BarnetMitt: 9-12 år
For dere med barn mellom ni og tolv år. Her kan dere diskutere og utveksle erfaringer.
Lommepenger? Ukelønn? |
12:26 18.04.2006 |
|---|---|
Så fint at vi har fått dette forumet for "mellom-store" unger! Jeg legger derfor inn innlegget mitt fra tenåringsforum hit: Hvordan ordner dere det med evt lommepenger/ukelønn til ungene? Har en elleveåring. Jeg vil at det skal ligge noe plikt til pengene, og har lagd et system med jobber som betaler omtrent en femmer hver (i tillegg til at han selvsagt får penger til det han trenger/lommepenger til turer og arrangementer og sånt). Sånn kan han faktisk tjene et par hundrelapper om han virkelig vil, og i alle fall en femtilapp (støvsuge hele huset, eller passe søsteren sin et par timer). Jeg er helt imot å få penger bare rett i hånda uten bindinger til hverken jobb eller spesielle anledninger - resten av livet er ikke slik. Vi har avtale om at rommet sitt må han ta gratis, selvsagt, og rydde etter seg ved bordet og sånn, ellers kan han enten melde seg frivillig eller jeg kan pålegge ham jobber jeg ønsker gjort. Har gått greit, men andre i klassen hans får visstnok en hundrelapp eller to helt uten å måtte gjøre noe. Blir ikke det litt feil? I den alderen er det tross alt ikke mye de skal bruke pengene på (kino, kafe, etc) annet enn godteri og tull - annerledes med litt eldre unger (hvor er 8-12-forumet når man trenger det?) som har et annet og friere sosialt liv på egenhånd. Hva tenker dere? |
|
| sug lut | |
Sv: Lommepenger? Ukelønn? |
13:36 18.04.2006 |
|---|---|