Her kan dere dele erfaringer og tipse om gode tur steder. Har du en skikkelig god erfaring må du også gjerne sende den til oss så kan vi lage en egen avdeling på dette etterhvert. Mail oss på redaksjonen alfakrøll barnetmitt.com
Vennlig hilsen jordmor Siri
Turmat for familie med gutter på 4 år og 1,5 år
12:08 2.06.2006
Noen som kan gi meg tips? Jeg tenker på dagstur med grilling eller "tørrmat".
blond
Sv: Turmat for familie med gutter på 4 år og 1,5 år
12:31 2.06.2006
våre gutter elsker bålstekte pannekaker.
Da har jeg med meg ferdig pannekakerøre som jeg steker i stekepanne (spesielt beregnet for bål) over bål. På høsten plukker vi blåbær som vi rører ut i medbrakt sukker. Dette er skikkelig nam nam.
Fisk i folie er kjempegodt på bål eller grill.
innbakte pølser er greit å ta med. Da ruller jeg grillpølser (eller vanlige pølser som er skåret opp) i pizzadeig og steker dem hjemme dagen før. Grei å spise som de er, og kan godt varmes på bål/grill.
Har man fisket smørøyr/ørret eller lignende er de kjempefine å grille hele over bål. Mine elsker det.
Og selvfølgelig må mamma og pappa ha kaffe kokt på bål.
<€>Wildrose<€>
15:02 2.06.2006
Hva med eple fylt med rosiner, kanel og sukker? Ta et eole, stikk ut kjernehuset og fyll det opp. Pakk det inn i folie og varm det i glørne på bålet i 20-30 min. Server med vanlijesaus til!
Minstemann her liker det veldig godt. Bruker ikke så mye kanel da, for det kan fort bli for mye av den. Og pakk eplet godt inn i folie, slik at det ikke brennes hull på den.
trøndermamma
21:41 2.06.2006
Dette høres godt ut! Tror vi snart må ut på tur!
Takk for tipsene!!
blond
22:00 2.06.2006
Vi stekte ostesmørbrød på rist oppå bålet med barnehagen...og det var en stor suksess;)
La to skiver sammen med ost og ketchup (eller det dere liker...). Smørte smør på utsiden før vi pakket de inn i folie (smør slik at de ikke henger så fast i foliet)
Stekte de på grillen en liten stund. Veldig enkelt og godt:)
*Tonerose*
15:46 4.06.2006
Hva med å kjøpe inn appelsiner & boller ta med vann/saft/brus på sommer halvåret. Lage solbærtoddy/kakao om det regner;-) Ta med pølsebrød/lomer og en pakke med grillpølser. Lag spyd og grill de over bålet =) Lag røre og stek svele over bålet, eller pannekaker.. Mye godt man kan pakke med seg i tur sekken og lage på en skogstur/fjelltur. Så du hadde fått en del andre gode tips også.
Smurfemamma22
11:37 4.07.2006
Lapskaus i bålet er kjempe godt.
brødskive men brunost som stekes på bålet.
Brødskive med nugatti som stekes på bålet.
marshmellowa (tror det skrives slik) som brennes på bålet.
Putter masse grønnsaker oppkutter og legges i folie som stekes på båler nam nam.
pinnebrød Brøddeig som snurres rundt en pinne får så å grille den på bålet det er godt det.
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg.
Klikk her for å logge inn eller bli medlem