Her kan du komme med dine bekymringer og erfaringer rundt å ha et barn med spiseforstyrrelser, være bekymret for at du har det, eller rett og slett være spiseforstyrret selv. Dette er ingen slankedebatt!
Vennlig hilsen jordmor Siri
Ernæringsproblemer
09:39 2.06.2006
En 4-åring kan kanskje ikke sies å ha spiseforstyrrelsen på den måten de fleste av oss tenker. Men min gutt har et særdeles anstrengt forhold til mat...
Han vil ikke spise vanlig brød, kun polarbrød. Han hater smør, og spesifiserer hver gang han skal spise at han skal "ikke litt smør og ikke mye smør, ikke NOE smør". Han liker ikke potet, og veldig lite annen middagsmat, smaker litt pasta, ris, pizza, pannekaker, grøt eller kjøtt hvis han er i humør. Altså kun i helger, for etter en dag i barnehagen er humøret på bonn, og han spiser ofte ingenting før han legger seg. (Enkelte uker er alt han spiser det han spiser i barnehagen, to polarbrødmåltider per dag).
Etter uker og måneder med dette styret har en ernæringsfysiolog tatt dette på alvor. Gutten er jo liten av størrelse, og får alt for lite kalorier. Så nå får han kaloritilskudd 3 ganger om dagen.
Jeg lurer på om noen har noen tips til hvordan få han til å spise ting han har bestemt seg for at han ikke vil ha? Hvis han hyler og skriker og ikke vil til middagsbordet, skal han tvinges eller få slippe? For å få han til å spise smør, skal vi smøre det på maten hans, og la han sulte til han gir opp, og spiser polarbrød med smør? Eller kun tilby vanlig brød, og la han gå uten mat de dagene det tar før han spiser det i resignasjon. Jeg syns det er så vanskelig å vite hva som er riktig, og hvor mye han skal få lov å styre....
Connecta
Sv: Ernæringsproblemer
09:47 2.06.2006
Er det ingenting han liker? Sjokoladepålegg, potetløv, pommes frites etc?? Selv om det er "usunt", er det jo masse kalorier. Og hvis han synes noe av det er godt, ville jeg kanskje vurdert å la ham boltre seg bare for å få opp kombinasjonen lyst og mat, få ham til å kose seg med det.
Men dette er helt ukvalifisert! Sikkert fra at du er hos en ekspert. Forresten: Har han noe matvareallergi eller andre ting? Kan hend at du skulle fått en henvisning fra fastlegen til en flink barnelege. Det kan jo være så masse rart, og det er ikke sikkert ernæringsfysiologen har oversikt over ting i medisinsk retning.
Lykke til
Tobarnsfar
17:52 2.06.2006
hei min gutt var på samme måte da han var mindre.. det var fryktelig slittsomt.
så vi beste oss for å involvere han mer i mat laging. han ville ikke spise grønnsaker men vis han fikk bli me å skjære opp å slik så ville han smake på, for da hadde han jo laget det selv. å vis maten såg mer morsom ut så kunne han godt spise.. som å lage skiver med smilemunn me majonesen.. eller klovne fjes av pølse, potetstappe og erter eller en gulerot bit til øyne..
det er jo verd et forsøk..
lykke til uansett!
annki83
21:16 2.06.2006
Ja, dette kjenner jeg så altfor godt til... Har en gutt som blir 6 som har vært særspiser i mange år. Han utviklet disse vanene etter mye sykdom. Menyen hans har utviklet seg i de siste årene. Han fikk nemlig påvist reflux i spiserøret og går nå på medisiner. Før spiste han litt havregrøt og spagetti hver dag, noen dager spiste han ingenting, drakk kun sjokomelk. Jeg tok kontakt med spesialpedagog som gav oss et opplegg rundt spisesituasjonene. Han likte godt å se på Pluto. Hvis han spiste avtalt mengde ( vi diskuterte oss frem til hvor mye han skulle spise) fikk han se Pluto. Hvis ikke var det ikke aktuelt. Vi gikk helt bort fra tvang, hylte han med bordet tok jeg han vekk og satte meg i trappa med han. Vi fokuserte på en god stemning med bordet. Et annet tips er å blande Semper Energi i saft eller juice. Inneholder mye kalorier og fås på apoteket.
Etter medisinering spiser han godt til hvert måltid og har lagt på seg. Har det vært aktuelt å sjekke han for reflux?
miamaja
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg.
Klikk her for å logge inn eller bli medlem