å bli demonstrativt og vi vurdere situasjonen fra gang til gang. Grunnen til at vi gjør det slik er at det også er viktig for lillesøster å få utviklet det å få egne venner. Sakl det hele tiden være greit at hun dilter etter storebror så vil hun en dag våkne opp å ha få venner selv. Det hente med mitt søskenbarn. foreldrene hennes lot henne altid være med storebror og venner, det angrer de på i dag fordi da hun kom i tenårene ble hun veldig ensom. Uansett hva som er rett får være opptil være enkelt, men det er aldri greit at søsken sårer hverandre. Det gjorde jeg og min søster uten at foreldrene mine irettesatte oss. Vi har forsatt en et lite "vakkert" forhold til hverandre, kan si sårende ting også videre...
bellina
19:17 4.08.2007
Sliter litt med eit lignende problem. Her i huset ser egentlig ikkje storesøster på 4,5 problemet med å ha med lillesøster på 2. Dei er veldig sammensveist og opptatt av kvarandre. Men storesøster har ei venninne som ikkje er enig. Veldig bestemt og sjefete, og jager lillesøster ut av rommet/slenger døra i ansiktet på henne/ kjefter og skriker til henne. Har gitt beskjed om at eg ikkje finner meg i det, og at det er storesøster som skal bestemme kven som får komme på rommet. Men denne jenta kan finne på å gjøre slikt i det skjulte også. Er rett og slett ikkje trygg på henne sammen med lillesøster. Og hu overkjører storesøster fullstendig i den saken.
Anonym
10:39 17.01.2008
jeg har to gutter på 4 og 5.har ei nabojente som er midt i mellom dem i alder.hun vil bare leke med eldstemann...yngste faller imellom alltid.stenger dørene for han o.l. jeg har selv gitt klar beskjed om at vist ikke alle leker fint sammen må nobojenta gå hjem.jeg har gjennomført dette flere ganger.blir så innmari sint når ikke alle får leke sammen.mulig jeg er for streng,men mener en må sette foten hardt ned på dette for å bli kvitt problemet.
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem
Google 

BarnetMitt.com    Web

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)