Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

Sykdomsdebatten

Her kan dere utveksle erfaringer om barns sykdom fra de er nyfødte til de er i tenårene. Noen ganger er det kjekt å høre om andres erfaringer og gode råd, eller kanskje du har noen erfaringer å dele med andre selv?
Slit den med helsa!
Vennlig hilsen jordmor Siri
pylorusstenose, noen som kan fortelle meg litt om dette?
22:20 7.06.2006
Hva er symptomene? Hva skal man se etter?
nybakt mamma81♥
Sv: pylorusstenose, noen som kan fortelle meg litt om dette?
22:34 11.06.2006
Hei=)
Lillegutt ble skjekket for dette da han var ca.3mnd,men de fant ikke ut noe egentlig..men har hatt fått diagnosen Reflux nå,han er 14mnd og var 12mnd da vi fikk vite det,mener at Reflux og pylorusstenose er ganske likt da..
Men fant ett par linker til deg så kan du lese litt om det selv=)

http://www.lommelegen.no/art/art1116.asp

http://www.astrazeneca.no/azmedica/g astro/print0310_refluks_hos_barn.html

Håper du finner noe interessant her=)
Susan*gutten kom 1.april*
17:15 24.10.2006
Min førstefødte gutt fikk Pylorusstenose da han var nesten 3 uker gammel.

Det begynte med at for hver gang han hadde spist så gulpet han opp mye av melka. Etterhvert ble det værre og melka "sprutet" rett og slett ut av munnen hans.
Han ble tynnere og var utilpass, sikkert fordi han var sulten omtrent hele tiden fordi det meste av melka kom opp igjen.

Han ble sjekket av barnelege på sykehuset, barnelegen gav han melk fra flaske og det gikk ikke mange sekundene før melka kom opp og ut igjen, nærmest som sprutbrekning.

Guttebabyen min ble da opperert på dagen han ble fire uker. Det er en ganske grei operasjon ved at de snitter litt i den trange muskelen som gjør at passasjen blir større.

Dagen etter inngrepet var han kjempesulten og drakk masse melk,
han la fort på seg og har i dag et lite arr øverst på magen.

Må legge til da at dette er 20 år siden :)

Ønsker deg lykke til!

Mor til Pernille
22:47 5.06.2008
Hei!

Sønnen min ble operert for pylorusstenose da han var 5 og en halv uke gammel. Symptomene begynte å vise seg da han var 3 uker gammel. I begynnelsen litt gulp, og så ble det verre og verre.
Som nybakt og alene mor ante jeg fred og ingen fare. Foreldrene mine trodde også at alt var helt i orden, bare at dette var en `storgulper`. Men da han begynte å bli ufornøyd både på dagtid og natterstid, og gulpinga gikk over til sprutbrekninger (1 meter bak meg) ble jeg veldig redd. Trodde jeg var en overhysterisk mor, men det viste seg til slutt at det feilet lillegutten min noe alvorlig.

Tegn på uttørring kan også forekomme. Noe som skjedde med sønnen min. Bleiene var tørre, og det kom rester av konsentrert urin ( noe som kan se ut som blod). Han ble slapp, ufornøyd, gråt mye og ville bare ligge inn til puppen, ikke sugde han skikkelig heller.
Etter hvert måltid kom sprutbrekningene. Jeg hadde 2 vaskemaskiner fulle med håndduker, fordi han kastet sånn opp.

Til slutt tok jeg endelig mot til meg å ringte legevakten. Vi ble sendt hjem med beskjed om å ikke bekymre meg. Litt gulping var helt vanlig. Neste dag dro jeg til helsestasjonen for å veie han. Han var nede i 3000 gram (5 uker gammel) og helsesøstera slo alarm. Ho såg heldigvis at lillegutten min var veldig syk, og han ble innlagt på dagen og operert neste dag.

Tok litt tid før gulpinga opphørte , men nå (6 mnd gammel) er han i fin form.

Et lite arr på magen som et minne på hva som feilet han da han var spedbarn.
hannefabiola
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem
Google 

BarnetMitt.com    Web

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)