For dere med barn mellom ni og tolv år. Her kan dere diskutere og utveksle erfaringer.
Søskenkjærlighet.
17:58 7.07.2006
Hva er det som skjer med enkelte søsken i voksen alder? Jeg kjenner flere som har meget liten kontakt med hverandre. Jeg har selvfølgelig også sett det motsatte, men denne avstanden enkelte praktiserer bekymrer meg litt. Selv har jeg to sønner på 9 og 11 år som rivaliserer, krangler, konkurrerer og leker slik som søsken gjør. Hvor og når glipper det for enkelte? Hva er det som skjer? Jeg er litt frustert over tanken på at mine to kanskje skal ende opp uten den familietilhørigheten som jeg mener burde være naturlig for dem, også i voksen alder. Er jeg helt på jordet og helt alene i hele verden om å tenke slik? Vil tilføye at jeg selv er enebarn.
anne69
Sv: Søskenkjærlighet.
19:07 9.07.2006
Hmm.. tror dette er veldig varierende.
Jeg er selv bare 22år og merker at jeg får mindre og mindre kontakt med min bror på 20. Dette er på grunn av at vi er svært ulike, både interesser, humor, venner og verdier. Har faktisk bedre kontakt med min bror på 17. Dette burde jo vert omvendt dersom du ser på alderen.
Tror det er som med vennskap. Man kan vokse fra verandre. Man har rett og slett ikke så mye til felles lenger at man har en daglig kontakt. Dette er selfølgelig trist.
ettie
17:56 12.07.2006
Hei.
Er enig med deg at dette er trist.
Jeg mener egentlig ikke at man trenger daglig kontakt, men det virker som familiebåndet svekkes over tid hos enkelte. Jeg forstår hva du mener med ulikhet og i tråd med tiden ser det ut til at mange tyr til venner i steden for familie. Synes uansett det er vondt at mine sønner kanskje velger bort kontakt med hverandre som voksne. Får håpe det ikke blir slik. Er det noe jeg kan gjøre tro? For å "forebygge"? Synes dette med familie er kjempeviktig, uansett alder.
anne69
19:01 8.12.2006
Hei,dette har jeg også tenkt en del på.
Har to søsken selv som er 2 år yngre/eldre,og føler ikke at jeg ikke har noe særlig godt forhold til de. Men jeg snakker med min søster av og til, og mere nå da hun har blitt gravid. Jeg har 3 barn selv.
Mine 3 er 12, 5 og 3 år. De to eldste har et veldig tett forhold, og han på 5 vil helst overnatte hos sin storesøster. Og hun synes (ennå) at det er bare koselig. Prøver å begrense det til helgene, når det ikke er skole dagen etter. De to yngste leker enten veldig godt sammen eller krangler som busta fyker.
Hun eldste tar gjerne gutta med ut og finner på noe, eller de sitter å spiller dataspill sammen. Dette vil nok før eller siden bli en slutt på når hun interiserer seg mer og mer for det andre kjønn og diverse jenteting.
Jeg håper virkelig at forholdet de tre har nå fortsetter når de blir voksne.
Vigdismor
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg.
Klikk her for å logge inn eller bli medlem