Her kan dere dele erfaringer og tipse om gode tur steder. Har du en skikkelig god erfaring må du også gjerne sende den til oss så kan vi lage en egen avdeling på dette etterhvert. Mail oss på redaksjonen alfakrøll barnetmitt.com
Vennlig hilsen jordmor Siri
Hvor høy solfaktor??
20:47 21.07.2006
hei! jenta mi på 5.5 år skal til Kreta i september ilag med besteforeldrene..Men jeg er litt usikker på hvor høy solfaktor di må smøre henne med der nede?hun har lys hår og ikke vant til sydenliv..noen sier jeg må bruke solfaktor 60(?) noen som har peiling og råd??
Cosmica faktor 25 for barn med fysisk filter (apotek). Kan være litt seig å smøre ut, men fortell besteforeldrene at den skal på en liten stund før de går ut om morgenen (også OK fordi den får tid til å trekke inn i huden og ikke flekke klærne), og må fylles på noen ganger om dagen, spes hvis det er mye bading og tørking, ellers holder det vel med "påfyll" to-tre ganger.
Det står beskrevet på tuben. Ta evt også med en stift med faktor 20(tror jeg), også cosmica, den er enkel å fylle på med på nese og kinn f.eks når man er på tur og det ikke passer å ta full ny innsmøring.
Nesten like viktig er en solhatt, og solbriller(selv barn som i utgpkt ikke vil ha syns ofte det er deilig etter noen timer i sola...), og dersom de er en hel dag på stranda kan hun godt ta på en t-skjorte og leke i sanda med den, for å beskytte litt. Et tips kan også være å gjøre noe annet enn å være på stranda midt på dagen når sola er sterkest. Også lurt å ligge under en parasoll så jentungen kan får litt skygge, selv om evt besteforeldrene vil sole seg.
Det blir sikkert fint! Nå har hun vel også litt underlag fra sommeren