Har du et barn som sliter litt med vennene sine kan du lufte frustrasjonene dine her, få gode tips eller gi andre gode tips. Dette er et av de virkelig vanskelige forholdene ved det å være foreldre.
Vennlig hilsen jordmor Siri
"skremmer" vekk venner!
13:44 17.06.2006
Ja det gjør min ti år gamle datter!
De orker bare være med henne en liten stund. Mye pga hun er så dominerende. Vi voksne har prøvd å forklare for henne at de andre ungene også må få være med å bestemme,men det går bare ikke inn!!!
Hun skjønner ikke dette selv,sier at det er de andre som bestemmer,og at hun lar de også få bestemme.
Hvordan snu dette? få henne å forstå? Trist at ingen vil være med ungen min!
mia-tittin
Sv:
12:00 16.07.2006
Jeg har ikke noe svar, men jeg fikk så lyst til å sende deg en *klem*, siden du ikke har fått noen svar.
Det ordner seg nok til slutt.
Jeg var slik selv som barn. I barnehagen ble jeg som fireåring flyttet opp til 5-7 avdelingen, og det hjalp da de eldre barna ga meg litt mer utfordinger og det ble likeverdig lek. SFO ville ikke ha meg mer enn en kort stund, da de sa at med meg der fikk ingen andre noe oppmerksomhet..! Jeg var tidlig svært skoleflink, leste som 4,5 åring og ble vurdert av psykolog til å ha et intelligens og modenhetsnivå som en tolvåring i en alder av åtte- de testet både empati, emosjoner og vanlig IQ. (Årsaken til testingen var at de forsto at jeg hadde bodd 1-2 år for lenge med en alvorlig deprimert eneforsørger som mor, og ønsket å se hvordan dette hadde påvirket min utvikling).
Vet ikke om dette er tilfellet med din datter- er hun på mange måter veldig voksen i måten hun argumenterer, føler og tenker på? Da vil hun nok lett merke instinktivt at hun får de andre barna til å gjøre som hun vil, uten større protester fra dem. Barn er ikke flinke til å uttrykke at de ikke liker en lek dersom de møtes med "voksne" argumenter for hvorfor de burde leke denne leken. De vil derimot senere bare unngå personen som overtalte dem...
Anonym
Sv: Skremmer vekk venner
15:39 31.12.2006
Min datter på 9 år er akurat maken. Vi har også prøvd alt, uten å lykkes. Vet ikke hva mer jeg kan gjøre for at hun skal forstå dette. Tror det kanskje er en periode de må gjennom. Vet ikke.
Anonym
Sv: Skremmer vekk venner
20:00 15.01.2007
Hei. Veit ikke om du har fått løst problemet ditt, men her kommer et lite tips. Der jeg bor, skal de starte med et kurs nå, som går ut på å bli bedre kjent med barnet ditt. Der er det visst mange tips å få om netopp slike situasjoner. Hør om de har det kurset der du bor også. Går ut på blant annet å leke med sitt eget barn, og la det bestemme til det ser at andre også kan gjøre det. Og smarte måter å prate med barnet på.
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg.
Klikk her for å logge inn eller bli medlem