Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

BarnetMitt: 9-12 år

For dere med barn mellom ni og tolv år. Her kan dere diskutere og utveksle erfaringer.
Hører ikke etter.
 23:56 3.07.2006
Min sønn på 9år har til tider mye energi og er endel motorisk urolig. Han har problemer med å ta imot beskjeder,både på skolen og hjemme. Jeg flyr snart på veggene her i mine forsøk på å få han til å høre etter,og ikke minst å huske hva jeg har sagt! Jeg merker at han "lukker" ørene" når det kommer "ubehagelige" beskjeder,er det noe hyggelig,får han det ALLTID med seg!!! Jeg lurer på hva man kan forvente sånn generelt sett av gutter på denne alderen? Feks -bør jeg kunne forvente at han husker selv de fem tingene han må gjøre i kveldsstellet på badet,når det er det samme hver kveld? Er det vanlig å måtte terpe og terpe på de samme tingene hver dag,og at de stadig har "glemt" reglene man har satt? Er det andre her som blir irriterte på barna når de ikke hører etter i denne alderen?
Anonym
Sv: Hører ikke etter.
 12:28 7.07.2006
hei på deg.
Min sønn er på samme alder og vi sliter nok med en del av det samme. Jeg fikk en aha-opplevelse av å prate med min sønns lærer. Jeg trodde min sønn var unaturlig glemsom og vimsete, men læreren syntes faktisk at jeg forventet for mye av min sønn. Med dette i bakhodet startet vi en periode hjemme hvor jeg senket mine forventninger til han. Dvs at beskjeder aldri inneholder flere enn to elementer. Han har f.eks to ting å huske på når han er på badet. Han vasker seg(her er rutiner greit innarbeid fra før) og han putter skittentøyet i kurven i stedet for på golvet. Når han er ferdig må vi sende han tilbake for å pusse tenner, men det ber vi han om på en rolig måte, samtidlig som han får ros for at han rydder så fint etter seg på badet. (skittentøyet). Gradhvis vil vi innføre flere oppgaver, men uansett hva det gjelder så er to ting nok akkurat nå. Han har hatt en fin utviklling, og virker harmonisk når han nå føler mestring. En annen ting er å sørge for øyenkontakt når man gir en beskjed til en urolig unge. Hvis en mistenker at ørene lukkes, så er det greit å få han til å gjenta beskjeden. Da kan han ikke nekte for at ikke har hørt hva som ble sagt, og beskjeden glemmes ikke så lett. Mulig dette ikke er nytt for deg, men det virket hos oss. (Vi terper en del fremdeles, men ting har blitt bedre).
anne69
Sv: Hører ikke etter.
 09:49 11.07.2006
Å,så godt at det kom et sånt svar! Er så redd for ADHD og sånt,virker som om så mange tenker i de baner med èn gang gutter har slike problemer. Jeg tror også jeg stiller litt høye krav,jeg er alene med tre,og han er den eldste-og må ofte være "stille,flink og stor gutt". Har ikke så mye overskudd alltid,så det blir vel også mer å snakke til enn å snakke med han. Læreren til sønnen min er også opprådd over sønnen min,han forstyrrer mye i timen,og ender med å få masse negative tilbakemeldinger både hjemme og på skolen. Han er en veldig søt og snill gutt i utgangspunktet,men jeg tror det har blitt litt mye for han av krav og forventninger. Du er heldig som har en mann å samarbeide med! Men jeg skal gjøre et forsøk på dette her,jeg har også tenkt at løsningen kanskje ikke er vanskeligere enn som så:)
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------