Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

Barneskoledebatten

Her kan du lufte tankene dine og kanskje en og annen frustrasjon om det å ha barn på barneskolen eller kanskje å være lærer på barneskolen? Her kan man også høre om hvordan det er på andre skoler, kanskje få tips til å ta med seg videre til skolen der dine barn går. Fyr løs!
Vennlig hilsen jordmor Siri
Noen som har kunnskap om det med skoleskyss?
02:36 6.06.2006
Vi holder på å bygge hus som blir ferdig i vinter -etter planen.
Pia vår får starte i 1.klasse på den nye plassen fra høsten av.

Hvordan ordner de skoleskyss når det ikke klaffer med buss?
Får hun drosje?
Vanligvis kjører jeg samme vei når jeg skal på jobb. Men vi får flere tilfeller hvor vi som foreldre må reise bort noen dager, og her skal være barnevakt. Som ikke kan kjøre bil!
(Trenger vell ikke nevne at alternativer som sykkel, blir for langt)

Er det skolens/kommunens ansvar å ordne skyss da?
Eller vi som foreldre?

(Jeg har jobbet med barn som skulle til skolen og det var kommunens ansvar -> som rekviderte drosje. Men nå var dette multihandicappede. Så det kan jo være en forskjell i det?)
Sulamitten, SA, prøver okt02
Sv: Noen som har kunnskap om det med skoleskyss?
07:42 6.06.2006
For 1.klassinger er det vel litt ulike regler fra kommune til komme tror jeg, ang lengde på skoleveien. Dersom veien er over 4 km, så skal det ordnes skyss uansett. Men ta kontakt med skolen for å spørre om det, så får du korrekt svar på løsningen for ditt barn:-)
tante bassa
14:35 8.06.2006
Om barnet går ved den skolen som er nærmest hjemmet har han/hun krav på skyss om veien er lenger enn 2 km for en førsteklassing og lenger enn 4 km for eldre barn. Siden deres barn skal gå på en annen skole enn den som er nærmest der dere bor nå(om jeg har forstått det riktig) må du nok avklare med kommunen om det er mulighet for å få dekket skyss. Det er nok ikke noen automatisk rett til skyss i slike tilfeller.
asterixa
20:04 31.07.2006
Hvis skolen hun skal gå på er nærmiljøskolen, sltså den nærmeste skolen, så er reglene slik en annen her skrev: 2 km for førsteklassinger, 4 km for alle andre. Har hun krav på skyss etter avstandskravet, så er det kommunens ansvar å ordne med dette. For eksempel ved å rekvirere drosje. Mange steder går det egne skolebusser, og hun vil da få busskort.

Er ikke avstandkravet oppfylt, har hun ikke rett på skyss og det blir da deres problem.

Den enkleste måten å finne ut av dette på, er ved å ta kontakt med skolen. Mitt barn nr to begynner i høst, og vi fikk i vinter et søknadsskjema om skoleskyss. Vi har også fått brev om at dette er invilget.

Jeg forstår deg slik at hun begynner neste år, altså august 2007? I så fall har du god tid. Lykke til.
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem
Google 

BarnetMitt.com    Web

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)