Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

BarnetMitt: 9-12 år

For dere med barn mellom ni og tolv år. Her kan dere diskutere og utveksle erfaringer.
Gutter og overnattinger, venner og middager
 15:29 27.05.2006
Hvordan er det med deres 10-11 år gammle gutter, overnatter han mye hos venner og har dere ofte vennene hans på overnatting?

Her synes jeg det er litt for ofte og har satt foten ned nå. Trodde egentlig det var en jente greie det der. Jeg kan ikke huske at noen av guttene jeg vokste opp med overnattet hos hverandre. Mannen min mener også at dem som gutter ikke overnattet hos hverandre, med mindre det var snakk om at foreldrene hans skulle bort.

En annen ting jeg har lagt merke til har tatt litt av. Er dette med middag til min sønns venner. Det er titt og ofte at han spør om å få ha venner til middag. Jeg har begynt å si nei nå, for jeg er lei av å ikke få middag selv fordi vennene må få mat. Har lagt merke til at dersom vi skal spise middag og sønnen har venner her, så ser dem rart på meg når jeg sier dem må vente på rommet hans. Det er vist totalt uakseptabelt vist.

Da jeg vokste opp, så var det en selvfølge at jeg endten gikk hjem for å spise selv når veninnene mine skulle spise eller så ventet jeg på rommet eller ute.

Hvordan er dette hos dere?
Mockanin
Sv: Gutter og overnattinger, venner og middager
 22:53 27.05.2006
Hei!

Vi har både en gutt og en jente på 11år. Jenta overnatter innimellom hos venninner og omvendt, men det har det faktisk ikke vært spørsmål om fra gutten sin side. Jeg har også inntrykk av at det er en jentegreie
:-)

Når det gjelder venner til middag så er regelen helt klar her hos oss på at det kan foregå en gang i blant, men aldri uten at jeg vet om det før vi lager middag(hadde også mye mas om det en periode). Jeg har forklart at jeg ikke beregner mat til en ekstra person og det respekterer ungene her i huset uten store protester. Venner som er på besøk må vente på rommet. Hva de tenker og mener om det bekymrer meg ikke så mye:-)

Ellers passer vi på å etterlyse ungene våre rundt middagstider når de er på besøk hos andre sånn at de blir vant til at det er sånn det skal være.

For å bøte på at jeg noen ganger føler at jeg er litt streng akkurat på det området, hender det at vi legger opp til at venner kan spise hos oss innimellom hvis vi har god tid, f.eks i helgene. Det fungerer fint hos oss.

Mvh
Moken
 00:05 28.05.2006
Venner til middag synes jeg bare er hyggelig, blir det knapt med middagen tar vi ei skive brød til, det jeg synes er viktigst er at ungene og vennene deres ønsker å være her, og middagen er kjempefin tid til å ta del i deres hverdag på.
sug Iut satan i toern
 09:39 28.05.2006
Jeg bar bare jenter (vs. har gutt også, men han er bare 21 mnd), og de liker kjemegodt å overnatte og å ha overnattingsbesøk.
De er også sammen med venner så å si hver dag, og veldig ofte er det barn her når vi skal spise.
Da blir de alltid tilbudt å spise med oss. Jeg synes det bare er koselig, og som sug lut sier, blir det for lite, tar vi oss bare en skive i tillegg.Det har cel aldri hendt at jeg har bedt et barn gå hjem bare fordi vi skal ha middag.
Sev når vi har gjester, får de lov til å være her, for vi har aldri så høytidelige folk på besøk at de ikke tåler et ekstra barn rundt bordet eller på vent i stua (hvis de har spist hjemme allerede el.lign.).
La Tessa
 11:37 28.05.2006
Her overnatter og har overnatting både gutten og jenten,.
Og middag får de hvis de vil ha....
Er det ikke nok så lager jeg ofte noe ekstra.
Synes det er kos at vennenne vil tilbringe tid hos oss og at de vil spise her.
Synes det er viktig å vise at vi bryr oss om de som barna våre tilbringer tid med.Og ved middagsbordet får vi sjans til å prate om hva de driver med om dagene osv...
Men det er klart at hver dag med middagsgjester det hadde jeg ikke orket.
Men engang eller to i uken er det ofte en eller 2 ekstra rundt bordet.
4+2 barn
 22:11 28.05.2006
Jeg mener ikke at sønnens venner ikke skal få mat her, men synes det skjer for ofte. Holdningene dems til dette er litt snåle. For her spørres det om den og den kan få komme til middag hos oss. Eller så er det sånn at dem tar det som en selvfølge at dem skal spise her.

Klart at dersom noen skal sove over her, så får dem middag dersom dem er her eller så planlegges det at vedk. skal spise sammen med oss.

Mockanin
 12:15 29.05.2006
Jeg har en gutt på 10 år, og her er det overnattinger nesten hver eneste helg, både fredag og lørdag dersom det ikke er lagt andre planer. Synes det er bare koselig jeg, og liker i grunn best at de sover her, hvis ikke er det jo ikke mye jeg får sett til han. Når det gjelder middagsgjester, er det dagstøtt spørsmål om det. Som regel synes jeg det er bare koselig, for jeg er sinnsykt dårlig på å beregne, og det er alltid noe igjen.
Sånn var det alltid hjemme hos oss da jeg vokste opp, og det ble automatisk sånn at vi møttes hjemme hos oss. Dette er noe jeg gjerne vil overføre til min sønn og hans venner. De blir snart så store at man må begynne å tenke på sex og rusproblematikk, og da blir det enda viktigere at de føler at vårt hjem er et sted de kan møtes og blir godt tatt i mot.
frøken trøtt...*venter jente*
 19:44 29.05.2006
Jeg fikk også lyst til å tilføye noe i forhold til mitt innlegg.

Dersom våre 4 barn skulle ha middagsgjester akkurat når de ønsker det så ville vi gått konkurs:-). Men det er ikke eneste grunn til å si nei.

6 stykker rundt bordet holder i massevis for meg, dessuten er middagen eneste faste samlingspunkt for hele familien i løpet av dagen. Da har vi masse å prate om. Når er det ellers tid med full jobb, skole og barnehage?? Jeg ønsker at mine barn stort sett kommer hjem til middag og det tror jeg faktisk de setter pris på:-)

Det er flott at barna har venner og de må gjerne være her hos oss. Venner har de på besøk stort sett hele tiden, og vi klarer å få god kontakt med dem selv om de ikke spiser middag her, og selvfølgelig; ved overnatting eller planlagt besøk så får de da mat! Og skulle det ellers knipe om så får de også en brødskive:-)

Men all honnør til de som ønsker venner velkommen tilbords uansett når det måtte være, for med 4 barn og full jobb så er ikke jeg en av dem som har overskudd til det;-)

Mvh
Moken
 09:09 30.05.2006
Det har jeg full forståelse for.
Det er klart det hadde blitt for mye for de fleste når man har 4 barn i "ha-venner-på besøk-alder" hvis de alltid skulle hatt noen venner til middag.
Tror ikke jeg hadde orket det selv.

Men med bare 2 jenter i den alderen, går det helt fint, og er bare koselig.
La Tessa
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------