Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

BarnetMitt: 9-12 år

For dere med barn mellom ni og tolv år. Her kan dere diskutere og utveksle erfaringer.
Når barnas venner juger for deg
 15:52 23.05.2006
Hvordan reagerer du når dine barns venner juger for deg? Sier du i fra at du ikke aksepterer det?

Min sønn på 11 år har titt og ofte venner på besøk. De aller fleste kjenner vi godt og har noe omgang med foreldrene dems.
Det er spesiellt en som ikke er snauere enn at han faktisk juger meg rett opp i ansiktet. Jeg har tatt han på det flere ganger og gitt han streng beskjed om at det er ikke godtatt oppførsel her i huset. Vet at han juger en del hjemme også.
Anonym
Sv: Når barnas venner juger for deg
 16:05 23.05.2006
Hadde det vært her hos meg så hadde jeg sagt til den ungen at jeg ikke ville han han hos meg før han hadde sluttet å lyve. Også hadde jeg sagt i fra til foreldrene, du sier ingenting om de vet om juginga hans så jeg går ut i fra at de ikke vet det
Anonym
Sv: Når barnas venner juger for deg
 12:59 24.05.2006
Noen barn har ganske hemningsløs fantasi, og litt vanskelig for å skille mellom fantasifortellinger om hvordan ting gjerne skulle vært (skryt og skrøner) og det å snakke helt sant. Alle barn utforsker grenselandet mellom løgn og sannhet (dessuten er det ofte flere forskjellige sannheter om hva som egentlig har skjedd, avhengig av ståsted). Men om man kaller det løgn (anklager direkte: du lyver!!) gjør man det vel som oftest enda verre ved at man da tvinger dem opp i et hjørne de ikke kan komme seg ut av med æren i behold uten å ta en skikkelig løgn: "Neehei så, for det er helt sant" eller ved å ro så det fosser: "ehe, det var jo ikke akkurat det jeg sa da, men..."

Jeg har mye bedre erfaring med å ta det med litt humor (la dem skjønne at jeg ikke tror på et ord av det, uten å anklage dem for å være en løgner: for eksempel ved si at "hehe det var litt av en skrøne, du er jammen flink å lage fortellinger". Om det gjelder fortellinger, og når det gjelder "løgner" om f.eks hva noen får lov til (utetider, leggetider, ukepengetariff, etc.) - for eksempel ved å si at "hehe, bra forsøk, det er lov å prøve seg, men det der tror jeg at jeg må sjekke med foreldrene dine!"

- så skjønner de at du gjennomskuer dem, uten at du trenger å ydmyke dem mer enn nødvendig.
høne- mor
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------