Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

Barn og vennskap debatt

Har du et barn som sliter litt med vennene sine kan du lufte frustrasjonene dine her, få gode tips eller gi andre gode tips. Dette er et av de virkelig vanskelige forholdene ved det å være foreldre.
Vennlig hilsen jordmor Siri
Noen spørsmål rundt det å be til bursdagsselskap.
10:48 14.06.2006
Har nå skolegutt og det er jo da et dilemma hvordan man skal gjøre dette med bursdagsinvitasjoner.

Lærer har oppfordret til å be enten hele klassen, bare gutta eller bare jentene. Men sånn blir det jo ikke praktisert. så det har vært gutter som har feiret bursdag med bare sine nærmeste venner (da har ikke min vært invitert) og det har vært de som har invitert hele klassen (da har jo min vært invitert i bursdag til noen han ikke leker noe særlig med)

I tillegg så har han jo vært i bursdag til noen i paralellklassen og og venner utenom skolen.

jeg er også oppvokst med at man inviterer tilbake dem man har vært i bursdag hos.

Når jeg nå skal invitere til hans bursdag så kommer jeg i et dilemma.

Skal han be alle gutta? Da vil det si at han utelukker jenter han har vært i bursdag hos samtidig som han inviterer unger som han ikke leker så mye med, eller har vært i bursdag hos.

Skal han be hele klassen? Da blir det mange, men ingen blir utelukket. Men det blir fortsatt mange unger der som han ikke lker sammen med, pluss at han selvsagt inviterer unger som har feiret uten at han har vært bedt.

Skal han be de han leker mest med? Syns egentlig det er mest realt å be dem man har mest kontakt med da.

Skal han be tilbake de han har vært i bursdag hos? Da vil det si at han ber en god del unger som han ikke leker så mye med, samtidig som andre unger i klassen (som han ikke leker mye med) ikke får komme.

Jeg forstår hvorfor mange ønsker at man skal be hele klassen, men det er ikke alltid det blir rett heller da. Hvorfor skal min gutt være tvunget til å be unger som han egentlig ikke leker så godt med? HVorfor skal min gutt være tvunget til å be unger som ikke har bedt han?
Hadde det vært slik at alle faktisk ba alle, så hadde jeg ikke vært i tvil om hvordan jeg skulle gjøre dette, da hadde jo selvsagt hele klassen blitt bedt. Men så lenge det faktisk er forskjellig praksis, så vet jeg ikke hva jeg skal gjøre.

Så det jeg har mest lyst til er jo å be enten bare de han leker mest med, eller de han leker mest med pluss dem han har vært i bursdag hos. (han har vært i bursdag hos mange, men ikke alle i klassen da).
Anonym
Sv: Noen spørsmål rundt det å be til bursdagsselskap.
22:38 15.06.2006
Vi er nok litt uenige her, du og jeg :) Jeg mener at det er fint å be barn mitt barn ikke leker så mye med. Det gir en fin anlednig til å bli litt kjent på en annen arena, og det resulterer kanskje også i at de kan leke mer sammen senere. Og skjer ikke det er i alle fall ingen skade skjedd.

En anne ting er at det er en god grunn til at skoler og barnehager ber foreldrene om å lage naturlige skiller når de ikke kan be alle. Rett og slett for at ingen skal føle seg utelatt, og for at ingen skal oppleve å være det barnet som aldri blir bedt. At noen foreldre velger å ikke følge skolens råd får stå for deres regning, men for meg er ikke det en grunn til å gjøre det samme.

Min går fortsatt i barnehagen og fyller år på vinteren. Vi kommer til å be hele avdelingen da han har like gode venner blandt jentene som blandt guttene. For å få med alle inviterer vi alle til å bli med i akebakken for å ake og grille eller en annen type bursdag der alle kan være med selv om man ikke har plass hjemme.

Men uansett synes jeg du skal gjøre det som er riktig for dere uten å tenke på at dere :)
Anonym
09:55 11.02.2007
jeg er i samme dillemma

twmt
18:22 17.02.2007
Har du plass og økonomi,er det vel like greit å be alle,vi har ikke plass eller økonomi,så jeg har sagt at de selv kan velge hvem de vil be,han er ikke i alles bursdag,og det er jo helt ok.Man må jo lære seg en gang i livet at man ikke kan være med over alt og være med på alt.
Så her inviterers de som er kompiser.
Man må bare gjøre som man føler for,men ikke ha dårlig samvittighet selv om barnet blir invitert i selskap til noen han /hun ikke ba i sin.
Anonym
14:20 3.06.2008
Jeg syns det blir feil å la barnet velge fritt selv. De er små i 1.klasse, lett å utelate noen eller å huske den de lekte med den siste dagen.
Jeg er veldig sikker på at vi vil invitere ALLE gutta i klassen og i tillegg de han leker fast med.
kattifnatt
23:52 7.03.2007
Forstår deg, men jeg ville ha innkludert alle. Hele klassen, de i paralellklassen han har vært invitert til og venner utenom skolen. Ja, klar over at det blir mange... Blir det for lite plass ville jeg ha delt det opp i to/ evt flere bursdager eller spurt om å få benytte skolelokalet (mange foreldre som gjorde det da jeg jobbet på skole). Å innkludere alle skaper et positivt miljø, kan etv bidra til flere vennskap og dessuten til at flere andre foreldre kanskje følger etter.....:-) Jeg mener at vi som foreldre er med på å prege et barnemiljø og da bør vi vel helst gjøre det så positivt som mulig. Må likevel innrømme at jeg ikke akkurat gleder meg selv :-)
Anonym
09:46 21.04.2007
Hva med å slå dere sammen med den som har bursdag nærmest din sønn i klassen og leie ett lokale. Da blir dere to om alle utgiftene og kan invitere hele klassen. I stedenfor å feire sammen med den som bursdag nærmest kan dere evnt velge en av han sine nærmeste venner og ha bursdagselskapet midt i mellom de virkelige datoene.

Bare ett forslag, altså...
TobiMum
23:07 22.04.2007
Vi har gjort det slik at barna våre har bedt dem i klassen som er samme kjønn + de kameratene de har utenom, eks. gutten vår har bedt alle guttene i klassen + lekekameratene i nabolaget og evt. jentevenner. Læreren på skolen har bedt oss om å bare levere innbydelser i skoletiden dersom hele klassen eller alle jentene/guttene blir bedt. De andre må vi levere privat.

I fjor hadde vi bursdagsfeiring i lag med en klassekamerat som er født dagen før, og leide et enkelt lokale, delte på baking, handling og vask. Det var veldig ok for oss. Guttene syntes det var stas, og vil gjøre det slik i år også.

Lykke til.
Sissy-mams
22:56 22.05.2007
Vi har to barneselskaper. Et for guttene i klassen og evt.noen gutter fra parellellklassen, og et for venner han har utenom + jentene.
Enkelt og greit.
Synes at man bør be alle guttene. DU som mor bør gå foran som et godt eksempel både for din gutt, men også for de andre mødrene.
Anonym
13:40 2.07.2007
Det der velger man fritt.
Vet du hvor mange barn som blir mobbet og utestengt i en bursdag? Foreldre ber hele klassen for at ingen skal føle seg utenfor. Foreldrene til det barnet som "ikke har venner" får invitasjon å tvinger barnet til å gå i håp om at de blir bedre kjent og får nye venner. I stedet blir det en forferdelig kveld for det barnet. Barn er grusomme mot hverandre.
Han velger hvem han vil be.
Anonym
23:40 17.01.2008
Min datter går i tredje klasse. Hun har vært invitert i mange bursdager, både til gutter og jenter i klassen og til jenter i parallellklassen. Men vi inviterer fortsatt kun jenter. Da er det alle jentene i klassen og evt alle jentene i parallellklassen. I tillegg har hun fått invitere et par spesielle venner i andre klasser.

Det skal sies at klassen har stor overvekt av gutter, så det er overhodet ikke aktuelt å invitere 15 spinnville gutter i tillegg til de 7 jentene. Nei takk! :-)

Jeg synes det beste er å holde seg til klassen, så kan man kanskje invitere et par kompiser i tillegg.
lubine
21:50 22.07.2008
Her er det vanlig at jentene ber alle jentene i klassa og guttene ber alle guttene i klassa.
Ingen utelukker noen, men sjeldent noen ber hele klassa her iallfall.
Lille meg venter nr3-Høygravid
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem
Google 

BarnetMitt.com    Web

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)