BarnetMitt: 9-12 år
For dere med barn mellom ni og tolv år. Her kan dere diskutere og utveksle erfaringer.
Lommepenger? Ukelønn? |
12:26 18.04.2006 |
|---|---|
Så fint at vi har fått dette forumet for "mellom-store" unger! Jeg legger derfor inn innlegget mitt fra tenåringsforum hit: Hvordan ordner dere det med evt lommepenger/ukelønn til ungene? Har en elleveåring. Jeg vil at det skal ligge noe plikt til pengene, og har lagd et system med jobber som betaler omtrent en femmer hver (i tillegg til at han selvsagt får penger til det han trenger/lommepenger til turer og arrangementer og sånt). Sånn kan han faktisk tjene et par hundrelapper om han virkelig vil, og i alle fall en femtilapp (støvsuge hele huset, eller passe søsteren sin et par timer). Jeg er helt imot å få penger bare rett i hånda uten bindinger til hverken jobb eller spesielle anledninger - resten av livet er ikke slik. Vi har avtale om at rommet sitt må han ta gratis, selvsagt, og rydde etter seg ved bordet og sånn, ellers kan han enten melde seg frivillig eller jeg kan pålegge ham jobber jeg ønsker gjort. Har gått greit, men andre i klassen hans får visstnok en hundrelapp eller to helt uten å måtte gjøre noe. Blir ikke det litt feil? I den alderen er det tross alt ikke mye de skal bruke pengene på (kino, kafe, etc) annet enn godteri og tull - annerledes med litt eldre unger (hvor er 8-12-forumet når man trenger det?) som har et annet og friere sosialt liv på egenhånd. Hva tenker dere? |
|
| sug lut | |
Sv: Lommepenger? Ukelønn? |
13:36 18.04.2006 |
|---|---|
Er så enig med deg! Her i huset er det også slik at hun på 10 år må jobbe for å tjene litt ekstra. Vi har satt opp et skjema der hun kan krysse av hva hun har gjort i løpet av mnd, og så summerer vi opp når mnd er slutt. Det er ikke så store lønna for enkelte av jobbene, men i sluttsum så blir det som regel en bra sum. Og det er jo som du sier, i den alderen er det ikke mye de trenger penger til. Synes barna har godt av å gjøre litt for å få penger. Tror de lærer å ta litt ansvar og at de skjønner at pengene ikke kommer dalende av seg selv. Er tante til en gutt på snart 13 som er vant til å få penger uten å trenge å gjøre noe for det. Og det virker ikke som han har noen begrensninger når det gjelder å bruke penger. Pengepungen er jo til stadighet oppfyllt samme hvor mye han bruker! Nei, jeg tror i likhet med deg at ungene ikke har vondt av å ta litt ansvar for å tjene sine egne penger. |
|
| trøndermamma | |
12:30 8.06.2006 |
|---|---|
Mine to på 9 og 10 har faste oppgaver som skal gjøres hver uke for at de skal få ukelønn. I tillegg må de kunne ta småoppgaver når jeg ber dem om det. Dette fungerer veldig fint. Syns det er viktig å lære dem opp til at de må bidra i husholdningen ved å gi dem passende oppgaver som er faste. |
|
| Anonym | |
08:04 12.06.2006 |
|---|---|
Hei Det med lommepenger er ikke alltid så lett. Her i huset har vi valgt å ikke ha en direkte sammenheng mellom ukelønn og arbeidsoppgaver. Han får 50 kr av oss hver måned, og det er mest for å øve seg på å ha kontroll på egne penger. Han har en del faste oppgaver, f.eks. skal han holde rommet ryddig og det skal moppes og skiftes sengeklær en dag i uka, rydder ut av oppvaskmaskinen og setter på plass det som er håndvasket og i tillegg hjelper han til når han har tid og jeg eller pappan trenger hjelp. Jeg vil at han skal venne seg til å måtte ta i et tak for familien, uten at penger skal være drivkraften. Lommepengene kan inndras dersom han ikke har gjort noen av de faste pliktene, og ikke gjør det etter påminnelse fra oss. Dersom han ønsker mer enn 50 kr å rutte med, kan han spørre oss. Litt større oppgaver som vikrelig hjelper oss om han gjør og egentlig er ting jeg eller pappan skal gjøre, kan han få litt ekstra for. F.eks. fikk han litt ekstra da han vasket og ordnet sykkelen min, noe jeg burde ha gjort men hadde ikke hatt tid. Han har også tatt småjobber hos tanter, onkler og besteforeldre for å få litt mer penger til sommeren. Selv om vi gjør det litt forskjellig, synes jeg deres ordning ser grei ut. Synes ikke barn skal få stappet lommene fulle av penger uten å gjøre noe hjemme. De bør ha litt penger, men det bør også være såpass begrenset at de lærer seg å prioritere det de har lyst på. Viktig læring, det! |
|
| Anonym | |
14:40 12.06.2006 |
|---|---|
Har barn på 9, 7 og 5 . De får tilbud om 30,- hver fredag dersom rommet er ryddet (jeg må kunne støvsuge) + at de har gjort ukeoppgaven sin (tømme søppel, feie trappa ute, støvsuge). INgen forhandlinger - enten alt gjort ellers ingen penger. Har prøvd dette ut nå i 4-5 uker. Resultat: Jente på 7 har fått utbet. 60,- (2 uker) - de andre 0,-. Hadde nok forventet at de var mer ivrige etter å tjene penger... - men vi får holde på. Gutt 9 år får penger når han skal på turnering ect - de andre er det ikke særlig aktuelt for enda. Utfordring at besteforeldre fort stikker til dem litt når de skal på tur (er jo bra det - men hvorfor tjene noe selv når farmor gir meg penger likevel ?) - og må nok ta en runde med besteforeldre der vi ber dem gi noen arb. oppgaver til ungene slik at de kan "tjene" litt hos dem i stedenfor. Dette er utfordrende - men Rom ble ikke bygd på en dag - og det blir vel mest sannsynlig ansvarlige og arbeidslystige mennesker av dem til slutt - selv om det ikke alltid ser like lyst ut. Som foreldre føler en jo fort at en driver "hotell" ! ;) |
|
| mimmi_nr_5 | |
11:15 13.06.2006 |
|---|---|
Synes egentlig barn skal hjelpe til hjemme uansett. Skal ikke være sånn at de bare kan "kjøpe seg fri" heller (er jo i realiteten det de gjør når de velger bort penger og heller har det rotete). Dersom inndraging av lommepenger ikke er nok, får man bruke andre metoder. Det er hvertfall mitt synspunkt. |
|
| Anonym | |
18:05 13.06.2006 |
|---|---|
Jeg har 5 barn (alder; 14, 12, 8, 7 og 2 år) Mine får fast 30 kr. hver lørdag. De har ingen faste oppgaver, men jeg krever at de hjelper til her hjemme likevel. De må f.eks. ta ut av oppvaskmaskin, støvsuge, kaste søppel, passe lillesøster, gå i butikken etc etc. (rydde bort tallerkner etter mat, skylle og sette i oppvaskmaskin er også en selvfølge :) Av en eller annen grunn føler jeg at de skal hjelpe til uten å tjene penger på hver minste detalj. Og at de pengene de får på lørdager er litt godte/blad penger. Da kjøper ikke vi annet godteri på lørdag heller (utenom potetgull og brus :) Om de vil tjene seg ekstra penger, så går dette på å stable ved, klippe gress, beise hus, ta med lillesøster på lekeplassen en times tid o.l. Dette synes vi fungerer greit her i huset :) |
|
| Rusketuska | |
17:30 25.06.2006 |
|---|---|
Vi praktiserer det sånn: Ungene kan få intil 100 kr i uka ( 8 og 10, snart 9 og 11). Men da må de gjøre alt som står i arbeidskontrakten. Rydde rommene sine, ta av bordet, osv. Om de ikke gjør som vi har avtalt blir det trekk i ukelønna. Grunnen til at vi har nedskrevet avtale er pga 8åringens adhd, og hans behov for rutiner. Fra høsten skal vi utvide systemet med avkryssning for om de har gjort dagens plikter eller ikke. Det viser seg nå at han på 10 har Asperger så derfor trenger han og litt strengere rutiner enn hva vi har hatt for å fungere optimalt. |
|
| ls&B | |
09:42 12.08.2006 |
|---|---|
Hei. Stikker innom for å si at jeg ble så glad når jeg leste dette innlegget og svarene. Dette styrker meg i troen på at jeg er på rett vei. Har vært for slepphent med min 10 åring, men "jobber" nå for å prøve å rette opp en del før han når tenårene........ |
|
| Koalawoman | |
21:17 14.08.2006 |
|---|---|
jeg er tildels enig med Sug lut. barn i denne aldersgruppen bør ikke ha noen stort behov for mye penger mellom hendene. Vi har praktisert det slik at gutten vår på 9 har faste oppgaver i huset uten at det betyr at han skal få betalt for det. I en familie hjelper alle til med det hverdagslige uten å forvente betaling, er vår tanke. Men før ferien o.l. kan han få noen ekstra oppgaver som f.eks. hjelpe til å stable ved, hjelpe til å rydde i boden o.l. og dette får han ekstra "feriepenger" for. slik får han begrep om både det å stille opp for hverandre, og at man ved litt ekstra innsats kan tjene noen kroner. ellers får han penger hvis det er noe han skal, lørdagsgodt kjøper vi inn felles, og innimellom får han noen kroner til å legge på sparebøssa hvis det er noe han sparer til, gjerne som en form for premiering for noe bra han har gjort. hittil fungerer dette bra hos oss, men han er jo fremdeles ikke mer enn 9 år, og behovet kan nok forandre seg betraktelig i de nærmeste årene... |
|
| ruth cole | |
19:08 18.08.2006 |
|---|---|
her i huset får dei ikke faste ukepenger for eg synes at vi skal ha en del oppgave som skal utføres uten betaling. dei går på håndball og fotball og da blir det en del utlegg med det og det har eg sagt at skal dei ha penger til å vera med på turer å slikt må dei og utføre arbeidsoppgaver hjemme. Det erdei to eldste på 10 og 12 dette gjelder, dei tre minste er for små (4,3 og 6md) |
|
| femmermam | |
00:13 27.08.2006 |
|---|---|
Synes dette var en fin tråd å starte det er intersant å høre hvordan andre foreldre legger opp arbeids oppgaver mot ukelønn.Sønnen min på 10 må legge tøyet sitt inn i skapet da har jeg brettet det og lagt det på sengen støvsuge hver Fredag rydde rommet 2 ganger i uka pluss litt ekstra småting som å ta søppla gå på butikken og rydde sko i gangen.Han får 35 kr i uken + Billy blad .Sønnen min på 9 får 30 kr og legger tøyet sitt i skapet pluss litt andre ting som jeg vil ha hjelp til.Jenta på 5år får 25 kr og må rydde sitt rom og setet skoene på plass i gangen.Mine barn er ikke flinke til å sette skoene på plass en her og en der.:)Kino og turneringer og aktiviteter utenom holder vi utenom. |
|
| rottgirl | |
00:53 29.08.2006 |
|---|---|
De har faste rutiner med å rydde av middagsbordet, og tømme oppvaskmasin. De legger på plass sine egne klær, tar av sengetøy som skal vaskes, går ut med søppla, holder orden på rommet sitt. Ser etter lillebror ved behov, skal jobbe bra med lekser. For dette får de: mobilabm. han får internett spill til 100 kr mnd, hun får tl-pakke hver mnd, begge har pc med internet, 50 kr til lørdagsgodt, 50-100 kr ved fotballturneringer. Får innimellom penger til kino og svømming, og jeg tror de har det ganske bra. De er 10 og 12 år, krever vi formye? |
|
| mamma til chris,nikolai,helen | |