For dere med barn mellom ni og tolv år. Her kan dere diskutere og utveksle erfaringer.
leggetid 11- åring
21:44 7.06.2006
Hei!
VI lurer på når deres 11 åringer er i seng i uka og i hlegene?? Her har vi nemlig diskusjon nesten hver dag om at hun må i seng for tidlig, og at "ingen andre..."osv må legge seg så tidlig. På hverdager er hun ferdig til å legge seg ca 21.00, og da er det mulighet for å lese litt el på rommet før hun legger seg til å sove. i helgene syns vi det er godt å få litt voksentid og ber henne gå ned på rommet 21.30-22.00, kan lese e.l. før det er sovetid. Hva syns dere?
minstetulla
Sv: leggetid 11- åring
23:09 7.06.2006
Datteren min på 10 legger seg kl 21 på hverdagene og litt senere i helgene. Syntes det er grei leggetid når hun skal på skolen dagen etter. Hun er oppe kl 7 hver ukedag.
Hemi
09:09 8.06.2006
Takk for svar!! Her er det også opp litt før syv hver morgen i uka, og hun er oppe i 8-tiden i helgene uansett når hun sovner om kvelden. Jeg syns det er viktig at hun får søvn, de er jo inne i en viktig periode mht vekst og utvikling. Men ikke alltid så enkelt å få forklart dette på en måte som hun forstår.:)
minstetulla
14:09 8.06.2006
Sønnen min på 10 skal være i seng og klar for å skru av lyset innen kl 21.00. I helgene blir det ofte 22.00-23.00 før han kommer så langt, men da tar han det igjen på morgenen.
frøken trøtt...*venter jente*
14:52 8.06.2006
Vi har en sønn på 8 og en datter på tretten, og i et par år nå så har de lagt seg klokken 21. Det fungerer slik: Far vil se TV 2 Nyhetene, og jeg ser 10 minutter av den. I mellomtiden har barna pusset tenner og gjort seg klare. Så er det nattasang og klem og ferdig med det. med andre ord, så sover de i alle fall kl 2130. Fruen og jeg bytter på annenhver dag med leggingen, har alltid gjort det slik.
Nå i det siste vil datteren på tretten gjerne være litt lengre oppe, og vi har sagt ja til det. Hun får f.eks lov til å være oppe og se husfruene på tirsdag.
Tobarnsfar
20:14 13.06.2006
Min erfaring er at unger på denne alderen ofte "skryter" på seg hva de får se på TV og hvor lenge de får være oppe. Er lærer, og vet at de fleste ofte er i seng lenge før de sier at de må til vennene. I tillegg vet jeg hvor viktig det er å være opplagt på skolen dagen etter. En ide er å ta det opp på foreldremøte til høsten, så i allefall noen av dere kan ha en litt felles holdning og vite hve andre gjør. Det er alltid noen dette ikke passer for, men de aller fleste er etter min erfaring intressert i å høre hva andre gjør. Jeg synes det er flott at dere holder på fornuftige leggetider. Det tror jeg barna har godt av!
sofagrisen
23:29 16.06.2006
har en stesønn på snart 12 år, han skal være inne kl 21. etter han er fylt 12, blir det 2115, på hverdager. vi følger annbefalt leggetider fra hælsesøster.. synes ikke unger har noe å gjøre ute etter det. når det gjelder ferier. så kommer det veldig ann på.. om han er ute, og vi ikke vet hvor, eller om han er med oss.. er han med oss, får han være lengere våken, men aldri like lenge som oss.. voksne trenger litt tid for seg selv også. dere synes kanskje dette er strengt, men det fungerer. barn trenger mye søvn. han fikk til og med beskjed fra lærerne, at hvis han ikke fikk nokk søvn, så kunne han like godt latt være å komme..
<3lille spire<3
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg.
Klikk her for å logge inn eller bli medlem