Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

BarnetMitt: 9-12 år

For dere med barn mellom ni og tolv år. Her kan dere diskutere og utveksle erfaringer.
Skal han få mobiltelefon?
 23:41 5.07.2006
Vi har en gutt på snart 9 år som ønsker seg mobiltelefon. Det er noen i klassen som har fått allerede (begynner i 4.klasse til høsten).

På den ene siden ser jeg klart en praktisk nytte av at han skal ha sin egen telefon. Han er jo som mange andre 9-åringer høyt og lavt - og vi må ofte ty til ringerunder til alle i kameratgjengen når han har glemt av tida. Snart skal han på ferie uten resten av familien og med egen mobil vil han da kunne ringe oss når han vil. I tillegg vil jo det å skrive SMSer være god trening, tenker jeg.

På den andre side er jeg motstander av å gi barn alt de har lyst på (spesielt av dyre "luksusting") og dermed bidra til et kjøpepress som jeg syns går over stokk og stein i blant. Har ikke lyst til å presse andre med dårligere råd. Og helt ærlig: "trenger" de egentlig telefon? Vi klarte oss da godt uten langt opp i voksen alder til og med? (Jeg var over 30 da jeg fikk min første..)

Hva mener dere?
xilde
Sv: Skal han få mobiltelefon?
 12:21 6.07.2006
Hva med at dere kjøper en telefon som han kan ha og bruke når det er behov for det? Det kommer vi til å gjøre når vår datter skal få mobil. Hun er 10 år og vi har sånn delvis lovt henne mobil til jul.
trøndermamma
 15:16 6.07.2006
Våre barn har fått mobil, en billig en med kontantkort da de var 9 år.
Det er kjempespennede å sende meldinger til mamma og pappa den førstemåneden, så stopper det opp. Telefonen har blitt lagt til siden og ikke være interessant på et par år....Ser ikke noe feil med at de øver seg litt....
Anonym
 18:56 6.07.2006
Mange barn i min sønns klasse har også fått mobil,og min sønn fikk av sin far til jul, enda jeg "egentlig" hadde sagt nei til det. Men han fikk en fin og passe billig med kamera og med kontantkort og blinkelys på sidene,så det er mer som en leke-og noe han viste mye frem til kamerater i begynnelsen! De diskuterer hvilke mobiler som er best i ni-årsalderen-helt forferdelig,men sånn har det vel blitt...? Men ellers blir den stort sett liggende rundt omkring,og han får ikke ha den med seg hvis han ikke trenger den. Fint å ha til å "ringe han inn" på kvelden:)
Ella27
 22:15 10.07.2006
Min tiåring fikk mobil for ca ett år siden.
Har bare positivt å si om det. Jeg kan ringe henne når hun er ute med venner,når hun er hos sin far osv. og hun kan ringe meg eller sende sms.
Hun er veldig flink med mobilen.

Synest nesten at alle har det i den alderen her hvor vi bor. Men selvfølgelig,ikke alle barn er " modne " nok til å håntere mobilen.
Selv om det går fint å klare seg uten,for vi klarte jo det :) så er det jo noe med dette med å følge med i tiden også :)
rucola
 23:40 12.07.2006
Gutten min på 10 år fikk mobiltlf da han var 8 år. En billig, enkel en med kontantkort. Den skulle brukes til å gi beskjed hvis han skulle til kompiser etter skoletid, eller hvis vi trengte å få tak i han. I tillegg var det en sikkerhet de gangene han var litt alene hjemme ( vi har ikke fasttlf). Nå er han som sagt større, og mobilen brukes omtrent til det samme nå også. Man må jo være litt obs på hva de bruker tlf sin til, særlig de med mulighet til å ta bilde med kan brukes til mye rart. Vi lever i en nyere tid hvor mobilen har en fast plass. Jeg skjønner ikke hvordan jeg selv klarte meg uten da jeg var yngre,men det er no en annen sak...
lailali
 13:01 21.07.2006
Jeg syns det er for tidlig.
Det blir dessuten veldigt press på da barna som ikke skal få mobiletelefon så tidlig, når flere og flere av vennene deres får det.
Anonym
 00:08 22.07.2006
Min datter på 8,5 år fikk mobiltelefon til jul. Jeg synes det var i tidligste laget, og jeg vet at mange i klassen hennes ikke har. Mobiltelefonen har blitt meget fornuftig brukt, vi har klare regler på hva som er lov og ikke lov, og for oss foreldrene er det kjempegreit å send en mld når hun skal hjem etter besøk hos venner, hun kan sende en sms hvis hun går fra en vennine til en annen, slik at vi vet hvor hun er. Hun er også delvis alene hjemme i 1,5 timer etter skoleslutt, og for oss er det en trygghet å vite at vi kan få tak i henne. Vi kjøpte mobil gjennom netcom, med et abbonement som vi betaler inn 200,- pr mnd. Dette er det hun får, og bruker hun det opp så er det tomt til neste faktura er betalt :-) ( Hun har enda ikke gått tom...)
Anonym
 23:08 3.08.2006
Gutten min på 9 år fikk min gamle nokia, så kjøpte jeg kontantkort.
Telefon er ikke så interessant nå etter 5 mnd. Kan hende det er fordi det ikke er mms på den, og at den ikke er ny.
Grunnen til at han fikk den er at jeg skulle kunne ringe når han var ute å vi skulle spise middag eller ut å handle.
Kunne aldri tenkt meg å kjøpt en ny, dyr og fancy mobil til en 9-10-11 åring.
Anonym
 10:12 12.08.2006
Hei. Min sønn fikk en godt brukt mobil av pappan sin da han var 8. Med 2 timers buss reise til og fra pappa så er det en trygghet å vite at han kan ta kontakt med en av oss hvis noe skulle oppstå. I begynnelsen gikk kontantkortene fort unna, så jeg la inn restriksjoner på bruken av mobilen og det har fungert bra. Der er også godt for meg å vite at han har mulighet til å kontakte meg når jeg må jobbe noen timer og han skal være hjemme alene. etter en litt ekkel opplevelse kjøpte jeg ny sim kort og ba telefonselskapet om å skjerme nummeret. Så nå er det bare nærmeste slekt som kan kontakte han.
Koalawoman
 21:25 14.08.2006
da sønnen min ikke hadde sfo lenger, og skulle være hjemme alene etter skoletid synes jeg det var trygt å vite at jeg kunne få tak i han. det hendte også ett par ganger at han ble med en kamerat hjem rett etter skolen. det å komme hjem til tomt hus, uten tegn til at han hadde vært hjemme synes jeg var skremmende. og det var ikke alltid så lett å finne han. det er jo flere enn bestekameraten han leker med..
Anonym
 12:19 6.09.2006
Mobil er faktisk veldig praktisk syns jeg. Men det er viktig å lære ungene opp til god mobbilbruk. Min jente får ikke kjøpe ringetoner og slikt, hun får kontantkort hos meg, men bruker hun mye, må hun betale selv (det har ikke skjedd enda). Hun har telefon med kamera, og det er faktisk en bra ting. Men vi har snakket litt om skikk og bruk regler for kamera. Det blir omtrent som med internett. Ungene har glede av det og nytte av det, men foreldrene må bestemme hva de får bruke det til og følge med i timen.
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------