Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

Spiseforstyrrelser hos små og store

Her kan du komme med dine bekymringer og erfaringer rundt å ha et barn med spiseforstyrrelser, være bekymret for at du har det, eller rett og slett være spiseforstyrret selv. Dette er ingen slankedebatt!
Vennlig hilsen jordmor Siri
Ikke saus....
17:10 4.06.2006
Dette er ikke et innlegg for å diskutere temaet, men jeg ble så sjokkert her forleden dag! En venninne av meg hadde middag sammen datteren sin og en klassevenninne av henne hjemme hos seg. De skulle spise fiske boller og venninnen til datteren fikk ikke lov hjemmenfra til å spise saus. Min venninne måttte da skylle fiskebollene i springen - da var det greit!

Er ikke det helt utrolig? Jeg blir matt!
syrinella
Sv: Ikke saus....
20:15 4.06.2006
Det høres rart ut! Synd å overføre forskrudde voksenideer til barna sine.
blond
22:20 4.06.2006
Vet ikke om dette er rette forum å poste et slikt innlegg, men for å svare deg; kan jo være at jenta har allergier, f.eks melk og dermed ikke kan spise saus. Ikke døm før du vet grunnen..
Anonym
14:38 6.06.2006
Selvsagt kan det være mange grunner, men her ble det sagt at hun ikke kunne få saus og det er ikke ensbetydet med at hun har allergier. Tåler hun ikke melk kan hun jo likevel spise brun saus, for eksempel. Høres ut som en fiksering fra mor sin side. Tolker det slik siden innlegget står på denne siden.
blond
21:58 7.06.2006
Tror nok kanskje hun hadde allergi. gutten min får ikke spise saus, han er veldig allergisk mot melk. Kan faktisk ikke spise brun saus heller da, ihvertfall ikke pose. Har laget et par ganger på spesialsmør, kan ikke bruke vanlig smør heller. Den blir helt rar i konsistensen. Jeg tar og smaker til maten hans med krydder og urter, like bra det. han liker det ihvertfall veldig godt. Veldig rart at dere slenger dritt uten å vite grunne, kan være mange grunnen, trenger ikke nødvendigvis ha noe med slanking å gjøre. Er faktisk endel utfordringer med allergibarn, blir ikke akkurat lettere med slik holdninger ute hos folk. Akkurat pga dette at jeg ikke kan la gutten min spise hos noen som ikke vet akkurat hva han kan ha og ikke, det er faktisk dødelig for han.
Anonym
00:07 8.06.2006
Hovedinnlegger ga uttrykk for sin frustrasjon over jenta med foreldre som ikke fikk spise saus og det er det jeg svarte på. Hva som ligger bak "forbudet" vet vi ingenting om. Det kan være mors sunnhetsfiksering eller det kan være at barnet er allergisk mot for eksempel melk, eller noe helt annet.

Jeg pleier alltid å spørre folk som kommer på besøk om de er allergiske mot noe når jeg har tenkt å lage mat til dem, for jeg ønsker at vi skal spise sammen. Jeg synes det er viktig at folk ikke føler seg ekskludert pga at de ikke tåler enkelte ingridienser jeg bruker så jeg lager mat alle kan spise.

Hadde det kommet fram av hovedinnlegget at jenta hadde allergier ville ikke svaret mitt vært det samme. Det er vel like rart at du antar at jenta har allergi som at jeg antar at hun ikke har det?

Holdningene mine til allergikere tror jeg ikke er negativ og jeg kan ikke se at mine holdninger skaper problemer for noen. Mener du det? Eller ble du bare provosert fordi du trodde at hun har allergi og at jeg ikke respekterer hva det innebærer?

blond
10:44 8.06.2006
Nå er det både melk og mel i fiskebollene også, så om hun er allergisk, så må det være mot salt eller smør..
Merkelig var det nå iallefall...
tante bassa
00:26 24.06.2006
Ja, det same slo meg og.. Det er jo melk og mjøl i fiskeboller og. Men, eigentleg så er det ingenting å henge seg opp i det heile tatt.
HegeAE
19:46 14.07.2006
Det kan hende hennes mor tenker på annet enn melkeallergi. Jeg har selv pollenallergi. Og jeg kryssreagerer på melk i sommerperioden. Slimhinnene mine hovner opp, jeg blit tett i nesa, slimete i halsen, får diare og slim i avføringen.
Ja jeg skyller gjerne fiskebollene mine og dropper sausen om jeg kan det om sommeren.

Det kan være mange runner til at hun ikke fikk spise saus.

Jeg er enig i at man ikke skal dømme før man vet alle grunnene. Og dessuten er det hennes forldre som bestemmer over henne, og vi får bare respektere deres valg.

Det er saus liksom!
Hun overlever sikkert uten.

God Sommer!
blomst25
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem
Google 

BarnetMitt.com    Web

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)