Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

Barneoppdragelse, BarnetMitt

Her kan du komme med sukk og løsninger og undringer på hva som er lurt å gjøre både med egne barn og andres barn når det kniper, det hender jo det! Eller om du har noen oppskrifter som har fungert særs bra, så del dem gjerne med oss andre som sliter litt:-)
Vennlig hilsen jordmor Siri
Hvordan få gutten til å slutte med bleie???
14:48 1.06.2006
Gutten min blir 4år i november, men bruker fortsatt bleie... Klarte seg uten bleie i en god stund, men nå har han begynt å bæsja i trusa, slik at vi må ha på bleie.... Det kommer litt avføring heeeele dagen, og trenger nå sårt tips om hva jeg kan gjøre for å bli kvitt bleien....

Takk for svar:)
Cathrine82
Sv: Hvordan få gutten til å slutte med bleie???
16:19 1.06.2006
Nå er det sikkert mange måter å gjøre det på. Vi valgte først å se om hun kom av seg selv å sa i fra etter at vi hadde inntrodusert henne for potte rett etter 3 års dagen. Ingen suksè. Så kom det et par mnd med oppmiuntring og støtte, det virket halvveis. Hun gikk på do men nekta plent å bruke truse, så bleia satt der fortsatt. Vi gikk ned til hennes høyde, forklarte at nå var hun stor jente og måtte slutte med bleie, at vi nå kom til å ta av bleia også måtte hun si i fra. Det var store protester i det jeg kasta bleia i søppla. Skrikinga og sutringa varte 15 min , så godtok hun det .. Hun sa i fra og gikk på¨do hvor både jeg og pappaen måtte inn å innspisere både tiss & bæsj.. Og roste henne selvfølgelig opp i skyene. Nå har hun vært tørr en uke. Det blir som smokk & flaske.. Noe hyl med engang, men så går det bra, har hatt et par uhell men det må man regene med i begynnerfasen..
Ønsker deg masse lykke til Cathrine82;-)
Håper noe av dette kunne være til hjelp!!

Klem fra
Carina83
17:45 1.06.2006
Hva med belønningsark?? Gi han et klistremerke av feks yndlingsbilen, figuren eller noe han liker godt på en lapp han har laget selv og når han har klart feks 5 ganger på do, så får han en premie.. feks en iseller lignende... evt når arket er fullt så får han en større premie..
Ta ham med på truse shopping, la ham velge selv hvilke han vil ha..
Skryt ham opp i skyene hver gang han går på do.. Går det galt , så ikke kjeft.. Dropp potta og heller kjøp en doring.. mye enklere å sitte, og evt en liten krakk foran foen slik at han rekker opp.

Lykke til! det går ikke lenge før han synes at det er ekkelt å gå med bleie..
♥Bula♥
18:32 1.06.2006
Takk for svar dere to:)
Har forresten både doring og potte... Saken er at han lissom har gitt opp det der med å bæsje på do... Virker som om han har godtatt at han kun skal bæsje i trusa eller i bleien... Vi har oppmuntret ham, gitt ham masse ros og premier de gangene han har gått på do....Men nå virker det som om han ikke bryr seg....Skal bæsje på do når han blir voksen sier han....

Skal prøve det der med klistermerkene, og håper det virker!!

Takk nok en gang! :)

Cathrine82
14:02 2.06.2006
Klistremerker funket veldig bra for oss! Prøv det :)
Barbalala & oktoberspiren
22:29 2.06.2006
Kjør beinhardt på rutiner. Ca. 15-20 min etter hvert måltid og før dere går ut.
Det var det som hjalp gutten min.
Lillefot
23:06 2.06.2006
Mener du at han skulle sitte på do 15-20 minutter etter måltidene? Hvor lang tid tok det da før han ble tørr?
blond
14:46 5.06.2006
Hun mente vel at hun tok gutten med på do omtrent 15-20 min etter at de hadde spist! Faste rutiner/dotider (morgen, etter lunsj, etter middag og etter kveldsmaten) var også et viktig moment da jenta vår ble tørr.
Barbalala & oktoberspiren
18:24 5.06.2006
Klistremerkene ar tingen hos oss:o)
Sokketrollet
08:29 6.06.2006
Det er fortsatt 5 måneder igjen til han blir 4 år, og i den alderen er 5 måneder ganske mye. I tillegg består de minst halvparten av månedene av forhåpentligvis mange varme sommerdager, hvor han kan gå med lette klær eller også lengre perioder naken og uten bleie på seg. Ofte er det jo slik at barn som er 3 - 3 1/2 eller mer, slutter veldig brått med bleier når de først bestemmer seg for at tiden er inne for det. Slik tror jeg det vil være med deres sønn også, så jeg ville ha tatt det hele med knusende ro en stund enda. Bare la han ha bleie om han vil det, men spør en gang i blandt om han vil prøve uten når det er fint vær. Så kan dere heller la bli litt mer bekymret utpå høsten om han fortsatt ikke viser tegn til å ville slutte med bleiene da. Jeg tipper han er tørr før han fyller 4 jeg ;o)
EvaL
00:10 8.06.2006
Gutten vår var også litt "treg" på dette med do-trening. Vi prøvde med både potte og do-ring, oppmuntringer, klistremerker osv. Men han synes liksom det var så greit med bleia, var ikke videre interessert i å slutte med den i det hele tatt. Så da han nærmet seg 3,5 år begynte vi og bli litt fortvilet, jeg maste nok mer enn jeg oppmuntret i perioder, så pappa'n foreslo at vi heller skulle ignorere det hele en stund. Det synes jeg var fryktelig vanskelig, men gikk med på å prøve. Og helt av seg selv kom han en dag og sa at nå ville han begynne med truser og slutte med bleier!!! I løpet av fem sommerdager var han tørr både dag og natt. Ble nesten litt sjokkert, men selvfølgelig veldig glad :-)

Lykke til
SolPi@
00:34 8.06.2006
Godt å høre at det kan ordne seg selv når mor bare klarer å dempe sin motivasjon og la poden bestemme tempoet selv.. (en utfordring for meg, men begynner vel å fatte poenget)
blond
15:55 28.07.2006
Jeg jobber i bhg, og min erfaring er at de fleste barn slutter med bleie når de er "klare" for det selv. Man kan ikke bestemme når noen skal slutte med bleie. Det er noe de må finne ut av selv. Har selv ei datter på 4,5 år som fortsatt bruker bleie, på natta, er det da, men som mor var jeg ganske fortvila over det, og spurte på helsestasjon når d var normalt og slutte med bleie på natta, og hun roet meg ned med at det kommer når barnet er selv klar for det. Så mitt syn på saken er å la barnet finne ut selv når man er klar til å "kaste" bleia. Jo mer vi voksne stresser med det, jo mer stresset blir også barnet.. Men det er min mening da..
maria maria
19:20 7.08.2006
Hei!

Hvordan har det gått med bleieslutt i sommer? Min gutt har sluttet og jeg er kjempestolt av han! Endelig var han klar og ikke bare jeg...
blond
23:12 6.03.2007
Hmm..når du sier at han får avføring i bleia heeeele dagen..har han problemer med å gå på bæsje?har selv en sønn som jeg ikke fikk bleierein fodi han bæsja litt i trusa hele dagen(man blir ganske lei hele møkkatruser)Jeg spøtre hvorfor han gjorde det og da sa han at han skulle slutte å bæsje..for alltid altså!

Tok han med til legen og da viste det seg at han hadde en tarm som var pottetett!!så han når han gikk og bæsja i trusa så gjorde han ikke det med vilje,men det kom bare fordi det var tett.Jeg måtte igjenom en lang prosess med avføringsmidler..og mye hyl.Etter den kuren så blei han fort bleierein ja.Nå er han stor,men har fortsatt problemer med å gå på do til tider.Vet at dette er noe som ligger til familien da jeg og søskna mine har vært plaga med det samme.

Tenkte bare å si ifra hvis dette var tilfellet for gutten din..hvis ikke..Lykke til!!
mertan80
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem
Google 

BarnetMitt.com    Web

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)