AD/HD debatten
Ca. 3-5 % av alle barn i Norge har AD/HD i lettere eller alvorlig grad. Her kan dere foreldre diskutere og utveksle erfaringer rundt det å ha et barn med AD/HD. Hvor får man hjelp og hva slags hjelp finnes? Send oss også gjerne tips om det er noe vi burde skrive mer om.
Hvordan ta vare på meg selv oppi alt dette? |
17:05 1.10.2008 |
|---|---|
Jeg er alene med tre barn,det eldste har ADHD. Han har jeg ingen avlastning for,de to minste har vanlig samvær hos sin far. Jeg jobber 60% og har begynt på videreutdanning deltid,altså tilsvarende 50%. Dette fordi den jobben jeg har nå er veldig hektisk,det er ikke det jeg brenner for,og derfor tenker jeg at jeg lettere kan brenne meg UT i den jobben. Det jeg videreutdanner meg i,kan lettere gi meg en dagjobb,som hadde gjort hverdagen veldig mye enklere. Dvs jeg ville ikke bruke opp all barnevakten på de kveldene og helgene jeg jobber. Den gir bedre lønn,og ikke minst er det noe jeg virkelig er interessert i ,og som også kan hjelpe meg i å takle alt det familiære,da spsielt i forhold til sønnen min. Nå som jeg har begynt på skolen og kommet ordentlig igang,ser jeg jo at dette kan bli tøft. Jeg og familien har måttet stå i mye tøft og slitsomt,og jeg er kronisk sliten,men har liksom aldri tid til mine egen følelser. Bare idag fikk jeg en knekk på skolen,fordi det var noe som ble sagt i en forelesning som traff så veldig i forhold til sønnen min og alt han og vi sliter med. Når jeg får sånne øyeblikk hvor følelser renner over,og jeg virkelig kjenner etter,kjenner jeg virkelig hvor sliten jeg egentlig er. Jeg er så lite motivert for å jobbe nå,det er et ork å gå på jobben,og jeg merker t jeg ikke har så mye å gi der. Nå står jeg alene med alt med sønnen min,får ingen hjelp fra det offentlige per dags dato,og det er ganske krevend. I tillegg har jeg da jobben,hus,bil,økonomi og ikke minst de to minste,som krever veldig mye av meg de også. Jeg er kronisk stresset,og blir veldig lett irritert og oppfarende. Jeg har jo det ikke bra,og jeg mener at det må slå negativt ut på barna,ihvertfall på sikt. Sønnen min sliter med sitt,og jeg føler jeg ikke har kapasitet til å dekke hans behov! Jeg setter meg selv til side hele tiden,og jeg klarer ikke yte og yte og yte lenger snart! Så: høres dette særlig sunt ut? Hvordan ville dere,sett utenfra,synes at jeg kunne prioritere? Jeg velger IKKE vekk skolen,bare så det er sagt. Det er et sted jeg virkelig føler at GIR meg noe,det er utrolig spennende og interessant,selv om det selvsagt er slitsomt også. Men det går. Men jobben? Jeg kan vel ikke sykmelde meg heller? Jeg får overgangsstønad pga sønnen min,og hjelpestønad og grunnstønad. Allikevel har jeg ikke råd til slutte i jobben heller. Og jeg vil ikke gi slipp på den enda,det er jo den inntektskilden jeg har. Hvis jeg sykmeldte meg,tenker jeg at sjefen sikkert vil synes det er helt feil,hvis jeg samtidig fortsetter på skolen. Men jeg er så sliiiten! Samtidig er jeg så redd for bli sett på som en snylter,at jeg prøver å lure meg unna. Samtidig har jeg faktisk en plan med denne utdanningen,det er for at jeg skal lettere få en dagjobb. Og det TRENGER jeg virkelig,for jeg har lite nettverk,og jeg føler jeg må "tigge" om at sønnen min kan sove hos familie når jeg skal jobbe. Er så lei av det.. Noen kloke innspill her? |
|
| Anonym | |
Sv: Hvordan ta vare på meg selv oppi alt dette? |
00:55 2.10.2008 |
|---|---|
Sykmeld deg FØR du går på smellen. Den vil komme med alt du har å henge fingrene i. Jeg fikk den så det sang etter. Og da går skolen ad undas for deg også. Vet hvor krevende ADHD-barn er, og det blir ikke lettere etter som ungen blir eldre. |
|
| Anonym | |
16:55 2.10.2008 |
|---|---|
Ja,det er jo det jeg også har tenkt,å unngå å få en smell. MEN...jeg er så redd for å havne i en slags offerrolle! Jeg er redd det vil kunne ta litt futten ut av meg også? Jeg tror jeg skal snakke med bedriftssykepleieren når jeg er der for vaksine neste uke,og jeg har også en legetime den uken. Skal nevne det for dem,og høre hva de har å si. Han legen jeg har,jobber også p helsestasjonen og har mye med foreldre og barn å gjøre,så håper han har litt gode idèer på dette. Han vet jo også at jeg er til utredning,noe jeg ikke vil si til noen andre. Hva med dere andre foreldre til barn med ADHD,eller dere som har det selv? Hvordan tar dere vare på dere selv i hverdagen? |
|
| Anonym | |
17:39 2.10.2008 |
|---|---|
Jeg som først svarte deg. Jeg er hjemmeværende alenemor til 2, hvor eldste har alvorlig grad av ADHD. Pga trygdeordningene så kan jeg være hjemme. Er ikke redd for offerrolle, Det som er mitt fokus er å være der for mine barn. Jeg har hjelpestønad i sats 3, og grunnstønad sats 2 for barnet med ADHD. Det er krevende, og jeg har mye oppfølging og ukentlige møter pga barnet med ADHD. Ungen er tenåring nå, og det har blitt tøffere enn da h*n var mindre. Mer farlige/skadelige utfordringer, om du forstår, og jeg har mindre kontroll og må dermed bruke de jeg kan i samarbeidet for å holde ungen på rett kjøl. Og ungen sliter med det sosiale, så h*n går mye alene. Noe som slettes ikke er bra. Skolen sliter med å lage et godt tilpasset opplegg, så der er det mye å gjøre. Jeg har i det siste også vært inne på tanken om at jeg kan ha ADD selv. Så skal bestille meg time, for å komme til prykolog og snakke om dette + alt jeg har i hverdagen min. Dette har jeg ikke sagt til noen, annet enn at jeg har rådført meg med fagfolk rundt barnet(en person). Jeg har avlastning 1 helg i måneden, og den bruker jeg kun til egenpleie, ikke til å rekke over det jeg ikke har fått gjort i huset osv. Det er ellers godt å kunne ha noen timer for seg selv i løpet av dagen. Syns ikke det tar piffen fra meg:) |
|
| Anonym | |
20:15 2.10.2008 |
|---|---|
Jeg er i samme situasjon som dere over, beundrer dere og vet hva det krever. Mitt barn gar ogsa mye alene men jeg tar han med pa aktiviteter og følger opp/ arrangerer litt og gir ham sosial trening, ikke la dem ga alene men oppsøk folk. |
|
| Anonym | |