Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

Barn og vennskap debatt

Har du et barn som sliter litt med vennene sine kan du lufte frustrasjonene dine her, få gode tips eller gi andre gode tips. Dette er et av de virkelig vanskelige forholdene ved det å være foreldre.
Vennlig hilsen jordmor Siri
Om å skaffe seg venner- snart 5 år
12:34 16.06.2006
Det er utrloig hva mødre tenker på og bekymrer seg over...
Jeg har ei lita tulla som snart blir 5 år-hun trives godt i barnehagen og har mange barn hun kjenner i gata vår og gjennom mine venninner som har barn- hun sosialiserer seg fint med disse og leker godt. Alle disse er jo barn hun har blitt kjent med mens voksne har vært til stede og gjerne tatt kontten for henne. Men nå er vi i campinvogna om sommeren og her må hun ta kontakt med barna på egen hånd- uten voksen og dette er noe helt nytt. Jeg vet ikke hva jeg kan forvente av henne på dette punktet og hvordan jeg skal si at hun skal ta kontakt med andre barn. Mens jeg var ute og gikk med henne en dag spurte hun to jenter om de ville leke- de sa NEI, og hjertet mitt holdt på å knuse!!hun reagerte ikke nevnteverdig selv (takk og pris). Nå har jeg sagt hun bare kan begynne og leike istedenfor å spørre.. Er dette riktig- hvordan gjør man dette?Noen erfaringer?Kanskje de er litt for små til å klare dette enda? Jeg ser hun er aleine når hun er på leikeplassen uten å ta kontakt, men det er kanskje vanlig i den alderen? Jeg bør vel ikke plages av dette, men tenker mye på det og blir trist (nå skal det sies at jeg er gravid og hormonell da!!:0) ) Trenger noen støttende ord bare kanskje..??

florry
Sv: Om å skaffe seg venner- snart 5 år
01:37 26.06.2006
Huff da. Ja, jeg synes jeg ser deg. Jeg hadde nok reagert på samme måten som deg.
Jeg og gutten min har nettopp flyttet inn i et nytt nabolag og noe av det første jeg gjorde, var å gå bort til en nabo som jeg visste hadde en gutt i samme alder.
Jeg burde nok sendt han alene, han hadde hatt godt av det, men da hadde han heller holdt seg inne, istedenfor å være ute i gaten å leke.
Skal prøve å overbevise meg selv neste gang, de har godt av å prøve seg litt alene også.
Lillefot
12:40 10.08.2006
ner jeg flyttade hit jeg bor nu var jeg den endaste som hade unge...etter ett par uker flyttade de in to jenter i nabo huset, jeg sa bara till jenta mi att om hu vill leke med dem så må hu spørre dem og ta kontakt med dem, de gikk jette fint de er beste venner nu, ungar har godt av att førsøka ta kontakt med andra på egenhand før att de ikke ska bli redde før det ner de blir eldre,

ju lettere de har att ta kontakt med andra ner de er barn, ju lettere blir det ner de bli eldre.
(de e min mening,)
blumchen
10:44 31.08.2006
Tror først du må begynne å se på henne som "stor jente" i stedet for "lita tulle". :-)

Barn møter nederlag nå og da, og de tar sjelden nevneverdig skade av det, hvis bare ikke nederlagene blir for mange og dominerende.

Barn som sliter med å ta kontakt med andre barn kan noen ganger få det lettere hvis de greier å lære det som du er inne på. Dvs begynne å leke selv, ved siden av de andre, og så bare blir med i leken. Da blir hun interessant for de andre, som kan bli med på hennes lek like godt som hun kan bli med på deres. Det er enklere enn å spørre og bli avvist, og det blir ikke så stort nederlag for henne.

Nei, hun er ikke for liten til å klare seg selv ennå. Hun er ikke for liten til å ta kontakt. Om ett år skal hun begynne på skolen, og da MÅ hun klare seg elv. Det er dessuten helt vanlig at barn leker en del alene også, og det er ikke noe galt i det. Det er tvert i mot bra at barn kan leke alene og underholde seg selv.

Prøv å oppfordre henne til bare å sette seg ned ved siden av de andre å begynne å leke, og kanskje invitere dem inn i sin lek.
kakura
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem
Google 

BarnetMitt.com    Web

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)