Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

AD/HD debatten

Ca. 3-5 % av alle barn i Norge har AD/HD i lettere eller alvorlig grad. Her kan dere foreldre diskutere og utveksle erfaringer rundt det å ha et barn med AD/HD. Hvor får man hjelp og hva slags hjelp finnes? Send oss også gjerne tips om det er noe vi burde skrive mer om.
Er det noen her som har hørt eller lest om indigobarna?
23:32 12.10.2008
Det er en fin ting å google... jeg har en liten tanke om at det kan være noe i dette. Det er en litt annen innfallsvinkel på hvorfor mange barn har slike "symptomer" som man kaller ADHD/ADD.
Anonym
Sv: Er det noen her som har hørt eller lest om indigobarna?
00:22 13.10.2008
De "symptomene" vi kaller ADHD/ADD er så reelle for de som virkelig lider under dem, at det hjelper ikke hvor mye vi enn kaller det noe så positivt som "indigobarn". ADHD-barn er et alternativ du bør tenke litt mer på. En kan jo bare kalle dem indigobarn, men hjelp må de ha og det må familiene også.

En kan ikke la være å hjelpe dem til å passe inn, og til å klare sin hverdag, fordi om en skulle mene at det ikke er ADHD, men indigobarn en har med å gjøre. Hjelpen og tiltakene må være der, samme hva en kaller det. Det er ikke diagnosen som utløser problemene, de er der allerede. Og hjelpen og tiltakene er etter problemområde. Diagnoser hjelper en å finne mer riktige tiltak, utfra erfaring med andre barn med samme diagnose.

Jeg må si jeg finner det litt fornærmende at du sier det du gjør;".....mange barn har slike "symptomer" som man kaller ADHD/ADD."
Anonym
09:33 13.10.2008
Ehm...fornærmende? Jaja,man kan vel la seg fornærmes av det meste.
Jeg har en sønn med ADHD og er til utredning selv. Jeg er sykepleier,og har det naturvitenskapelige/medisinske synet inne i forhold til årsaker og symptomer og behandling. Men jeg er også åpen for andre synsvinkler på ting,og da ikke bare på ADHD-diagnosen.

Jeg synes da man må kunne uttrykke sine tanker om ting åpent uten å behøve å bebreides for å ha fornærmet noen? Er det at jeg har andre vinklinger på ting,en fornærmelse for andre? Er det ikke rom for å ha ulike meninger om ting,eller at man velger å være åpen for flere alternative synsvinkler? Hmm...

Jeg er skeptisk til hele diagnostiseringen av ADHD,fordi det ikke er dokumentert vitenskapelig at det er en svikt,slik de har en teori om og baserer den medisinske behandlingen på.
Men det betyr ikke at jeg utelukker det som en sannhet,jeg bare prøver å forholde meg ÅPEN. Èn sannhet utelukker ikke en annen...det er mange veier til Rom,og det er mange oppfatninger av verden;)
Anonym
13:53 14.10.2008
Så hverken du eller din sønn er lilla da skjønner jeg, ettersom dere er berettiget til å ha diagnosen. Og dersom du er så skeptisk, hvorfor skal du da utrede både deg selv og ungen?

Beklager, men sånne innlegg synes jeg er tull og drit, og det du skriver henger ikke på greip.
Inga Bling
16:01 14.10.2008
Hva mener du med det,verken jeg eller min sønn er lilla? Det jeg nettopp sier er at kanskje jeg og min sønn nettopp ER "lilla" som du kaller det,eller indigobarn som det kalles. Har du lest eller hørt om dette før,siden du er så bastant negativ mot det? Har du gjort deg opp en mening eller bare avfeid det som tull fordi det er noe helt utenfor din tankeverden,og derfor må det jo selvsagt være feil?

Hvorfor evner så få å ha flere vinklinger på ting samtidig undrer jeg meg over? Bare fordi jeg har en åpenhet for dette,fordi jeg velger å tro at kanskje det er en sannhet i dette,utelukker det meg da fra å kunne tro på flere alternative sannheter, eller vinklinger,på det samme temaet? Det er jo nettopp slike uenigheter og lukkethet for andres syn på ting som gjør at det blir krig i verden vet du;)

Vet du,selv om jeg har dette som en "alternativ sannhet" for meg selv,så er det kjempefint å få en utredning og diagnose,fordi det er nettopp det som utløser masse rettigheter! Jeg har økonomi til å jobbe redusert,og mange av tiltakene og anbefalingene er kjempefint for barna,uansett om de er indigobarn eller ADHDbarn. Så man må jo jobbe med systemet og ikke mot det,ikke sant;) Hehe...
Anonym
17:14 14.10.2008
Jeg er alternativ på mange måter selv, men dette virker på meg som om du leter etter noe "finere" å kalle problemene. De er der om du kaller dem grønne, bare at navnet de har fått er ADHD. Og det er for at alle skal kalle dem det samme, slik at en vet hva en snakker om. Akkurat som at når jeg sier sol, så vet du hva jeg mener, sant?

Sitat: "Jeg er skeptisk til hele diagnostiseringen av ADHD,fordi det ikke er dokumentert vitenskapelig at det er en svikt,slik de har en teori om og baserer den medisinske behandlingen på. "

Dette har du skrevet selv, lenger oppe, HI. Så dette vil da bety at du er mot medisinering av ADHD, da, siden du er skeptisk til hele greia?

Og vil du virkelig la barnet ditt få en diagnose(for resten av livet) som du mener ikke finnes, bare for at du skal få penger nå? Kan ikke være seriøse problem dere har da.

Og så mange rettigheter har en ikke pga ADHD-diagnosen, en må slite hardt for de "rettighetene" en vil ha.

Og hvor finner en bevisene(vitenskapelige) for Indigobarn? Hører på de som påstår de ser aura?

Tullete fra ende til annen.

Hlsen mamma til ADHD-tenåring.
Anonym
18:25 14.10.2008
Det er ikke snakk om å finne et finere navn på det,du forstår ikke hva jeg sier.
Indigobarn-teorien er ingen vitenskap slik som medisinsk vitenskap er. Derfor krever heller ingen vitenskapelige dokumentasjon for de teoriene som fremstilles. Det gjør det derimot for medisinske diagnoser! For meg er dette med indigobarn og krystallbarn mer et verdenssyn eller en tro, det går på åndelighet og menneskenes utvikling på jorden. Så disse teoriene er vanskelig å sammenligne i det hele tatt.

Grunnen til at jeg la ut dette innlegget var for de som kanskje kan være åpne for dette. Det var ikke ment å provosere noen,det var hyggelig ment.

Og det at man kaller egenskapene hos noen barn enten ADHD,eller om man kaller slike barn indigobarn utgjør kanskje ikke noen forskjell på hvordan "symptomene" faktisk utarter seg. Men det utgjør en STOR forskjell på hva man anser som årsaken til dem,og hva man mener er bra for disse barna,hvilke hensyn som må tas og hva som er bra for deres helse og velvære.
Anonym
19:54 14.10.2008
Ja, men det hørtes jo ut som du vil ha ADHD diagnosen på både deg selv og barnet. Og da blir jo opplegget i skole/barnehage deretter. Du kan ikke komme med "diagnosen" Indigobarn, og tro at skole/bhg vil legge opp støtteopplegg etter det(hva slags opplegg hadde det blitt, forresten?). Og da faller jo det du sier om ulike hensyn osv ut, for da er det ikke forskjell på indigobarn og ADHD diagnosen, også i følge deg.

Og ikke kan du ha et helt annet opplegg hjemme i forhold til skole/bhg, for det vil jo bare skape kluss for barnet.

Skjønner faktisk tankegangen din, selv om du sikkert ikke tror det;) MEN det betyr ikke at jeg er helt enig med deg. Jeg har gått etter hva jeg har sett har vært best for mitt barn opp igjennom, og sett hvordan han sliter. så opplegget har vært etter hva han har trengt, og ikke bare hva "de med ADHD" trenger vanligvis. Og sånn er det med alle som har ADHD; de trenger veldig individuelle opplegg, fordi alle har ADHD på "sin" måte. Så da er det vel det samme om det er ADHD eller indigo? Jeg velger ADHD, for det er faktisk lettere å forklare, uansett;)

Og hvordan kan du VITE at akkurat du har et indigobarn? Bare tror du det? Og tenk om du ikke har det, da? Det er jo ikke alle barn det er snakk om, bare noen. Ja, jeg har lest om det flere ganger;)

Og jeg diskuterer vel egentlig bare med deg;)

mamma'n til ADHD-tenåringen:)
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem
Google 

BarnetMitt.com    Web

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)