Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

Ut på tur

Her kan dere dele erfaringer og tipse om gode tur steder. Har du en skikkelig god erfaring må du også gjerne sende den til oss så kan vi lage en egen avdeling på dette etterhvert. Mail oss på redaksjonen alfakrøll barnetmitt.com
Vennlig hilsen jordmor Siri
ønsker gode tips til fjellturer med barn!!
21:53 31.05.2006
Har tenkt oss noen dager på fjellet i sommer, hytte til hytte, med våre tre barn på 2, 5 og 7 år. Minsten sitter i meis, og de største er nokså flink til å gå (godt over gjennomsnittet tror jeg).
Noen som har gode forslag til en rute med to eller tre overnattinger? Orker ikke ta med telt og soveposer til fem stykker... så vi må ha det litt "komfortabelt", betjente hytter.
Hvis noen har lest Arne Hjeltnes bok "barn ingen hindring" har vi vurdert "juli" turen hans. (Torfinnsbu-Gjendebu-Eidsbugarden i Jotunheimen). Noen som har gått der med barn?
Bor i Oppland, så vi har jo fjell i "alle retninger". Har ikke noe imot å kjøre noen timer først.
Mannen min har vært litt "deppa" at det har blitt lite fjellturer etter han fikk barn, men en del dagsturer har det blitt. Vil gjerne at alle skal få gode opplevelser, og at harnkanskje klarer å få de med seg på flere turer, enten alene eller hele familien.
PrinsesseSjefen
Sv: ønsker gode tips til fjellturer med barn!!
15:33 6.06.2006
Vi har gått den Jotunheim-turen fra Hjeltnes-boka. Den er kjempefin, og går helt greit for en 7-åring. Litt tøff, men veldig morsomt. Det beste er hvis dere fåtr med dere en familie til med barn på omtrent samme alder.

Ellers er det jo mange fine turer på Hardangervidda, der gikk jeg som barn, og i Trollheimen/vestlandsfjell.
Anonym
20:20 7.06.2006
Det er mulig vi går sammen med deres søskenbarn på 9 og 10 1/2 år, og jeg vet at 7 åringen ser veldig opp til søskenbarnet på 9 år... Er litt spent på om hun på 5 (blir 6 i oktober da) går med de, eller vil holde seg til oss.
Vet du ca hvor lang tid dere brukte på dagsetappene?
Mannen min har gått en del på Hardangervidda i sin ungdom, men hvor er det passe etapper for barn med betjente hytter?
Vi må nok kikke litt på DNT sine sider tenker jeg, men kjekt å høre andres erfaringer.
PrinsesseSjefen
16:12 10.06.2006
Jerg husker ikke helt hvor mange timer, men vi tok det med ro, og vi brukte vel hele dagen begge dagene. Den andre dagen var tung, selv om den egentlig var slakere og lettere å gå, for det var veldig langt fra vi kom ned til vannet og til vi endelig var fremme ved hytten. Den turen fra Torfinnsbu er så fin, fordi naturen er så vill, med store, majestetiske fjelltopper omkring på alle kanter. Barn liker å gå i variert terreng, og det fikk vi virkelig på den turen.

Jeg gikk på Hardangervidda da jeg var 7 år, jeg tror vi gikk i en hel uke,og sov på betjente hytter.
Nå husker jeg ikke hvor vi gikk, men turen endte ihvertfall i Kinsarvik, og vi gikk den fantastisk flotte etappen ned langs elven Kinso, som er en skikkelig brølende og brusende elv/foss. Det husker jeg ennå som veldig fint. Sjekk med turforeningen.

Å, nå ble jeg misunnelig, jeg tror vi får ta med våre barn på tur også.
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem
Google 

BarnetMitt.com    Web

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)