Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

Mine, dine og våre barn

Denne debatten er for alle som ikke er medlemmer av en kjernefamilie, og det er vel de aller fleste. Her kan du komme med hjertesukk og dele erfaringer med andre så mye du orker!
Her er anonymknappen tatt bort.
Vennlig hilsen jordmor Siri
mine, dine og våres barn og arv?
13:00 26.06.2006
Vi har tre barn, 1 som er min, 1 som er hans og ett felles. Vi har akkurat kjøpt oss hus, som vi har felles gjeld på. Vi har også kjøpt oss splitter ny bil, som står i hans navn og som han har tatt lån på i sitt navn. Vi har ikke skrevet noe slags samboer avtale.

Hvis det skjer han noe, hvordan blir arven da fordelt? Blir jeg og mine barn feks uten bil? Er det noen som vet noe om det? Og hva vil være best for alle parter å gjøre angående alt?

-en litt bekymret mor
Anonym
Sv: mine, dine og våres barn og arv?
23:33 21.07.2006
Så lenge dere er samboere med særkullsbarn lønner det seg å lage en avtale eller ordne gode forsikringer eller rett og slett gifte dere. Hvis noe skulle skje med din samboer, vil hans 2 barn arve halvparten av det som er hans. ( halve huset og bilen som står i hans navn) Så er det regler om dette med å sitte i uskiftet bo, du kan altså risikere å måtte kjøpe ut hans barn av huset, og må ta opp eget lån på dette. Jeg er ikke så god på regler mht dette, så undersøk med banken eller der dere har forsikringene deres. (kan også kontakte en advokat som kan hjelpe dere å skrive en god samboerkontrakt, det finnes også standardmaler dere kan bruke) Det enkleste dere kan gjøre er å gifte dere. Da vil du også ha rett på arv etter din mann. Jeg og min samboer har en egen forsikring som går kun på oss to, og ingen av barna er inkludert. Hvis jeg skulle bli borte får min samboer en hvis sum, og omvendt, jeg blir da ikke sittende med skjegget i postkassen med alt for mye og dyre lån hvis jeg skulle bli igjen alene, men får penger som jeg kan betale ut barna med og nedbetale deler av lånet. Det er en dyr forsikring men det lønner seg om ulykken er ute. Mulig vi også skulle ha giftet oss :-)
Anonym
23:56 5.08.2006
Husk bare på at selv om du vil ha krav på arv fra han hvis dere er gift, så vil alikevell "særkullsbarn", altså hans barn, ha krav på sin del av arven med en gang hvis noe skulle skje med han. Ovenfor deres felles barn vil du ha krav på å sitte i "uskifte", altså beholde deres felles hus/bil etc helt til du faller fra selv...
En detaljert samboerkontrakt (kan være lønnsomt å få bistand fra advokat) og forsikring er bedre enn ekteskap for å sikre dere begge dersom noe skulle skje med den ene!
Anonym
19:35 27.09.2007
Hei!
Jeg er i en situasjon hvor han har to barn og så venter vi ett felles.
Siden han har to barn og vi har en god del store eiendeler så gikk vi til advokat for å være sikker på at alt blir rett.
Vi undersøkte ganske mye på forhånd så advokaten kunne ikke hjelpe oss noe videre, men da var vi i allefall sikre. All informasjon fant vi på nettet under økosidene på startsiden.no

Din sak: Jeg tror ikke det nytter å bare ha felles gjeld. Dere må tinglyse huset på deg (50/50 hvis det er tilfelle). Dette i tilfelle død og kreditorer. Men jeg tar det som en selvfølge at det allerede er tilfelle.

Hvis dere har skrevet samboerkontrakt der det er bevitnet at du eier halve huset så tror jeg det er greit nok ved død. Men der hadde jeg sjekket utfall av slike saker.
Hvis han ikke har skrevet testament så vil hans to barn arve alt etter ham. Han kan testamentere en hvis del (tror det er 1/4 eller 1/3) til hvem han vil. Barna hans har uansett krav på 2/3 av fars arv.Du vil kunne sitte i uskiftet bo etter deres felles barn, mens hans barn kan "kaste" deg ut. Du må tenke ekstremt her. Hvis en far dør så ønsker nok ofte særbarn farsarven utbetalt med en gang. Det er kanskje ofte det riktige også, de har mistet en forsørger.
Kommer litt an på hvor gamle de er og familien ellers. Uansett, jeg råder deg ikke til å ta sjansen på det.

I våre dager med en slik situasjon som mine, dine og våre barn og kanskje en god del eiendeler fra før så synes jeg ikke det er noen vei utenom samboerkontrakt. Hvis en ikke gifter seg da, men der også er det en del feller å gå i hvis dere ikke har kontrakt. En samboerkontrakt er gratis og bare å laste ned fra nettet på økosidene på startsiden.no.
Få ned på papir hvem som eier bil og hvor stor %del dere eier hver.
At der eier 50% av huset hver må også med. Jeg ville ha tinglyst min %del for sikkerhets skyld. For samboere i over to år eller ektepar så må du ikke betale dokumentavgift.
Ellers er det fint å få skrevet ned hvem som eier litt større saker og ting i huset. Dette gjør det veldig enkelt ved en evt. død eller dere går fra hverandre om dere er gifte eller samboere.
Av hensyn til deg selv, ditt eget barn og deres felles barn synes jeg ikke du har noe valg.

I tillegg ville jeg sjekket om dere kan begunstige hverandre mht forsikringer (død osv.) via deres arbeidsgiver.

Og til slutt: sett dere ned sammen og se hva som vil skje økonomisk hvis ene parten dør. Utgangspkt. er at prosentvis eierfordeling er beskrevet i en kontrakt. Få så en forsikring på hver av dere som sikrer den ene part hvis den andre dør slik at hver av dere kan kjøpe ut arvinger uten å måtte sitte helt ribbet til beinet.
Dame
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem
Google 

BarnetMitt.com    Web

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)