Her kan du legge inn hjertesukk om barnet ditt blir mobbet. Du kan både gi og få gode råd og generelt støtte.
Vennlig hilsen jordmor Siri
Sjenert 6 åring
00:50 4.06.2006
Jeg har en datter på 6 år som skal begynne på skolen til høsten og jeg må ærlig innrømme at jeg er veldig spent på hvordan det skal gå. Hun er utrolig sjenert og bruker lang tid på å bli varm i trøya. Når hun først tør opp er det sjeldent noe problem, men frem til det........
Er redd hun skal havne litt utenfor på grunn av dette. Jeg bekymrer meg kanskje unødig, men er det noen som har sjenerte barn og har vært i lignende situasjon?
syrinella
Sv: Sjenert 6 åring
19:09 4.06.2006
Jeg vil anbefale deg og fortelle dette til læreren. Vær ærlig med det du er redd for, så kan jeg ikke tro annet enn at han/hun vil holde et ekstra øye med jenta di- og hjelpe henne inn i vennskap.
Jeg er lærer i 1.klasse, og har alltid blitt sjarmert av deres måte å være venner på. De er inkluderende, de har empati, de tar seg av, og det er ikke faste vennepar så tidlig..avhenger litt av hva de leker syns jeg, velger det framfor person liksom....
Og så avhenger alt av at dere som foreldre bygger et fellesskap rundt henne. Bli kjent med andre foreldre, la jenta di invitere med seg andre hjem, vær sosial. Bruk litt tid når dere henter og bringer, ta på dere ansvar i klassen.....alt dette skaper trygghet for henne.
Anonym
21:54 8.06.2006
Ja ta det opp med læreren, dei er kjempe flinke med å få alle med seg. Bruker litt tid på å bli kjent med hverandre gjennom lek og læring.
Gutten min var enda på ferie da han skulle ha sin første skoledag, han hadde sin første skoledag da dei andre hadde hatt to dager sammen. Men det gikk greit, etter to timer sa han til meg at eg kunne få gå hjem.
Han har ikke faste venner, hører at han leker med den ene den ene dagen og en annen dagen etter. Jenter som gutter - men eg har snakket med lærerinna hans om dette med å leke med andre. Hører av og til at han klager på at han ikke alltid har det så gøy i friminuttene. Det ble tatt opp med lærerinna og hu gjorde underverker - det er lenge siden eg har hørt gutten min klage på at han ikke får være med på lek eller at han blir "tullet" med. Eg kaller det ikke helt mobbing enda, dei er for små til å forstå det. Dei tuller litt med hverandre, men noen er mer mottagende for dette enn andre og noen barn går litt for langt med å tulle.
Det kommer nok til å gå bra, ta en dag av gangen og kos dere med skole barntet deres. ;)
Pia81
01:01 27.10.2007
Jeg har jobbet i barnehage i 19 år, og må bare kommentere at barn har faste vennepar fra de er rundt to år gamle. i skolealder er det mange vennepar.
Anonym
18:39 30.10.2007
Må bare kommentere kommentaren din..... Det stemmer at de finner seg faste lekekamerater helt fra 2 års alder, men når de begynner på skolen er det mange nye spennende å leke med og de tester ut nye venner en god stund før de finner sine faste. 19 år i barnehage gjør deg ikke til ekspert på hva som er gjengs på barneskolen! ( Jobbet 13 år i barnehage og har en 2. klassing, uten at det gjør meg til ekspert på noen av delene)
Hei
Vår gutt er også veldig sjenert og det tar tid før han våger å si noe til noen store og små, eg gruet meg veldig til han skulle på førskolen for eg var redd at han og skulle bli satt utenfor pga at han er så enormt sjenert. Og han ble mobbet før skolestart også pga han snakker ikke helt rent ennå, noe han ble veldig lei seg over. Da vi kom på førskolen så ga eg beskjed til lærer og rektor at han hadde blitt mobbet og de tok mobberne med engang, de var glade for at eg ga beskjed. Så da vi var på førskolen første dag gikk det ei stund før han våget seg med på noe, men da vi mødre skulle ut av klasserommet sa han det var helt greit at eg og gikk ut :) Han var med på aktiviteter inne og ute eg ble gledelig overrasket kan man si, de to siste dagene på førskolen tok han skolebuss med søskena sine, og idag da han kom hjem sa han "eg glede meg til høsten for da begynner eg på skolen på skikkeligt" Tror unger slipper seg mer løst når vi foreldre ikke er tilstede på skolen, det fikk hvertfall eg erfare.
Leikny 70
01:09 26.02.2007
Ville bare fortelle at jeg var veldig stille og sjenert da jeg var liten.
Jeg hadde en bestevenninne som jeg gikk i klassen med men henne kjente jeg før vi begynte på skolen. Jeg var så snill og gjorde aldri noe vesen ut av meg. I dag føler jeg at jeg ble oversett. Jeg ble ikke lagt merke til og ikke spurt om noe for jeg sa jo ingenting. Alt var jo greit for meg alikevel tenkte kanskje læreren.
Gi beskjed at lærere må se også de stille barna ikke bare de som prater mest og høyest.
Anonym
15:20 24.08.2007
Du må regne med å gjøre en liten egeninnsats. Inviter noen jenter med hjem etter skolen med jevne mellomrom. Dette gjorde jeg med min sjenerte jente, og det funket utrolig bra. Hun finnes ikke sjenert lenger (går i tredje nå).