Det er vitkig å vurdere den generelle allmenntilstanden til det enkelte barnet... fra gang til gang. Bruke blikket og snakke med med ansatte som kanskje er gode på slike vurderinger er like viktig som å ta frem febermåleren i tide og utide.
Men hva er diare?
Ja og mange barnehager fører ulik praksis, og har ulik terksel.
Ved siden av må man tenke på foreldrene har en jobb de skal gjøre og forholde seg til, og jeg er veldig enig med deg at man kan ikke ringe foreldrene i hvert tilfelle. Det man kan gjøre er å ringe og informere og fortelle de at slik er situasjonen har dere feks. mulighet til å korte ned på dagen til barnet deres. Lytt til og hør hva de tenker og mener. Derfor mener jeg det er svært viktig og få innhentet mest info ved avskjeden og garderobe situasjonen om morgen som kan være et grunnlag for videre tiltak og vurderinger for resten av dagen.
Dessuten er det ansattes jobb å sørge for at ungen har det best mulig. Det er foreldrene som kjenner barnet sitt aller best!
Feks. hvis man kjenner barnet som en aktiv, glad, fornøyd, energisk, utholden unge, og i en slik situasjon blir det motsatte... Passiv,innadvendt,og misfornøyd... Blank i øyene, kanskje hard i magen og bleiene skiftes ofte og det er stram nesten lik oppkast lukt og det er mer vann enn avføring i bleia vil jeg ha gjort noe.
Alltid viktig og tenke på hva som er det beste for barnet.
Dessuten er det også viktig for barnet når det først har blitt syk at det får lov til å bli frisk... det er alltid lettere å bli syk når barnet er nesten frisk og ikke helt 100%, fordi imunnforsvaret er på vei til å bygge seg opp etter en infeksjon eller sykdom. Da er man sårbar. |