Ca. 3-5 % av alle barn i Norge har AD/HD i lettere eller alvorlig grad. Her kan dere foreldre diskutere og utveksle erfaringer rundt det å ha et barn med AD/HD. Hvor får man hjelp og hva slags hjelp finnes? Send oss også gjerne tips om det er noe vi burde skrive mer om.
Jeg har fått startet utredning mtp ADHD/ADD av meg selv i dag.
19:35 3.10.2008
Rart, men jeg var på BUP pga at jeg skulle få resultatet på testene til min unge(retesting pga alderen, har ADHD, Tourettes og så fikk vi vite i dag at Aspergers kan være en del av det hele), og få litt info om videre fremover. Så vi er ikke ferdige med det.
Men det som skjedde, var at jeg har tidligere i denne prossesen fått spørsmål om JEG har ADHD eller ADD. Nei, har jeg sagt, men så har jeg begynt å tenke etter. Og jeg ser jo at jeg har problemer på visse områder(har skrevet et innlegg her om det litt tidligere, noe om "ser at her er flere damer som..."). Men jeg er jo ikke hyper. Så dette nevnte jeg i dag. Da fikk jeg et skjema som visstnok er starten for voksnes utredning. Så psykologen setter altså i gang utredning av meg på BUP, pga min unge tror jeg. Så jeg slapp jo forbi alt av køer, ser det ut som:) Hun sa også at hun hadde lagt merke til at jeg pratet lett og MYE. Og sa det at de var begynt å lure på om "munndiare" er jenters form for hyperaktivitet mange ganger.
Jeg har i tillegg til å se på dette skjemaet, begynt å skrive en liten avhandling om meg selv. Slik at der skal komme frem flere detaljer enn på et avkrysningsskjema på en liten side.
Er litt sånn redsel/glede over at kanskje jeg kan finne ut hvorfor jeg er som jeg er; kan egentlig bare konsentrere meg om en ting av gangen, roter veldig med rutiner i hjemmet. blir forstyrret av lyder/ting dersom jeg skal gjøre noe som ikke er så moro. Utsetter det som er kjedelig/vanskelig i det lengste. Som å betale regninger; det gjør jeg på nettet. Og som alle vet; din baby og diverse spill er jo også på nettet. Så det ender med at tiden går fra meg, før regningene er betalt. Og slik kan jeg holde på i flere dager før regningene faktisk BLIR betalt. Og rydding i huset; flytter ting fra rom til rom, uten egentlig å rydde. Og jeg kan ikke støvsuge eller vaske gulv før jeg har ryddet skikkelig. Og når får jeg støvsugd eller vasket? Meget sjelden, for å si det sånn.
Er her flere som er i prossesen? Og har dere evt måttet vente lenge for å komme til? Eller har flere opplevd at de blir "tatt inn" samtidig med ungen?
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg.
Klikk her for å logge inn eller bli medlem