Jeg liker ikke at det nytes alkohol når mine barn er til stede. Er vi steder hvor det blir servert alkohol drikker aldri mannen min og jeg alkohol når vi har med oss barna.
Jeg kan derimot ta meg ett glass vin, eller en cider etter at barna er lagt. Men ikke når de er våkne. Når de blir litt eldre kommer vi nok til å vise dem at vi tar oss litt vin av og til. Men syntes de er for små nå.
Når vi var på ferie i ei uke sammen med min sviger mor kjøpte hun øl til alle måltider. Ble som regel aldri mer enn ett par til dagen, men jeg skjønner ikke helt poenget med at en skal plent ha øl og drikke til hamburgere og pomfri når det i tilegg er på en ferie for barna med barna..
Sv: DEBATT, om å drikke alkohol når barn er tilstede
09:10 22.06.2009
Jeg tenker at så lenge man ikke blir beruset, så er det greit. At unger ser at man drikker et glass vin til maten, eller en øl, det har de ikke vondt av. Det er når de voksne blir beruset at det ikke er bra.
Så jeg ser det helt annerledes enn deg, Kokkeli....
Og forskjellen på små og store barn er jo stort sett at de store forstår mer, så å ikke vise dem at du tar et glass vin når de er små, det forstår jeg ikke.... men vi er jo forskjellige,og folk får gjøre som de vil, synes jeg, så lenge barna ikke tar skade.
Jeg ville nok reagert dersom folk vi kjenner var tydelig beruset rundt barna, men hvis de ikke var det så hadde jeg ikke tenkt over det.
09:19 22.06.2009
Jeg er nok mer enig med metamorfose og skjoenner virkelig ikke hvorfor en ikke skal kunne ta seg en oel naar man er paa ferie.
Hva oppnaar man ved aa ikke gjoere det ?
Selv gjoer jeg det sjeldent da jeg ikke er saa glad i alkohol til maten,men ta gjerne et glass hvitvin paa trappa her hjemme i helgene mens ungene er tilstede....
10:13 22.06.2009
Jeg var veldig bestemt på at jeg ikke skulle drikke foran mine barn da min mor er alkoholiker og har utsatt oss for mye rart. Men jeg har med årene innsett at det å ha en "sunt" forhold til alkohol er ikke det samme som å ikke ha det. Jeg er ikke min mor, jeg tar et glass vin og lar det være med det. Min samboer har aldri sett meg full (har vært det mange ganger i min ungdom, men ikke nå som jeg anser meg som voksen) har fått et helt annet forhold til alkohol, drikker et glass eller to for at jeg synes det er godt, ikke for å sjenke meg.
Jeg har ingen problem med at folk tar seg en øl til alle måltid så lenge de ikke blir beruset. Da mener jeg ikke full, men det er mer enn nok om man blir pussa. Dette skal ikke skje foran barna.
22:13 22.06.2009
skorpionfruen... har opplevd det samme som deg... og syns også det er viktig for barna å vite, at det går an å ha et fornuftig forhold til alkohol, at man kan drikke det,for kosens skyld, og ikke for å bli beruset...
Jeg selv er " nesten" avholds...men har ikke problem med at barna ser andre nyter alkohol, med måte...
10:36 22.06.2009
Jeg ser ikke problemet med å ta en øl eller et glass vin foran barna,men aldri så mye at man blir "susete". :-)
Iskald øl når det er varmt ute er rett og slett heeeelt fantastisk!!!!!
(og iforhold til ferieturer er det ikke alle steder som selger alkoholfri øl slik det er i Norge)
20:01 22.06.2009
Det er ikke noe galt i å drikke alkohol mens barna er tilstedet i seg selv. Problemet er at en del voksne ikke vet hvor grensen går for barna, når de merker at de voksne forandrer seg litt og opplever det som negativt. Det er glidende overganger mellom å være beruset og være avslappet som følge av alkoholen. Voksnes grenser kan gå andre steder enn de gjør for barna. Barn merker alkoholens effekter før voksne.
Jeg er ukonfertabel med at folk drikker, selv om det bare er et glass til maten. Jeg vet at det er mitt problem og vil ikke at det skal overføres til barna mine. Derfor forsøker jeg å mestre det så godt jeg kan, eller undertrykke den lille angsten og usikkerheten som ligger der. Jeg tror jeg klarer det godt.
Hvorfor unngår du et glass mens barna er våkne? Og hvorfor er det mer ok når ungene er i seng? Jeg skjønner ikke hvordan du tenker når du sier at dere vil "vise dem at vi tar oss litt vin" når de er eldre?
Jeg synes alkohol hører de voksne til og synes det passer bedre etter barna har lagt seg enn før. Akkurat som duk, stearinlys og rolig musikk passer bedre når de er i seng fordi jeg vet at jeg får nyte det i fred uten stadige hvorfor-spørsmål. Det er slik jeg liker det, men aksepterer at andre ikke gjør det slik.
20:55 22.06.2009
Jeg tar meg et glass vin eller et par øl etter at mine er i seng fordi det er da jeg og mannen min kan slappe av sammen og gjøre "voksenting", som også bla betyr stearinlys og rolig musikk. Har ikke noe å gjøre med at det er mer eller mindre ok etter at de er i seng, men det er en del av mamma og pappas kose seg sammen tid.
Hender jeg tar en kald øl en sommerdag før de legger seg ôg, forteller dem da at det er "voksendrikke" og ikke sånn drikke som barn liker.
Pleier ikke servere alkohol i selskap hvor barn også er tilstede, evt får de som vil ha en cognac til kaffen etter at barna er lagt seg.
Har heldigvis ingen vonde minner om foreldre eller andre voksne og alkohol fra min barndom, og foreldrene mine kunne godt ta seg et par glass vin på fredagskvelden før vi var i seng.
Vil tro at hvordan vi velger å nyte alkohol i forbindelse med om barn er tilstede eller ei, har vel mye å gjøre med hvordan vi selv opplevde slike ting i egen barndom.
Anonym
22:12 22.06.2009
Gjør meg ingenting om andre drikker når ungen min er der. Men har valgt å ikke drikke mens han er med. Kan ta meg ett glass vin eller to etter at han har lagt seg, men det er kun pga at han så og si aldri våkner på natta. Når han blir større, skolealder kanskje? så tror jeg saken blir litt annerledes. Men HVER dag i ferien? Nei tror ikke det kommer til å skje nei. Sviger er ganske si på flaska, men de har valgt å ikke drikke når vi er der. Heldigvis. men det tror jeg er pga at de er klar over at de kanskje kommer til å ta for mye.
22:47 22.06.2009
Først av alt må jeg si at jeg er glad så mange svarte denne tråden. Kjekt med en god debatt inniblandt.
Jeg er jo ikke avholds i det hele tatt. Ikke mannen min heller. Men vi er jo ikke personer som drikker vin slik for kos heller. Det er heller sjelden vi kommer på det. Med tanke på å drikke foran barna var det noe vi bestemte oss for og ikke gjøre når vi fikk barn. Det betyr ikke at vi aldri har gjort det, men kan nok telle på en hand når det har blitt gjort.
Jeg vet egentlig ikke helt hvorfor jeg ikke liker det. Synes bare ikke alokohol og barn hører sammen. Grunnen til at jeg skrev at jeg iallefall ikke gjorde det nå når barna var små, men kanskje kom til å gjøre det når barna er større er pga når barn er små (ikke for små heller, spedbarn ol); men sånn 3,4,5,6,7,8 år så er de mer var for endringer hos voksne, og blir gjerne mer utrygge for dette. Når de er eldre hadde de jo ikke blitt redde, engstelige fordi om voksne evnt lo litt mer enn vanlig.
Hvert år, særlig hver jul er det jo slike kampanjer på tv, radio, aviser om at en ikke bør nyte alkohol når det er barn til stede. At det er mange barn som gruer seg til julen fordi de vet det blir en evig laange fest for de voksne rundt dem. Og mange mange voksne, ja nok mange mer enn det vi tror forandrer adferd etter bare ett glass eller to med vin. Så derfor synes jeg for min del at jeg kan like godt vente til barna er i seng med og ta meg ett glass vin. Og ikke plent drikke mens barna er til stede.
Men som det ble nevnt her, godt vi er forskjellige alle sammen. Jeg vil og at barna mine skal få ett naturlig forhold til det. Men hva som er "ett naturlig forhold" kan vel og diskuteres???
09:58 25.06.2009
Jeg ser ikke noe galt i det nei, for som folk sier her så skader det ikke å ta ett glass øl eller vin når barna er oppe....
Jeg har en gutt på 7 år og han har sett meg drikke øl, selv om det er veldig sjeldent. SÅnn som nå i sommer kan det være godt å ta ei "kald ei" på terrassen f.eks men man griller eller klipper plenen.
12:36 25.06.2009
Et naturlig forhold til alkohol, er for meg, at man kan drikke 1 eller 2 glass med øl.vin, etc, uten å ha lyst på mer for å bli beruset, men for å svelge det ned med mat, eller kun for kosens skyld.... :o)
12:05 26.06.2009
"Naturlig" forhold til alkohol er for meg å kunne drikke, eller se på at andre drikker, uten at det vekker spesielle følelser eller trang til å drikke mer.