Hei, hei. Jeg er førskolelærer og jobber med barn fra 0-3.
De fleste barn reflekterer ikke så voldsomt rundt dette spørsmålet i den alderen. Trollet er ondt og det er derfor bra at det er borte. Vi legger ikke vekt på hva som skjer med trollet når det blir stanget ned i vannet. Bare at det er borte. Om noen spør prøver vi heller å få dem til å komme med sin forklaring. Om de synes det er skummelt og sympatiserer med trollet, lager de da ofte en forklaring som ikke er så ille. Som at trollet seilte nedover elven og kom hjem til mammaen som ga han kakao.
Vil også tipse deg om eventyrene om bjørnen og reven, de har fungert godt her.
Husk på at det er mye grove ting i barnas kultur. Tenk på leken alle mine barn kom hjem.
- Alle mine barn kom hjem
- VI kan ikke
- Hvorfor ikke det
- Ulven tar oss
-Hva spiser han
-KJØTT
-Hva drikker han
-BLOOOOOOD
men mammaen roper like godt:
-KOM LIKEVEL
En gutt jeg kjenner er veldig tankefull som person. Da han hørte "reven på hønsejakt", en sang som fokuserer på reven som skal skaffe mat til barna og konen sa han: "men hønen var jo også en mamma". Han var da 3,5 og jeg vil kalle det svært avansert at han tenkte på det, da de fleste barn sympatiserer med reven og tenker ikke over den stakars hønen. Denne gutten gjør ofte slik jeg skrev tidligere, han bruker fantasien til å lage forklaringer han er mer komfortabel med. Det får han selvsagt lov til, og han får ikke mareritt av eventyr. |